اخبار داغ

مسئولین استانی و شهرستانی در جشنواره انجیر هورامان چه وعده هایی دادند؟

مسئولین استانی و شهرستانی در جشنواره انجیر هورامان چه وعده هایی دادند؟
جشنواره انجیر هورامان با حضور تعدادی از مسئولین استانی و شهرستانی برگزار شد که در آن مردم خواسته هایی داشتند و در پاسخ مسئولین نیز وعده هایی دادند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  هورامانات، نخستین جشنواره انجیر هورامان با همت بخشداری هورامان، جهاد کشاورزی سروآباد،اداره ارشاد اسلامی سروآباد، دهیاران و شوراهای اسلامی بلبر،سلین،ژیوار و باغداران منطقه و با هدف معرفی و توسعه باغات انجیر دیم و انجیر هورامان به عنوان محصولی کاملا ارگانیک افزون بر سایر جاذبه های طبیعی و گردشگری و فرهنگی اورامان شامگاه دیروز در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سروآباد برگزار شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هورامانات,

 

,

, ,

در ابتدای این مراسم مسوول نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی کردستان ضمن تاکید بر اهمیت و خواص میوه انجیر به عنوان یک میوه بهشتی از آن به عنوان پرخاصیت ترین میوه ها یاد کرد که در قرآن نیز اسم آن آمده است تصریح کرد: انسان‌ها باید شکر گذار نعمت‌های ارزشمندی که خداوند به انها داده است باشند و با بجا آوردن شکر نعمت بستر را برای افزایش نعمات الهی فراهم سازند.

,

 

,

علی دوستی‌نژاد با بیان اینکه شکر این نعمت‌ها به شیوه‌های مختلف از جمله برگزاری چنین نشست‌های و بیان فوائد و خاصیت‌های نعمات الهی انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: استفاده درست و شایسته از آنچه خداوند به ما ارزانی کرده نوع دیگری از شکرگذاری نعمات الهی از سوی انسان است.

,

 

,

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی عزت هر مومنی را در تلاش و همت او دانست ادامه داد: یکی از خصوصیات بسیار خوب مردم استان کردستان به ویژه منطقه هورامان استفاده از کمترین خاک و کمترین منابع آبی است که با تلاش و زحمت شبانه روزی خود توانسته اند باعث افزایش تولید و اشتغال شوند.

,

 

,

, ,

در ادامه این مراسم فرمانار سروآباد نیز طی سخنانی به پتانسیل های موجود در شهرستان سروآباد مانند گردشگری،باغداری و کشاورزی  اشاره کرد و افزود: پس از برگزاری جشنواره انجیر هورامان به عنوان یک محصول ارگانیک در تلاش هستیم در آینده ای نزدیک با توجه به ظرفیت های موجود در شهرستان جشنواره انگور سیاه، جشنواره گردو و جشنواره انار را به عنوان چهار محصول استراتژیک در این شهرستان برگزار کنیم.

,

 

,

علی مفاخری هدف از برگزاری این گونه جشنواره ها را بستر سازی برای تحقق اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال با برند سازی این گونه محصولات ارگانیک در شهرستان دانست.

,


وی همچنین یکی دیگر از مزیت های تولید انجیر در سطح گسترده را مهاجرت معکوس مردم به روستاها دانست و گفت: در صورتی که تولید کنون 250 تن انجیر مرغوب و ارگانیک را بتوانیم در سطح گسترده ای در بحث توسعه باغات افزایش دهیم در تولید و اشتغال و در نتیجه  مهاجرت معکوس مفید واقع خواهد شد.

,
,

 

,

مفاخری همچنین توسعه 600 هکتاری باغات دیم روستای دهکانان از توابع بخش مرکزی شهرستان سروآباد را نمونه ای از این گونه اقدامات در دست اجرا تلقی کرد.

,


فرماندار شهرستان سروآباد بر لزوم ایجاد صنایع تبدیلی در کنار توسعه باغات برای کسب سود بیشتر حاصل از فروش محصولات باغی کشاورزان تاکید.

,
,

, ,

 

,

در ادامه این مراسم رئیس شورای بخش هورامان تیز طی سخنانی با بیان اینکه در شورای بخش یک هزار و 400 مصوبه گذرانده‌ایم که 371 بند آن مربوط به سد دارایان بود، اظهار کرد: به جرأت می‌توانم بگویم با وجود تمام مصوبات و تلاش‌هایی که صورت گرفت کسی جواب ما را نداد.

,

 

,

سید علی سجادی به برخی دغدغه ها و مشکلاتی که در نتیجه سد داریان عاید کشاورزان و دامداران منطقه  شده اشاره کرد و عنوان کرد: کشاورزانی داریم که به واسطه ساخت این سد باغات و کشاورزی آنها از بین رفت ولی کسی صدای آنها را نشنید، اینکه فقط از اورامان در قالب حرف تعریف و تمجید کنیم ولی در عمل کاری برای آن انجام ندهیم، ارزشی ندارد.

,

 

,

رئیس شورای بخش اورامان شهرستان سروآباد بستری شدن دانش آموز بیمارش به خاطر دیر رسیدن آمپول و نیز تاخیر در رسیدن به کسر کلاس در و سایر مشکلات ملموس را از جمله دردسر های سد سازی در منطقه دانست و گفت: مسوولان در مرکز کاری برای حل مشکلات ما انجام ندادند.

,

 

,

 وی خاطرنشان کرد: شرایط مردم ما این است و تعریف و تمجید کردن دیگر جایی ندارد معتقدم باید دردها را بگوییم حتی اگر به ضررمان باشد.

,

 

,

به گفته وی : تخصیص آب از سد داریان به تفکیک روستاها، ایجاد پمپاژ برای تراز بالای 870 و واگذاری اراضی ملی به مردم روستاها از عمده ترین خواسته‌های به حق مردم این منطقه است.

,

 

,

سجادی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه مردم این منطقه بیشترین رای خود را به دکتر روحانی دادند تاکید کرد: دکتر روحانی باید دین خود را به این مردم ادا کند و جواب اعتماد آنها را به نیکی پاسخ دهد.

,

, ,

 

,

در ادامه این جشنواره معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کردستان به سبک زندگی مردم منطقه هورامان گریزی زد و گفت: این سبک از زندگی که سبک گمشده زندگی امروزی است در گذشته نه چندان دور معیشت مردم نمنطقه را تامین می کرد.

,

 

,

حسین فیروزی با اشاره به اجرای یک برنامه توسعه تولید و اشتغال در شهرستان سروآباد تصریح کرد: طی این برنامه پنج هزار هکتار توسعه باغات انجیر و انگور سیاه در منطقه هورامان را اجرا خواهیم کرد و باتوجه به پتانسیل بسیار خوب این منطقه این طرح قابل انجام و اجرا است.

,


معاون استانداری کردستان با بیان اینکه اجرای این طرح حق مردم این منطقه می باشد اضافه کرد: در این راستا از وزارت نیرو درخواست آب مورد نیاز برای اجرای این طرح را ارائه می کنیم که با اجرای این طرح برای بیش از 2 هزار نفر ایجاد اشتغالزایی می شود.

,
,


وی از اهداف مهم برگزاری این جشنواره را شکرگذاری نعمات الهی و معرفی و بیان سخت کوشی و تلاش مردم منطقه هورامان دانست و افزود: باید اینگونه صنایع و تلاش ها بیشتر معرفی و شناسانده شود، چون مردم منطقه هورامان با کمترین منابع و امکانات از هر آنچه که دارند به بهترین شکل ممکن استفاده می کنند.

,
,


معاون استاندار کردستان سبک زندگی مردم منطقه هورامان را الگوی توسعه پایدار تلقی کرد و این شیوه خاص زندگی و استفاده از امکانات خدادادی و منابع طبیعی را مصداق بارز حفاظت از محیط زیست برای استفاده آیندگان دانست.

,
,

 

,

وی گفت: محصولات تولیدی اورامان از هنرها و صنایع دستی گرفته تا محصولات باغی در نقاط مختلف کشور و به خصوص در همه نقاط کردنشین یافت می‌شده است، پس این نظام اقتصادی، نظام اقتصادی پر تحرک و پویایی بوده که الگوسازی از آن امروز هم نیاز جامعه ما است.

,

 

,

فیروزی در پاسخ به خواسته به حق مردم هورامان برای احیای زمین های کشاورزی و تخصیص مراتع و مناطق حفاظت شده گفت: این خواسته ای کاملا به حق و منطقی است و وظیفه دولت تسهیل ایجاد باغ و جنگل  برای مردم در حاشیه سد ها برای تولید و اشتغال و همچنین جلوگیری از فرسایش خاک است.

,

 

,

فیروزی گفت: برای سروآباد و اغلب مناطق غرب استان در مکان‌هایی که امکان واگذاری اراضی شیب‌دار وجود دارد به فارغ‌التحصیلان رشته کشاورزی زمین برای احیای باغات داده می‌شود که این انتظار را از فرماندار داریم این مهم را به صورت جدی در سروآباد پیگیری و اجرا کنند.

,

 

,

وی با اشاره به اینکه مردمی که باغات خود را از دست داده‌اند و دوباره زمین برای احیا می‌خواهند در اولویت واگذاری زمین باغی قرار گیرند خاطرنشان کرد: قطعا در سروآباد تا حد 5 هزار هکتار توسعه باغات شامل 2 هزار هکتار باغات انجیر و 3 هزار و 500 هکتار انگور دیم و سیاه قابل انجام است..

,

انتهای خبر/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه