اخبار داغ

یک کارآفرین:

کشت گیاهان دارویی جایگزینی مناسب به جای کشت محصولات پر آب بر است

کشت گیاهان دارویی جایگزینی مناسب به جای کشت محصولات پر آب بر است
فرهاد قاضی خانی یکی از کارآفرینان در روستای حیدره قاضی خان است که به کشت گیاهان دارویی در این روستا مشغول است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بهارانه، بازدیدی از باغ این کارآفرین داشتیم و از چگونگی کار او جویا شدیم. قاضی خانی دارای مدرک کاردانی گیاهان دارویی و کارشناس طب سنتی می باشد. وی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: از سال 94 در این باغ اقدام به کشت گیاهان دارویی کردم و هم اکنون ده نوع گیاه در باغ کشت می کنم و همچنین در باغ تولید عسل نیز داریم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بهارانه,

قاضی خانی اضافه کرد: علاوه بر این در منطقه حدود 80 نوع گیاه دارویی وحشی وجود دارد که می توان از آنها استفاده کرد.

,

وی ادامه داد: این باغ علاوه بر کشت گیاهان دارویی جنبه آموزشی نیز دارد به طوریکه گروه های مختلف دانشجویی به این باغ آمده و با گیاهان مختلف و نحوه کشت و خاصیت آنها آشنا می شوند و این تنها مکان آموزشی در استان است که دانشجویان در گروه های مختلف از آن بازدید می کنند.

,

وی افزود: تا جاییکه من اطلاع دارم تنها یک باغ گیاهان دارویی در همدان هست که جهت آموزش دانشجویان استفاده می شود و و این دومین باغ آموزشی است و از آنجایی که در دامنه کوه نیز تنوع گیاهان دارویی را داریم دانشجویان و کارآموزان جهت آموزش هم در باغ و هم در دامنه کوه با انواع مختلف گیاهان آشنا می شوند.

,

 قاضی خانی ادامه داد: از محل کشت گیاهان دارویی سال گذشته حدود 10 میلیون تومان ارزآوری داشتیم که فروش عسل نیز بخش دیگری از درآمد این باغ محسوب می شود.

,

وی اضافه کرد: در این مجموعه سعی کرده ایم محیطی تفریحی، آموزشی و درمانی ایجاد کنیم به طوریکه از نقاط مختلف استان و حتی کشور برای درمان به این باغ مراجعه می کنند که هم از فضا استفاده می کنند، هم ویزیت می شوند و هم از گیاهان دارویی و عسل موجود در باغ خریداری می کنند.

,

قاضی خانی ادامه داد: سال گذشته تعداد 250 توریست از این باغ دیدن کردند که پیش بینی می کنیم امسال به 1000 نفر برسد، که از شهرهای مختلف چون کرمانشاه، بروجرد، بوشهر، ماهشهر ، تهران ، قم و دیگر شهرها مراجعه کننده داشتیم که هم از فضا استفاده می کنند و هم ویزیت می شوند.

,

این کارشناس طب سنتی گفت: طب سنتی یکی از علومی است که بسیار پرکاربرد و مهم در زندگی امروزه است و کشت گیاهان دارویی از جمله کشت هایی است که انتها ندارد و مثل محصولاتی همچون سیب زمینی نیست که نیاز به سرمایه و آب زیادی داشته باشد. چرا که خیلی از این گیاهان هم نسبت به گرما و هم نسبت به سرما مقاوم هستند و با یک بار کشت می توان تا چند سال برداشت داشت.

,

وی ادامه داد: دوره های طب سنتی حدود 5 سال است که در دانشگاه جهاد دانشگاهی همدان تدریس می شود و در سه رده مقدماتی ، متوسطه و پیشرفته آموزش داده می شود که هر فردی با هر مدرک تحصیلی می تواند در این دوره ها شرکت کرده و مدرک آن را کسب کند.

,

در سالهای اخیر که منطقه ما با کم آبی مواجه شده است کشاورزان بیشتر به سمت کشت محصولات کم آب بر با بازدهی بیشتر روی آورده اند که گیاهان دارویی نیز می تواند یکی از همین گیاهان باشد که باید زمینه آشنایی کشاورزان با کشت این نوع محصولات فراهم شود تا کشاورزان از آن استقبال کنند.

,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه