اخبار داغ

مشاور اسبق مرحوم هاشمی رفسنجانی:

آمریکا دنبال ذخایر نفتی ایران بود

آمریکا دنبال ذخایر نفتی ایران بود
مشاور اسبق مرحوم هاشمی رفسنجانی با شاره به اینکه آمریکا دنبال ذخایر نفتی ایران بود گفت: بعد از این که اسناد نقش آمریکا در کودتای 28 مرداد در ایران منتشر شد یکی از سناتور های آمریکایی اعلام کرده که ما چکار می کنیم! ما تاریخ آمریکا را با انتشار این اسناد مسموم می کنیم، چون عملا ثابت می کنیم " CIA " در برکناری یک دولت ملی در ایران نقش داشته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  غلامعلی رجائی کارشناس مسائل سیاسی به مناسبت 28 مرداد سالروز کودتای آمریکایی 28 مرداد در گفتگو با خبرنگار انقلاب نیوز، اظهار داشت:  آمریکا در کودتای 28 مرداد سال 1332 و برکناری دولت مرحوم مصدق نقش داشته است که خود آمریکایی ها هم اگر چه مدت ها پرده پوشی می کردند اما بعد ها مجبور شدند بعد از 64 سال به آن اقرار کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, انقلاب نیوز,

وی گفت: البته معمولا آمریکایی ها حتی بعد از 30 سال اسنادی که طبقه بندی ندارد و بحث محرمانه بودن آن برداشته می شود منتشر می کنند، اما در خصوص کودتای 28 مرداد اخیر طبقه بندی را برداشتند و با گذشت بیش از دو برابر زمان نسبت بقیه اسناد ، اسناد نقش آمریکا در کودتای 28 مرداد منتشر شده است.
,
,

دستورات آمریکا به محمد رضا پهلوی
,
, دستورات آمریکا به محمد رضا پهلوی,

مشاوره اسبق رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان داشت: علاوه بر اسناد، آمریکایی ها تصاویری هم منتشر کردند، اسنادی  که رابطه سفارت آمریکا در تهران با وزارت امور خارجه ایران  را نشان میدهد که در این رابطه سفارت آمریکا پیشنهاد هایی به وزارت امور خارجه می کند مبنی بر اینکه دولت مصدق در حال سقوط است، شما تا دولت زاهدی روی کار آمد 5 میلیون دلار به دولت اختصاص می دهید و این مسئله را با پیام محرمانه ای ارسال می کند.
,
,

رجائی خاطر نشان کرد: در سند دیگری که منتشر شده و متن آن موجود است، سفر آمریکا با محمد رضاشاه ملاقات می کند و رسما از شاه می خواهد که بیانه ای صادر کند و از مردم و ارتش بخواهد که از زاهدی حمایت کنند.
,
,

کارشناس مسائل سیاسی افزود: وزیر سابق خارجه آمریکا خانم آلبرایت رسما از نقش آمریکا در کودتای 28 مرداد رسما عذرخواهی کرد و وزیر امورخارجه ایران در پیام های که توئیت کرد با طعنه اعلام کردند که افتضاح کودتای 28 مرداد هنوز هم دامن آمریکا را گرفته است.
,
,

شاه قدرتی نداشت که مصدق را برکنار کند
,
, شاه قدرتی نداشت که مصدق را برکنار کند,

وی تصریح کرد: بر خلاف آنچه آمریکایی ها می گفتند که شاه حق داشت مصدق را برکنار کند چون نقض قانون عمل می کرد اما شاه نمی توانست و قدرتی نداشت که مصدق را برکنار کند این حرف پوشاندن نقش خودشان در کودتا بود.
,
,

مشاوره اسبق رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام  تاکید کرد: جدیدا کنگره آمریکایی ها منهای بحث ارتباط با ایران، وزارت خارجه را مجبور کرد که تاریخ دیپلماسی آمریکا را بنویسند، باید گفت تاریخ دولت آمریکا در دوران دولت آیزنهاور نمی تواند بدون بحث کودتای 28 مرداد در ایران نوشته شود، به همین خاطر ناچار شدند برخی اسناد را منتشر کند البته باز هم همه اسناد منتشر نشده است، اما همان 375 قطعه ای که منتشر کردند نقش آمریکا را کاملا مشخص می کرد.
,
,

وی گفت: بعد از این که اسناد نقش آمریکا در کودتا 28 مرداد در ایران منتشر شد یکی از سناتور های آمریکایی اعلام کرده که ما چکار می کنیم! ما تاریخ آمریکا را با انتشار این اسناد مسموم می کنیم، چون عملا ثابت می کنیم " CIA " در برکناری یک دولت ملی در ایران نقش داشته است.
,
,

آمریکا دنبال ذخایر نفتی ایران بود
,
, آمریکا دنبال ذخایر نفتی ایران بود,

رجایی بیان داشت: سوال مهم اینجاست که چرا آمریکا وارد کودتای 28 مرداد می شود، تا این مدت انگلیس پشتیبان بود باید گفت دولت انگلیس در قضیه شرکت های نفتی ضربه خورده است بنابراین وجاهت لازم را ندارد و همچنین حزب توده به دلیل آزادی عملی که پیدا می کند باعث نگرانی آمریکا می شود.
,
,

مشاوره اسبق رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام  خاطر نشان کرد: نباید فراموش کنیم که این دوره، دوره جنگ سرد و رقابت شدید آمریکا و شوروی است و قاعدتا این دو قدرت رقابت شدید در منطقه خلیج فارس دارند و بخش عمده خلیج فارس هم نفت است، بنابراین باید از شاه حمایت کنند تا جریان نفت سودآور با ثبات شاه برایشان سود آور باشد، همچنین بحث بحران انرژی برای آمریکا نگران کننده است و در رقابت با شوروی شاه باید بماند، مصدق باید برود تا آمریکایی ها بتوانند بحران انرژی خودشان را مدیریت کنند.
,
,

کارشناس مسائل سیاسی افزود: وقتی می گوییم که آمریکا در کودتای 28 مرداد دخالت کرد به خاطر این است که می بینیم عملا وقتی که بحث نفت نقش آفرینی می کند و مصدق سقوط می کند و شاه سرکار می آید، کنش هایی که از دولت محمد رضا پهلوی می بینیم کنش های کاملا هماهنگ و موافق با آمریکا است.
,
,

آمریکا به نقش خود در کودتا علیه مصدق اعتراف کرد
,
, آمریکا به نقش خود در کودتا علیه مصدق اعتراف کرد,

وی گفت: وقتی انگلیس جای خودش را به آمریکا می دهد مشاهده می کنیم که شرکت های آمریکایی در حال رقابت شدید هستند که بازار ایران را قبضه کنند و جای انگلیسی ها را که وجاهتی ندارند بگیرند.
رجائی اظهار داشت: آمریکا شاه را در سلطنت تثبیت می کند که در رقابت با شوروی که به فعالیت های حزب توده امید بسته بود بتواند بحران انرژی را کنترل کند، متاسفانه در این زمان عناصری غیر مذهبی ملی شدن صنعت نفت تحرکاتی داشتند که باعث می شد نیروهای مذهبی نتوانند خوب عمل کنند و نیروهای مذهبی منزوی شدند.
,
,
,

مشاوره اسبق رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام  گفت: وقتی عناصر غیر مذهبی زمینه پیدا کردند حزب توده هم در این فاصله زمینه تحرکات بیشتری پیدا کرد ، در خاطرات آیت الله فلسفی وجود دارد که در این زمان  فعالیت و تحرکات حزب توده بیشتر می شود که به وی می گویند به زودی مصدق سقوط می کند و بنابر قوانین کمونسیتی منزل و ماشین شما در اختیار ما قرار می گیرد.
,
,

رجائی تاکید کرد: برخی ها نقش حزب توده را هم پر رنگ جلوه می دادند البته  حزب توده فعالیت اش بیشتر شده بود اما در نهایت رقابت آمریکا و شوروی که آمریکا را بیشتر مصمم کرد به خاطر ذخایر انرژی در خلیج فارس شاه را برگردانند و همین کار را هم کردند، جدیدا خود آمریکایی ها کتابی منتشر کردند و اعتراف کردند که در سقوط دولت مصدق دخالت کردند تا جایی که خودشان اعلام کردند با این اعترافات تاریخ خودمان را مسموم می کنیم.
,
,
 
,
انتهای پیام/
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه