اخبار داغ

امام جمعه دلگان:

دشمنان خارجی با دسیسه موجب اختلاف بین دکتر مصدق و آیت الله کاشانی شدند/ عوامل متعددی باعث شکل گیری کودتای 28 مرداد شد

دشمنان خارجی با دسیسه موجب اختلاف بین دکتر مصدق و آیت الله کاشانی شدند/ عوامل متعددی باعث شکل گیری کودتای 28 مرداد شد
امام جمعه دلگان گفت: عوامل متعددی از جمله دسیسه های دشمنان خارجی و همدستی با عناصر داخلی و اختلاف باعث شکل گیری کودتای 28 مرداد شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام والمسلمین عظیم بامری امام جمعه دلگان در گفتگو با دلگان پرس با اشاره به سالروز کودتای آمریکایی و انگلیسی 28 مرداد در سال 1332، گفت: این کودتا با هدف بازگردان محمدرضا پهلوی به قدرت انجام شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دلگان پرس,

امام جمعه دلگان ادامه داد: کودتای بیست و هشتم مرداد به عنوان یک نقطه عطف و تعیین کننده در تاریخ معاصر ایران به شمار می رود.

,

وی با تاکید بر اینکه بعد از آنکه قیام ملی شدن صنعت نفت کشورمان به رهبری آیت الله کاشانی و دکتر مصدق شکل گرفت، تصریح کرد: آنها با اتحاد و همدلی توانستند صنعت نفت کشورمان را که در اختیار انگلیسی ها بود ملی کنند و پیشرفت های زیادی در داخل کشور شکل گرفت.

,

حجت الاسلام والمسلمین عظیم بامری با بیان اینکه از قبل اختلاف نظرهایی جزیی بین آیت الله کاشانی و دکتر مصدق بود اما با هم نزدیک و متحد شدند، اضافه کرد: اما زمانی که مصدق قدرت گرفت با کمال تاسف این اختلاف بیشتر شد، البته دست هایی از پشت صحنه در کار بود که این اختلافات بیشتر شود.

,

امام جمعه دلگان با اشاره به اینکه آیت الله کاشانی یک چهره انقلابی، اسلامی و ایمانی داشت، افزود: از طرفی دیگر دکتر مصدق یک شخص سکولار، متمایل به غرب و طرفدار مشروطیه سلطنتی بود، یعنی مشروطیت سلطنتی که در قانون اساسی آن زمان گنجانده شده بود، هوادار بود.

,

وی با تاکید بر اینکه دکتر مصدق دیدگاهش با آیت الله کاشانی متفاوت بود، عنوان کرد:  از سویی دیگر دشمنان بیرونی با دسیسه و همدستی عناصری از داخل بین این جبهه ایجاد اختلاف کردند و منجر به این شد که کودتای 28 مرداد شکل بگیرد.

,

حجت الاسلام والمسلمین عظیم بامری با بیان اینکه دشمنان قبل از کودتا تبلیغاتی مسمومی را با عنوان ناکارآمدی و بر علیه دکتر مصدق بین مردم انجام دادند، اظهار کرد:‌ بطوریکه در زمان کودتا از دکتر مصدق حمایت نکردند، همچنین عوامل متعددی موجب شد که کودتا شکل بگیرد و دکتر مصدق از سرکار کنار برود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه