اخبار داغ

گزارش/

"هامین" مهم ترین جاذبه گردشگری بلوچستان/ میراث و فرهنگ هامین نمایی از زندگی قوم بلوچ

"هامین" مهم ترین جاذبه گردشگری بلوچستان/ میراث و فرهنگ هامین نمایی از زندگی قوم بلوچ
هامین یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری در بلوچستان است که باعث ترویج فرهنگ، آدام و رسوم بین مردم می شود و در معرفی محصولات خرما و بهره وری مناسب از آنها نقش مهمی دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شستون، "هامین" فصل برداشت خرما در منطقه بلوچستان است که کشاورزان و خرماکاران منطقه با توجه به فرصت‌های مناسب و به شکرانه این نعمت الهی این دوره از خرما چینی را جشن می گیرند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شستون,

هامین یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری در بلوچستان است که باعث ترویج فرهنگ و آدام و رسوم بین مردم می شود و در معرفی محصولات خرما و بهره وری مناسب از آنها نقش مهمی دارد.

,

هامین یا برداشت خرما در فصل مچبور که مرحله پایانی هامین است اتفاق می افتد و مختص به قوم بلوچ و بلوچستان نیست و افراد مختلفی برای خرید خرما و محصولات فرآوری شده آن به منطقه بلوچستان سفر می کنند.

,

با توجه به اینکه نخل خرما بخاطر ارزش غذایی و استفاده از چوب آن در ساخت وسایل زندگی و خانه برای بلوچ مقدس است،بعد از برداشت خرما معمولا آن را فرآوری می کنند و به عنوان سوغات به اقوام و نزدیکان خود هدیه می دهند.

,

در فصل برداشت خرما قوم بلوچ شادی و موسیقی داشته اند و در دل خود هامین را یک نیایش می دانند و بخاطر این نعمت خدادادی رقص دو چاپی برگزار می کرده اند که یک تمرین ورزشی برای دفاع از مرز و بوم در مقابل تهاجم دشمنان بوده است.

,

هامین در فرهنگ بلوچ برداشت محصول خرما نیست بلکه یک میراث کوهن است که در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی از خرما فرآوری های مختلفی انجام می دادند و به فروش می رساندند.

,

خرما نمادی از فرهنگ است و اشعار شاعران می تواند در انتقال آداب و رسوم و فرهنگ قوم بلوچ به مردم سایر نقاط ایران و جهان نقش مهمی ایفا کند و اگر به نسل جدید ما این میراث کهن منتقل شده بخاطر اشعار سروده شده در این زمینه بوده است که شاعران تاریخ و آیین بلوچستان را نسل به نسل نقل می کردند و کمتر شاعری را می توان دید که در اشعار خود اشاره ای به هامین نداشته باشد.

,

هامین یک نعمت است و کمترین کاری است که قوم بلوچ به شکرانه نعمت الهی انجام می دهند و مسئولین نقش مهمی در زنده کردن این فرهنگ دارند.

,

 

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه