اخبار داغ

یادداشت/

خطر کم‌آبی و خواب غفلت مسئولان

خطر کم‌آبی و خواب غفلت مسئولان
کم‌آبی و خشک‌سالی همیشه مربوط به کاهش نزولات آسمانی نیست؛ بلکه بی‌توجهی مسئولان به مسائل مربوط به جمع‌آوری سیلاب‌ها و رودخانه‌های دائمی، در این زمینه نیز اهمیت دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از درگزخبر، سیل اخیر درگز با تمام ابعادی که داشت پایان یافت؛ هرچند حجم زیادی از برنامه‌های کاری مسئولان در روزهای اخیر به برطرف کردن آسیب‌ها و خسارات مربوط به آن سپری می‌شود؛ که اگر در گذشته نسبت به‌ پیش‌بینی آن اقدام می‌شد؛ اکنون این تهدید طبیعی به فرصت بدل شده بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل از , درگزخبر, ، سیل اخیر درگز با تمام ابعادی که داشت پایان یافت؛ هرچند حجم زیادی از برنامه‌های کاری مسئولان در روزهای اخیر به برطرف کردن آسیب‌ها و خسارات مربوط به آن سپری می‌شود؛ که اگر در گذشته نسبت به‌ پیش‌بینی آن اقدام می‌شد؛ اکنون این تهدید طبیعی به فرصت بدل شده بود.,

 

,

وقوع این حادثه را می‌توان از دو بعد موردبررسی قرارداد؛ یک بعد اینکه این اتفاق در عدم پیش‌بینی و عدم اطلاع‌رسانی به‌موقع مورد بررسی قرار می‌گیرد و بعد دیگر آن مربوط به نبود برنامه جامع در جمع‌آوری آب رودها و سیلاب‌هاست.

,

 

,

برای جلوگیری از وقوع این حادثه باوجود فنّاوری‌های هواشناسی و بهره‌گیری از شبکه‌های اجتماعی می‌توانست اقدام بهتری صورت گیرد؛ چراکه اقدامات مدیریت بحران برای بعد از وقوع حادثه نیست؛ بلکه همیشه باید مسئولان نسبت به وقوع این بلایا هوشیار باشند.

,

 

,

اما بعد دیگر این حادثه غیرمترقبه در آن است که بارش‌های منجر به سیل در تعدادی از استان‌های کشور به وقوع پیوست؛ اما در شهرستان درگز اهمیت دیگری داشت؛ مسئله خروج میلیاردها لیتر آب از مرز ترکمنستان موضوع بی‌اهمیتی نیست.

,

 

,

مسئله احداث بندها و سدها از دهه‌های گذشته در این شهرستان همواره مطرح بوده تا با احداث آن‌ها و جمع‌آوری سیلاب‌ها و آب رودخانه‌ها، گامی مؤثر در برابر کم‌آبی و خشک‌سالی برداشته شود؛ که متأسفانه باوجود شیب منطقه به کشور ترکمنستان و وجود دره‌های دارای موقعیت سدسازی، اقدام جامع جدی تاکنون صورت نگرفته است و علاوه بر خروج سیلاب باران‌های موسمی به همراه خاک‌ حاصلخیز منطقه، آب دو رودخانه دائمی درونگر و زنگلالو شهرستان درگز وارد کشور ترکمنستان می‌شود.

,

 

,

به‌طور طبیعی هزینه‌های سدسازی بالاست؛ اما رصد آب‌وهوای جهانی، کشور و منطقه نشان می‌دهد؛ در ‌سال‌های نه‌چندان دور، بحران کم‌آبی تشدید می‌شود؛ بنابراین عقلانی است؛ که علاج واقعه را قبل از وقوع حادثه کرد.

,

 

,

بنابراین هزینه انجام این پروژه‌ها با اعتبارات داخلی شهرستان قابل‌اجرا نیست؛ بنابراین در این خصوص استانداری خراسان رضوی به نمایندگی از دولت باید در این زمینه گام‌های اساسی را بردارد و نسبت به حفظ این سرمایه استراتژیک هوشیاری بیشتری نشان دهد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه