اخبار داغ

در گفتگویی مطرح شد؛

بررسی عوامل پشت پرده آتش سوزی سینما رکس آبادان از زبان خسرو معتضد

بررسی عوامل پشت پرده آتش سوزی سینما رکس آبادان از زبان خسرو معتضد
خسرو معتضد گفت: آتش زدن سینما رکس آبادان کار گروهی از جوانان ولگرد، بیکار و معتاد شهر بود که در صدر آن ها شخصی به نام تکبعلی براتعلی زاده وجود داشت درآن دوران گروه های تجزیه طلب در خوزستان زیاد بودند و از جاهای خاصی تغذیه می شدند دست به خرابکاری می زدند که این افراد هم جزو همین گروه ها بودند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  شبکه اطلاع رسانی آرمان کرمان؛ در شب بیست و هشتم مرداد 1357 هنگامی که جمعی از شهروندان برای تماشای فیلم گوزن ها ساخته مسعود کیمیایی به سینما رکس رفته بودند، گروهی خرابکار سالن سینما را به آتش کشیدند. مضمون فیلم گوزن ها و نگاه اعتراضی که نسبت به برخی از مسائل روز جامعه داشت، باعث شد بسیاری به این باور برسند که مسئول کشتار به جز ساواک کسی نبوده است تا زهرچشمی از مردمی بگیرد که سرنگونی شاه را پیگیری می کردند. در گفتگویی که با مورخ و روزنامه نگار کشورمان داشتیم عامل اصلی این حادثه را یک گروه خرابکاردانست که از پشت صحنه هدایت می شدند و همچنین به دنبال آن سهل انگاری، اهمال و عدم مدیریت نیروهای رژیم دانست که در ادامه متن، این گفتگو از منظرتان می گذرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, , شبکه اطلاع رسانی آرمان کرمان؛, شبکه اطلاع رسانی آرمان کرمان؛,

خسرو معتضد تهرانی روزنامه نگار و مورخ در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی آرمان کرمان؛ پیرامون حادثه تلخ سینما رکس آبادان  گفت: آتش زدن سینما رکس آبادان نه کار انقلابیون بوده و نه مستقیماً کار ساواکی ها اما می توان گفت که ساواکی ها از این اقدام خیلی نگران هم نبودند. طبق گزارشاتی که ساواک داده در کتابی به نام تاریخ انقلاب اسلامی که مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی چاپ کرده نشان از وحشت و حیرت زدگی ساواک دارد. گفته های رئیس کلانتری یا معاون شهربانی آبادان در مصاحبه ای که داشته و در این کتاب چاپ شده تقریبا حرف های بنده را تایید می کند.

, شبکه اطلاع رسانی آرمان کرمان؛, شبکه اطلاع رسانی آرمان کرمان؛,

معتضد بیان کرد: آتش زدن سینما رکس آبادان کار گروهی از جوانان ولگرد، بیکار و معتاد شهر بود که در صدر آن ها شخصی به نام تکبعلی براتعلی زاده وجود داشت در آن دوران گروه های تجزیه طلب در خوزستان زیاد بودند  و از جاهای خاصی تغذیه می شدند دست به خرابکاری می زدند که این افراد هم جزو همین گروه ها بودند.

,

وی تاکید کرد: در آن زمان بین مردم انقلابی همهمه ای بود که سینما فیلم های فاسد و کثیف نمایش می دهد این گروه خرابکار و فرصت طلب هم به خیال خودشان خواستند توبه کنند و با مردم همنوا شوند تصمیم گرفتند سینما را آتش بزنند ولی آنچه که شک برانگیزه  این است که ماهانه 90 دینار از کشور عراق به این ها می فرستادند اما ربطی به دولت عراق نداشت چون رابطه ایران با عراق در آن زمان خوب بود گروه های تجزیه طلب در آن زمان زیاد بودند و کار گروه های تجزیه طلب و خرابکار هم تقریبا همین است که از جایی تغذیه شوند و دست به اقداماتی بزنند که امروزه هم شاهد این گرو ها درعربستان، عراق و افغانستان هستیم .

,

این روزنامه نگار و تاریخ دان ضمن تکذیب این موضوع که برخی این گروه خرابکار را جزو انقلابیون می دانستند افزود: جالب است بدانید در شبی که این گروه تصمیم به این اقدام گرفتند مشروب هم خورده بودند آدم متعهد و مسلمان که متنبه شده باشد از مسکرات استفاده نمی کند و اینگونه رفتارها در سلوک انقلابیون هم گنجیده نمی شود در واقع  این افراد ابتدا قصد  داشتند سینما سهیلا را آتش بزنند که با محافظین و مستخدمین سینما مواجه می شوند وکارشان سخت می شود به سراغ سینما رکس می روند.

,

معتضد گفت: آتش زدن سینما رکس در اوایل سال 57 کار یک گروه خرابکار بود که در صدر آن ها تکبعلی براتعلی زاده نام داشت که این خرابکاری ها بعد از پیروزی انقلاب اوج و شدت گرفت اگر تاریخ را مطالعه کنید در خوزستان یک گروه به نام التحریر شکل گرفت یعنی گروه آزادی بخش با این تفکر که خوزستان اشغال شده و باید آزاد شود بنابراین با این بهانه بعد از انقلاب خوزستان را شلوغ کردند.

,

وی تاکید کرد: در خوزستان یکسری جنگ های محلی و داخلی درست می کردند و از آنجایی که نزدیک جنگ تحمیلی بودیم و ایران و عراق با همدیگر درافتاده بودند توجه ها و شکایات بیشتر به کنسولگری عراق بود که در خرمشهر مستقر بود و یکی از باجناغ های صدام رئیس این کنسولگری بود که در خرمشهر سازمان نظامی فرهنگی خلق عرب درست کرده بودند و اسلحه توزیع می کردند.

,

معتضد اظهار داشت: این اقدامات زمینه ای شده بود برای به هم ریختن خوزستان این گروه ها مرتباً از سلاح های جنگی مثل خمپاره، نارنجگ، آر پی جی استفاده می کردند ایستگاه های اتوبوس را آتش می زدند و ایجاد رعب و وحشت می کردند بنابراین درحادثه سینما رکس ساواک اصلا در جریان نبود و ضعیف تر از این بحث ها بود حتی غافلگیر هم شده بود. در واقع آتش زدن سینما رکس مقدمه ای از این اتفاقات بود که بیان کردیم.

,

وی تاکید کرد: آنچه که در آبادان مردم را خیلی خشمگین می کرد وجود سرتیپ رزمی بود که به عنوان رئیس شهربانی آبادان انتخاب شده بود سرتیپ رزمی رئیس شهربانی قم بود که به دلیل تظاهرات و درگیری های سال 56 منتقلش کردند به آبادان و این مقداری باعث ناراحتی مردم شده بود که این را از قم اخراج کردند و در آبادان شده رئیس شهربانی. و مردم یکی از دلایلی که 377 نفر در آتش سوزی سینما رکس سوختند سوء مدیریت و کم کاری شهربانی می دانستند.

,

این روزنامه نگار و مورخ در پایان خاطر نشان کرد: به دنبال خرابکاری افرادی که سینما رکس را به آتش کشیدند مردم و اولیای دم،  کسانی که سوخته بودند خواستار محاکمه عاملین و مسببین شدند که در همین راستا تکبعلی براتعلی زاده و چند نفر از هم دستانش، مستخدم سینما، چند نفر ازآتش نشانی و چندین نفر از شهربانی محاکمه شدند، کم کاری و سوء مدیریت علت مسبب بودن  این افراد شناخته شد. در واقع آتش گرفتن سینما رکس به علت غفلت، تعلل، سستی و ضعف دستگاه های مرتبط صورت گرفت چرا که می توانستند با نظارت و رسیدگی به موقع مانع این حادثه شوند وافرادی زنده زنده نسوزند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه