اخبار داغ

مدیر مرکز کرمان شناسی بررسی کرد؛

روز غم انگیز تاریخ کرمان در فراز و فرودهای کودتای 28 مرداد 1332

روز غم انگیز تاریخ کرمان در فراز و فرودهای کودتای 28 مرداد 1332
مدیر مرکز کرمان شناسی در خصوص وضعیت کرمان در زمان کودتا و اتفاقات آن زمان گفت: کرمان در طول تاریخ همیشه وضعیت خاصی داشته است؛ کشورهایی که قصد چپاول ملت را داشتند، یکی از راه هایی که انتخاب می کردند کرمان بود که از پایگاه های معتبر آنها بوده و اعتبار خاص اقتصادی، سیاسی و فرهنگی داشت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سید محمدعلی گلاب زاده در گفتگو با ناب نیوز با اشاره به اینکه کودتای 28 مرداد 1332 یکی از وقایع مهم و تاثیرگذار در سرنوشت کشور و مردم ایران بود، گفت: سال ها بود که حقوق نفتی مردم ایران در رهگذر حمایت هایی که دولت وقت از انگلیس وآمریکا می کرد، پایمال می شد؛  مصدق که به این نکته به خوبی توجه داشت، می دانست اولین مسئله برای بنیان گذاشتن یک حکومت و دولت مستقل، کوتاه شدن دست بیگانگان از درآمدهای نفتی و لحاظ شدن این درآمدها به مردم ایران است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ناب نیوز,

این استاد و پژوهشگر تاریخ کرمان با بیان اینکه مخالفت ها از آنجا شروع شد که دولت مصدق خواست این حق را برای مردم ایران احقاق کند؛ اذعان داشت: سردسته این کودتا سازمان اطلاعات مخفی بریتانیا وانگلیس بود اما انگلیس مثل همیشه زرنگی های خاصی داشت؛ یعنی خود کمتر ظاهر می شد و عده ای مانند آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا را جلو می انداخت.

,

وی افزود: بنابراین بریتانیا اطلاعات آمریکا را هم با خود همراه کرد؛ در کنار آنها ارتش شاهنشاهی بود که تعلق خاطرخاصی نسبت به شاه داشتند و ذهن آنها را به گونه ای آماده کرده بودند که اعتقاد داشتند پایدار بودن دولت و ملت منوط به ماندن شاه است و این شعر را همه جا مطرح می کردند که "به شه ملک و ملت بود پایدار".

,

گلاب زاده خاطرنشان کرد: این افراد بقای مملکت را در بقای شاه می دانستند، بنابراین ارتش در این زمینه همکاری خاصی کرد؛ شکل گیری چگونگی عملیات در 24 مرداد 1332 بود که عده ای از افسران سیا در نیمه شب در جای امنی در تهران دور هم جمع شدند و قرار شد عملیاتی که نام آن را آژاکس گذاشته بودند، درنیمه شب آغاز شود.

,

این پژوهشگر ومحقق مسائل تاریخی با اشاره به اینکه این عملیات چند فاز داشت، عنوان کرد: یک فاز عملیات این بود که تغییرات را از مساجد آغاز کرده و برخی روحانیون را که آمادگی دارند، تشویق کنند که علیه حکومت و دولت دکتر مصدق وارد عمل شوند و ذهن مردم مسلمان و متدینی که خواهان سرفرازی وسربلندی اسلام و مملکت بودند، شست و شو دهند.

,

وی بیان کرد: یکی دیگر از جنبه های عملیات، مسئله خلع مصدق به وسیله مردم وسپس تظاهرات مردمی بود که برای این کار از چهره های مانند شعبان بی مخ استفاده کردند؛ و در نهایت اعلام پیروزی سپهبد زاهدی به عنوان نخست وزیر وقت و سقوط دکتر مصدق مدنظر بود.

,

گلاب زاده در خصوص وضعیت کرمان در زمان کودتا و اتفاقات آن زمان اظهار داشت: کرمان در طول تاریخ همیشه وضعیت خاصی داشته است؛ کشورهایی که قصد چپاول ملت را داشتند، یکی از راه هایی که انتخاب می کردند کرمان بود که از پایگاه های معتبر آنها بوده و اعتبار خاص اقتصادی، سیاسی و فرهنگی داشت بنابراین زیر ذره بین همه دولت ها و محافل اقتصادی و اجتماعی و سیاسی کشور بوده است.

,

مدیر مرکز کرمان شناسی تصریح کرد: دکتر مصدق متوجه وضعیت خاص کرمان بود و از سوی دیگر تیمسار امان پور، فرمانده ارتش کرمان، از جمله کسانی بود که با تمام وجود به شاه دلبستگی داشت و دکتر مصداق می دانست وجود امان پور در کرمان کار اورا سخت خواهد کرد.

,

گلاب زاده تشریح کرد: مصدق اعتقاد داشت باید کسی را به کرمان بفرستد که برای در دست گرفتن زمام امور، از توانایی لازم برخوردار باشد، بنابراین سرگرد سید محمود سخایی را به عنوان رئیس شهربانی به کرمان فرستاد؛ سخایی از افسران بسیار شجاع و دلیر شهربانی بود و مدت ها امنیت مجلس شورای ملی را برعهده داشت؛ وی با انگلیسی ها عناد داشت و نسبت به مصدق باوفا بود.

,

وی گفت: مصدق چنین شخصیتی را به کرمان فرستاد غافل از اینکه کرمان به گونه ای تابع موقعیت هایی است که در کشور به وجود می آید؛ عده ای از طرفداران مصدق شعار داده و حمایت خود را اعلام کردند اما با شروع عملیات آژاکس و تحولاتی که در مرکز پیش آمد، در کرمان هم تحت تاثیر این تحولات و دگرگونی ها، طرفداران شاه با شعار "مرگ بر مصدق" و "زنده باد شاه" به طرف شهربانی حمله کردند.

,

این محقق وپژوهشگر تاریخ کرمان در ادامه یادآور شد: در این زمان راننده سرگرد سخایی که احساس ترس کرده بود، ماشین را پر از بنزین کرده و از سرگرد خواست که با او همراه شده و از کرمان خارج شود اما سرگرد امتناع می کند و می گوید دکتر مصدق مرا به اینجا فرستاده که تا آخرین نفس ایستاگی کرده و زمینه را خالی نکنم.

,

گلاب زاده اذعان داشت: اما با جدی شدن قضیه، سرگرد سخایی از پشت بام شهربانی به زندان رفته و از آنجا خود را به ستاد مرکز آموزش 05 می رساند و از تیمسار امان پور، امان می خواهد که به او اشاره می کند به طبقه بالای ساختمان برو.

,

وی افزود: در همین زمان مردمی که علیه مصدق شعار می دادند، زمانی که متوجه می شوند سرگرد سخایی از شهربانی بیرون رفته، به طرف ستاد 05 می روند؛ می دانیم که مراکز نظامی و ارتش طبق مقررات می توانند با کسی که می خواهد به زور وارد مقر شود، مقابله مسلحانه کنند اما در این زمینه هیچ تقابلی صورت نمی گیرد و جمعیت به طرف ستاد و دفتر تیمسار امان پور می روند.

,

مدیر مرکز کرمان شناسی عنوان کرد: تیمسار امان پور با زبان خود اعلام می کند که سرگرد اینجا نیست اما ظاهرا با انگشت خود به طبقه بالا اشاره می کند؛ لذا عده ای به طبقه بالا رفته و سرگرد سخایی را از طبقه دوم به زیر انداخته و موجبات قتل این افسر جوان و رشید را به وجود می آورند.

,

گلاب زاده خاطرنشان کرد: آن روز در کرمان برای افرادی که اعتقادات و باورهای اسلامی داشتند، روزی بسیار غم انگیز و اندوه بار بود و به عنوان روزی تلخ در تاریخ کرمان ثبت و ضبط شد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه