اخبار داغ

گزارش/

80 سال پا برجا برای عبادت مومنین/قدیمی ترین مسجد هیرمند را بیشتر بشناسید

80 سال پا برجا برای عبادت مومنین/قدیمی ترین مسجد هیرمند را بیشتر بشناسید
مسجد دوازده امام یکی از قدیمی ترین مساجد در سطح شهرستان هیرمند و شهر دوست محمد است که مردم شهر قدمت آن را نزدیک به صد سال می دانند، شهروندان تاریخ ساخت آن را دقیق نمی دانند اما یک پیرمرد 70 ساله می گفت قبل از من این مکان بنا بوده است و همچنان پا برجاست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  ندای هیرمند؛ مساجد در فرهنگ اسلامی یکی از مکان های مقدس و مهم محسوب می شوند که نزد همه ی افراد مسلمان از جایگاه والایی برخوردار بوده است، این مکان های مقدس، پاک و مطهر هستند به طوری بدون وضو هر فردی اجازه ورود به آن را به خود نمی دهد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  ندای هیرمند؛ ,

شهرستان هیرمند نیز از دیرباز مردمانی با فرهنگ، خدا دوست و با تقوا در خود پرورش داده است، به طوری که این مردم همواره عبادت معبود خود را در وقت های معین شده با وجود درد و مشقت طولانی مدت از یاد نبرده اند.

,

مسجد دوازده امام یکی از قدیمی ترین مساجد در سطح شهرستان هیرمند و شهر دوست محمد است که مردم شهر قدمت آن را نزدیک به  صد سال می دانند، شهروندان تاریخ ساخت آن را دقیق نمی دانند اما یک پیرمرد 70 ساله می گفت قبل از من این مکان بنا بوده است و همچنان پا برجاست.

,

درخت گز پیر واقع در حیاط مسجد خبر از تاریخ کهن این مسجد می داد، حیاطی کوچک اما با صفا که  سالهاست همچنان در مرکز شهر دوست محمد خودنمایی می کند، منبر قدیمی و کهنه درون مسجد نیز سخنرانان زیادی را به خود دیده بود.

,

, ,

از کلیددار مسجد که در همسایگی مسجد دوارده امام زندگی می کرد اجازه خواستیم تا درب مسجد را باز کند، او هم تاریخ دقیقی از ساخت مسجد نمی دانست، گرچه مسجد اکنون کمتر قابل استفاده است، اما همچنان تمیز و مرتب بود.

,

مردم به این مکان مقدس احترام خاصی قائلند، مسجد بارها ترمیم شده است و درب قدیمی او نیز تعویض گردیده بود؛ با این حال مکان های قدیمی حال و هوای خاص خود را دارند، قرآن های قدیمی در طاقچه مسجد ما را از قرن 21 دور ساخت.

,

برخی از نوجوانان در تابستان در این مکان به تدریس قرآن می پردازند، مکانی دنج و خلوت که مناسب برای یادگیری قرآن است، مسجد دوازده امام روزگاری هم حسینیه بوده است و هم محلی برای اقامه نماز جماعت، اما اکنون این مکان تاریخی به دلیل احداث مساجد جدید کمتر قابل استفاده شده است.

,

, ,

این مسجد دارای دو درب ورودی که یکی مخصوص بانوان و دیگری برای برادارن درست شده است، در وسط سالن اصلی مسجد پرده ای برای تفکیک زن و مرد زده شده  تا نماز را همه ی مردم به جماعت اقامه کنند.

,

با توجه به جمعیت اندک سالها قبل در این شهر، مسجد کوچک درست شده است، و محل احداث آن خبر از این می دهد که در گذشته تجمع مردم و مرکز شهر در این مکان واقع شده است.

,

تابلوی دست دوزی با عنوان حسین بن علی (ع) در گوشه ای از مسجد نصب شده تا ارادت مردم این شهرستان را به سالار شهیدان نشان دهد؛ با این حال مسجد در گذشته محلی برای عزاداری عاشقان امام حسین (ع) بوده است.

,

 غلامحسن محمودی یکی از قدیمی ترین نمازگزاران در این مسجد می گوید: قدمت این مسجد را بین 75 تا هشتاد سال می دانند، و به طور کل هر فردی که در ساخت این مسجد شریک بوده اکنون دار فانی را وداع گفته است.

,

وی افزود: این مسجد اصلی ترین مکان برای اقامه نماز جماعت و همچنین عزاراداری در ایام محرم بوده است، که اکنون این اعمال دینی و اسلامی به مکان های جدید انتقال یافته اند.

,

, ,

, ,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه