اخبار داغ

رئیس مؤسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه؛

ورود جدی آمریکا به عرصه سیاست ایران بعد از کودتای 28 مرداد / آمریکا از انگلیس بدتر و انگلیس از آمریکا بدتر است

ورود جدی آمریکا به عرصه سیاست ایران بعد از کودتای 28 مرداد / آمریکا از انگلیس بدتر و انگلیس از آمریکا بدتر است
رئیس مؤسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه با بیان این که آمریکا از انگلیس بدتر و انگلیس از آمریکا بدتر است، گفت: آمریکا بعد از کودتای 28 مرداد به صورت جدی به عرصه سیاست ایران وارد شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از پایگاه خبری تحلیلی  قم فردا، کودتای 28 مرداد از جمله رویدادهای تاریخی است که با دخالت آمریکا و انگلیس، بیش از 30 سال، حکومت دیکتاتوری شاه در کشور را تمدید کرد و تا کنون این دو کشور زیر بار دخالت خود در کودتای 28مرداد نمی رفتند اما با انتشار اسناد مرتبط از سوی دانشگاه جرج واشنگتن برای افکار عمومی جهان مشخص شد که آمریکا و انگلیس چگونه حق مردم ایران را ضایع کردند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پایگاه خبری تحلیلی  قم فردا، , قم فردا،, قم فردا, قم فردا,

حجت الاسلام احمد رهدار در خصوص درس های تاریخی ماجرای کودتای 28 مرداد در گفتگو با خبرنگار قم فردا،اظهار داشت: کشور ایران در طی 200 سال نزدیک به 50 نهضت را تجربه کرده است که در برخی از آن ها شکست یا پیروزی داشته و برخی دیگر گستره ملی و منطقه ای بوده اند که همه آن ها میراث به جا گذاشته اند.

, قم فردا،, قم فردا،, قم فردا, قم فردا,

وی افزود: تمدن ظرف گسترده ای است و تکثرات زیادی را می طلبد که ایجاد و مدیریت آن به یک تجربه سنگینی نیاز دارد و معمولا در زندگی های یکنواخت اجتماعی حاصل نمی شود ، این مورد در ارتباط با افرادهم صادق است زیرا فردی که سختی کشیده روزگار است نسبت به فردی که در زندگی بی حاشیه و آرامی قرار داشته دارای دو تجربه و توان متفاوت هستند و کشور ایران نیز از این امتیاز برخوردار است که جزء کشورهایی بوده که تحولات تاریخی را تجربه کرده و اگر امروز ادعای آمادگی خیز تمدنی داریم و می گوییم در آستانه تمدن نوین اسلامی هستیم گزاف نگفته ایم.

,

رئیس مؤسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه با بیان اینکه یکی از جریانات تاریخی که برای ما سرمایه ایجاد کرده و عبرت ایجابی و سلبی شده ماجرای کودتای 28 مرداد است، افزود: باید کودتای 28 مرداد را با توجه به مسئله ملی شدن صنعت نفت تحلیل کرد زیرا هر دو مورد در زمان تحلیل چند امتیاز و درس دارند.

,

بیانیه های امام خمینی (ره)، بیانیه مراجع عظام تقلید نام می گرفت 

, بیانیه های امام خمینی (ره)، بیانیه مراجع عظام تقلید نام می گرفت,  ,

وی ادامه داد: در ماجرای منتهی به کودتای 28 مرداد در بین رهبران اصلی نهضت آیت الله کاشانی (ره) و مرحوم مصدق اختلاف افتاد و این اختلافات ضربه هایی به دنبال داشت، این گونه اختلافات قبل از آن در نهضت مشروطه تجربه شده بود و آن جا هم به دلیل اختلاف رهبران ضربه سهمگینی را متحمل شدیم.

,

حجت الاسلام رهدار ضمن بیان اینکه امام (ره) در آغاز حرکت انقلابی خود در اوایل دهه به خاطر تجربه ای که داشتند برای جلوگیری از ایجاد اختلافات تلاش می کردند بیانیه هایی که می نوشتند را اکثر مراجع امضا کنند، ادامه داد: امام (ره) شخصا بیانیه می نوشتند و امضا می کردند و خودشان به منزل آقایان شریعتمداری ، اراکی، مرعشی و ...می رفتند تا آن ها نیز بیانیه را امضا کنند تا چیزی که در اختیار مردم و در برابر حکومت قرار می گیرد به نام بیانیه مراجع عظام تقلید وقت قرار بگیرد نه بیانیه شخص امام(ره) ؛ این درسی بود که امام خمینی از مشروطه و نهضت نفت فرا گرفته بود که اگر اختلاف به میان بیاید توجیه کار در بزنگاه های تاریخی برای مردم سخت است و تا زمانی که بخواهیم توده مردم را توجیه کنیم که چرا اختلاف به وجود آمده و چه چیزی حق و یا باطل است صحنه را باخته ایم و در زمان باخت هر دو طرف صحنه ضربه می خورند کما اینکه در ماجرای نهضت نفت در دهه آخر عمرش آیت الله کاشانی زمین گیر شد و مرحوم آقای مصدق هم خانه نشین و تبعید شد و دود این ماجرا به چشم هر دو طرف رفت.

,

وی بیان داشت: درس دیگر ماجرای کودتای 28 مرداد نحوه ورود به عرصه سیاست است که یک عالم دینی از چه جایگاهی باید حوزه سیاست را مدیریت کند که در کودتای 28 مرداد و نهضت نفت، مرحوم آیت الله کاشانی همان عالم دینی بود که مدیریت اصلی اجتماع را به عهده داشت و به خوبی نقش آفرینی کرد.

,

, ,

قم پیشنهاد واتیکانی به امام خمینی (ره) بود

, قم پیشنهاد واتیکانی به امام خمینی (ره) بود,

نویسنده‌ حوزه‌های معرفتی و تاریخی ادامه داد: مرحوم آیت الله کاشانی برای این که صحنه را مدیریت کند در یک مقطعی پایگاه تصرف اجتماعی خود را نهادهای دولتی وقت قرار داد و لذا پذیرفت نماینده مجلس شود و همچنین رئیس مجلس شد و در همان موقع امام خمینی (ره) به رغم جوانی و تجربه کمی که در آن زمان داشتند به آقای کاشانی تذکر دادند که به مجلس رفتن شما اشتباه بود.

,

کسی که می خواهد سیستمی را به هم بزند نمیتواند به سیستم برود بلکه باید پایگاه تصرف در آن سیستم را خارج از سیستم قرار دهد زیرا وقتی درون سیستم قرار بگیرید ساختارهای حاکم بر سیستم دست و پا را می بندد و این درسی بود که امام(ره) از نتیجه کار اشتباه  آیت الله کاشانی گرفته بودند.

,

وی گفت: در ماجرای انقلاب یکی از پیشنهاداتی که امثال بختیار به حضرت امام(ره) مصرانه می دادند این بود که دولت جدید را انتخاب می کنیم و در این دولت 10 وزیر به انتخاب خودتان برای شما باشد اما امام(ره) این درخواست را نپذیرفت و آن ها پیشنهاد دیگری مطرح کردند که به سبک واتیکان عمل کنیم یعنی به عنوان مثال شهر قم برای شما باشد و در آنجا واتیکان درست کنید و آن را برای شما ،خود مختار می کنیم.

,

امام(ره) به این موضوع توجه داشت که با این گونه پیشنهادات نمی تواند نهضت خودش را در فرمت یک انقلاب تمام عیاری از جنس انفجار نور محقق کند، بنابراین در این بازی ورود نکرد زیرا درس و تجربه خوبی از نحوه تعامل با سیاست مرحوم آیت الله کاشانی گرفته بود.

,

, ,

ورود جدی آمریکا به عرصه سیاست ایران بعد از کودتای 28 مرداد

, ورود جدی آمریکا به عرصه سیاست ایران بعد از کودتای 28 مرداد ,

حجت الاسلام رهدار ماجرای ماهیت انگلستان و آمریکا را درس دیگری از نهضت نفت مطرح کرد و با بیان اینکه آمریکا به صورت جدی در عرصه سیاست ایران بعد از کودتای 28 مرداد وارد شد، افزود: یکی از دلایل خوش بینی مرحوم مصدق به آمریکا به عنوان نیروی سوم این بود که از طرفی آمریکا را دارای قدرت می دانست و از سویی دیگر به دلیل عدم سابقه استعماری آمریکا در ایران امیدوار بود اگر پای آمریکا به ایران باز شود راه انگلستان به ایران بسته می شود و در واقع آقای مصدق اعتماد بیجا به آمریکا داشت که همین اعتماد بعدها بلاهایی بر سر او آورد و کودتا رخ داد.

,

وی ادامه داد: امام (ره) و مردم در ماجرای انقلاب اسلامی تجربه بی اعتمادی به آمریکا را داشتنند و می دانستند نباید به بیگانگان اعتماد کنند و همچنین متوجه شده بودند که در ماجرای 28 مرداد دست آمریکا و انگلستان در پشت پرده با هم است.

,

استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: اصل ماجرای نهضت نفت برای کوتاه کردن دست انگلیسی ها از ذخیره نفتی ایران بود اما بعدها ایران متوجه همکاری انگلستان و آمریکا شد و این تجربه ای بود که برای ایران به دست آمد تا به هیچ یک از کشورهای آن طرف آب توجه نشود.

,

آمریکا از انگلیس بدتر و انگلیس از آمریکا بدتر است 

, آمریکا از انگلیس بدتر و انگلیس از آمریکا بدتر است,  ,

وی بیان داشت: این که امام (ره) فرمودند آمریکا از انگلیس بدتر و انگلیس ازآمریکا بدتر، همه از هم بدتر و پلیدتر هستند، سگ زرد برادر شغال است یا اینکه شعار نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی طرح می شود، تجربیاتی است که در طول تحولات تاریخی یک یا دو صد دهه اخیر به دست آمده بود.

,

حجت الاسلام رهدار گفت: یکی از دلایلی که رهبر انقلاب در قضیه برجام بر روی آن پافشاری داشتند و می فرمودند: به آمریکایی ها خوش بین نیستم و آن ها بدعهد هستند ، این بدعهدی ، تجربه تاریخی ایران در تعامل با آمریکایی ها بود و این گونه نیست که بگوییم چون از اول انقلاب مرگ بر آمریکا می گفتیم نسبت به آمریکا بدبین هستیم بلکه نزدیک به دویست سال است که در سیاست های خارجی خود با کشورهای قُلدر اروپایی و آمریکایی تجربه کرده ایم که آن ها اخلاق سیاسی ندارند.

,

وی مطرح کرد: یکی از دلایل شکست نهضت نفت در نهایت این بود که نهضت نفت پایگاه ایدئولوژیک نداشت، ایدئولوژی پشت نهضت نفت یک ایدئولوژی ناسیونالیسم بود و ناسیونالیسم به تنهایی نمی تواند ایدئولوژی برتر یک جامعه باشد.

,

همه کشورهایی که بر پایه ناسیونالیسم می خواستند دست به اقدام بزنند در انتها با شکست مواجه بودند زیرا قَد وقواره ناسیونالیسم به اندازه ای نبوده که بتواند یک ملت را به ویژه در بحران های تاریخی، گذر تکاملی بدهد .

,

امام خمینی(ره) ایران را برای اسلام می خواست

, امام خمینی(ره) ایران را برای اسلام می خواست,

رئیس مؤسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه ادامه داد: امام(ره) در ذیل اسلام دفاع از ناسیونالیسم ، ملت و خاک ایران می کرد، مرحوم بازرگان تشخیص بسیار خوبی داده بود که در کتاب ایران بین دولت خود می نویسد: هم من و هم آیت الله خمینی ایران و اسلام را می خواستیم با این تفاوت که من اسلام را برای ایران می خواستم و آقای خمینی ایران را برای اسلام می خواست.

,

وی افزود: فدائیان اسلام و شهید نواب صفوی فضا را برای نخست وزیری مصدق باز کرده بودند و قبل از اینکه مصدق به نخست وزیری برسد در یک جلسه رسمی ، او را متعهد کرده بودند که ما تلاش می کنیم تا شما را به قدرت برسانیم به شرطی که وقتی به قدرت رسیدید احکام اسلام را اجرا کنید و زمانی که مصدق به قدرت رسید شهید نواب صفوی نامه ای به او نوشت و گفت: (مواردی همچون دستور برگزاری نماز جماعت در ادارات، بسته شدن کلیه شراب فروشی ها، الزام داشتن حجاب زنان و ...داده و اجرا شود).

,

مصدق نیز خلاف شرطی که متعهد شده بود نامه را پاسخ می دهد و در جایی تعبیر شده است که مصدق گفت چرا همه دین را از من مطالبه می کنید؟!

,

, ,

حضور مردم در عرصه های نظام، راه موفقیت انقلاب اسلامی

, حضور مردم در عرصه های نظام، راه موفقیت انقلاب اسلامی,

حجت الاسلام رهدار در ادامه گفت: وقتی پای مذهب و مولفه های مذهب به میان بیاید جنس اتفاق به اندازه ای می شود که در ماجرای حمله مردم ایران به سفارت روس در نهضت مرحوم میرزا مسیح مجتهدی تهرانی که در کتاب های ما به عنوان ماجرای قتل "گریبایدوف" از آن یاد می شود. "گریبایدوف" نمایشنامه‌نویس، شاعر و آهنگسازی بود که عالم روشنفکری را کمابیش رها کرد و وارد دنیای سیاست شد در آن زمان دستور داده بود دو نفر از زنان گرجی مقیم تهران را به سفارت ببرند و به گرجستان منتقل کنند و در عین حال شایعه شده بود که به زنان در سفارت هتک حرمت شده است و به دنبال فتوای مرحوم آیت الله میرزا مسیح مجتهدی تهرانی ، مردم اعم از زن و مرد به سفارت روسیه ریختند و علاوه بر نجات آن دو زن، 22 دیپلمات داخل سفارت را کشتند.

,

وی گفت: مردمی که به فتوای یک مرجع به سفارت رفتند تا آن کار را انجام دهند پای همه چیز ایستادند و از آن جا که این احتمال وجود داشت به واسطه آن قضیه، شوروی یک بار دیگر به ایران حمله کند و یک گلستان و ترکمن چای دیگری را به ایران تحمیل کند وجود داشت اما مردم آگاهانه به میدان آمدند زیرا ایدئولوژی انتخابی آن ها سنگینی بود.

,

نویسنده‌ حوزه‌های معرفتی و تاریخی ضمن بیان این مسئله که رهبران جبهه ملی به خاطر روشنفکر بودنشان، آدم هایی نبودند که پایگاه توده و مردمی را جدی بگیرند هرچند که آقای مصدق شخصا پایگاه مردمی داشت اما این پایگاه مردمی را در حیث روشنفکری نمی دانست.جریان ملی گرایی بر خلاف الگوی امام (ره) که به صورت ویژه مردم را جدی می گرفتند تا به امروز جریانی نبوده که مردم را جدی بگیرند.

,

وی بیان داشت: امام خمینی(ره) راه موفقیت انقلاب اسلامی را در این می دانستند که مردم را در ساختار، فرایند و مناسبات کشور شریک می کردند و به همین علت است که دشمن به رغم همه تلاش هایی که داشت تا در گردنه های تاریخی بوجود آمده در چند دهه اخیر ضربه جدی به نظام بزنند، موفق نشدند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه