اخبار داغ

کیخا در مخالفت با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت:

رویکرد وزیر پیشنهادی صنعت در توسعه تجارت با کشورهای همسایه روشن نیست

رویکرد وزیر پیشنهادی صنعت در توسعه تجارت با کشورهای همسایه روشن نیست
نماینده مخالف وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با اشاره به دو نقد وارده به برنامه وزیر پیشنهادی گفت: رویکرد وزیر پیشنهادی صنعت در توسعه تجارت با کشورهای همسایه روشن نیست
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ احمدعلی کیخا نماینده مجلس شورای اسلامی صبح امروز در صحن علنی مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: هدف اصلی از قانون تمرکز در مجلس هشتم این بود که اختیارات و مسئولیت‌ها در وزارت جهاد کشاورزی متمرکز شود که البته تا حدود زیادی مؤثر واقع شد، اگرچه ممکن است ایراداتی هم به عملکرد وزارت جهاد در این زمینه وارد باشد، ولی اصل موضوع را نباید انکار کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی افزود: شما حق دارید اگر نظری بود در قالب لایحه دولت که در حال حاضر در مجلس مطرح است، پیشنهادات خود را در قالب توجیهی و اقناع کارشناسی نمایندگان مجلس ارائه کنید، ولی انتظار می‌رود تا اصلاح قانون، همه به قانون موجود پایبند باشیم.

,

کیخا دلیل بعدی مخالفت خود با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت را این مسئله دانست و موضوع وزیر پیشنهادی صنعت در زمینه توسعه صنعت کشور روشن و شفاف نیست.

,

وی ادامه داد: شما چیزی در این زمینه بیان نکرده‌اید،‌ تغییرات در کابینه رئیس‌جمهور حکایت از این دارد که می‌خواهند به توسعه صنعتی شتاب بیشتری دهند، آیا مفهومش این است که شاهد عقب‌گرد در سیاست‌های زیست‌محیطی دولت هستی؟ به نظر من موضع شما در این زمینه باید شفاف باشد.

,

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: انتظار این است که شما به قانون اساسی پایبند باشید و مانع اجرای طرح‌ها و پروژه‌هایی شوید که سبب تخریب محیط زیست می‌شود، بسیاری از گرفتاری‌های امروز مردم ناشی از توسعه فعالیت‌های صنعتی در مناطقی از کشور است که بیش از ظرفیت و توان اکولوژیکی محیط بوده و مسائل زیست محیطی را به خطر انداخت است.

,

کیخا اضافه کرد: در حوزه سیاست‌های تجاری هم به نظر من دو نقد اساسی وجود دارد، امروزه تجارت آب مجازی به طوری که منافع ملت‌ها به ویژه در مناطق خشک بهینه شود، یکی از اصول مهم تدوین الگوهای توسعه تولید و تجارت است که متأسفانه در برنامه پیشنهادی شما هیچ ردپایی از دیدگاه نوین علمی در توسعه صنعتی و تجاری برای سال‌های پیش رو دیده نمی‌شود و اگر قرار باشد پاشنه بر همان مدار قبلی بچرخد، حتماً که چه عرض کنم، قطعاً اتفاق خاصی در توسعه پایدار کشور نخواهد افتاد.

,

وی عنوان کرد: همه فریاد می‌زنند که کشور با بحران آب روبرو است و با ادامه این روند آینده خوبی را برای کشور متصور نیستم و کمتر نشانی از لحاظ کردن این موضوع در جهت‌گیری‌های توسعه صنعتی کشور می‌بینیم. کمااینکه در برنامه وزیر پیشنهادی صنعت نیز حرفی از این موضوع به میان نیامده است.

,

نماینده مجلس شورای اسلامی در رابطه با نقد دومی که به برنامه وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت وارد است، گفت: برنامه شما از منظر سیاست‌های تجاری این است که رویکرد شما در توسعه تجارت، با کشورهای همسایه روشن نیست، چند سال پیش در سفری که به پاکستان داشتیم با مسئولان ارشد این کشور دیدارهایی برگزار شد. با وجود اینکه پسوند نام خانوادگی بیشتر مسئولان به استان‌ها و شهرهای ایران برمی‌گشت و همه اظهار ارادت به ملت و کشور ایران داشتند، ولی به صراحت حرف دل آنها این بود که نگاه ایران در تجارت به غرب است و کمتر به کشورهای همسایه تمایل دارید و می‌گفتند کالاهای پاکستان از مرز سیستان و بلوچستان اجازه ورود به ایران ندارند، ولی همین کالاها به دوبی و از آنجا به ترکیه می‌روند و سپس به پاکستان وارد می‌شوند و اذعان می‌کردند که ما در بازارهای خود کالاهای ایرانی را نمی‌بینیم و هرچه از دیده برود از دل هم خواهد رفت.

,

کیخا افزود: بدون داشتن همسایگان توسعه‌یافته نمی‌توان ایران را توسعه داد. به نظر من همسایگان باید از مزایای توسعه کشور بهره‌مند شوند و اولویت اول شما در توسعه صنعتی و تجاری باشند، کشورهای منطقه می‌توانند بازار مصرف خوبی برای کالاهای تولیدی کشور باشند و همچنین وارد کردن مواد خام کشاورزی و معدنی از آنها می‌توان شتاب توسعه صنعتی در کشور را بیشتر کند و این مهم در برنامه شما بیان نشده است.

,

وی با بیان نقد دیگری در رابطه با برنامه وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: برنامه شما مربوط به توسعه صنایع خودروسازی است، استنباط من این است که پس از انقلاب ظاهراً تنها معیار تصمیم‌گیری در این زمینه ایجاد اشتغال مستقیم از سوی این صنایع در کشور بوده و به بهانه رسیدن به یک خودروی ملی که از نظر قیمت و کیفیت با محصولات خارجی قابل رقابت باشد، به‌شدت این صنعت مورد توجه همه‌جانبه قرار گرفته است، نکته این است که حداقل تاکنون به این هدف نرسیده‌ایم، اما به‌ازای این صنعت هزینه‌های زیاد اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی به مردم کشور تحمیل شده است، آلودگی محیط زیست و عوارض ناشی از آن، قتل عام مردم در جاده‌ها و تبعات منفی روحی و اجتماعی ناشی از تصادفات جاده‌ای، سطح سوخت مصرفی بالای این خودروها و زیان‌های ناشی از آن به اقتصاد کشور، محروم کردن مردم از دسترسی به خودروهای ایمن و با کیفیت و هزینه فرصت منابع مالی تخصیصی به صنایع خودروسازی و ده‌ها هزینه دیگر ازجمله هزینه‌های تحمیلی این سیاست بدون برنامه هدفمند بوده است.

,

کیخا گفت: این سیاست تا چه زمانی ادامه خواهد یافت و مردم تا چه زمانی باید هزینه ناکارآمدی واحد‌های تولیدی داخلی را بپردازند؟ بد نیست بدانید در کشوری مانند استرالیا که در این صنعت بیش از 100 سال قدمت دارند و از ما جلوترند، اخیراً به این نتیجه رسیده‌اند که صنایع خودروسازی خود را تعطیل و جمع‌آوری کنند، زیرا با توجه به شرایط بازارهای جهانی، دیگر تولید خودرو به صرفه نیست و بهتر است منابع خود را در سایر زمینه‌هایی که مزیت نسبی دارند به کار گیرند. توضیحات وزیر پیشنهاد‌ی صنعت در این زمینه چیست؟

,

نماینده مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر پیشنهادی صنعت اضافه کرد: دلیل دیگر مخالفت من با شما این است که استراتژی توسعه صنعتی و تجاری در مناطق محروم کشور و برنامه شما در این زمینه مشخص نیست. آیا برنامه شما حرکت در مسیر گذشته است؟ اگر این‌چنین باشد، فاتحه مناطق محروم خوانده می‌شود، متأسفانه در ده‌های گذشته بنا به دلایل مختلفی ازجمله بخشی‌نگری و قالب بودن برنامه‌های منطقه‌ای هم در دولت و هم در مجلس سبب شده تا توسعه صنعتی در کشور متوازن نباشد، در مناطقی آن‌قدر واحدهای صنعتی متمرکز شده که در حال حاضر به‌جای نعمت تبدیل به نغمت برای مردم آن منطقه شده است و حالا باید از بیت‌المال برای رفع آلودگی‌های خودساخته و تأمین آب این پروژه‌ها هزینه کنیم، درحالی‌که در برخی از مناطق کشور مثل سیستان دریغ از حتی یک واحد صنعتی که در آن 100 نفر مشغول کار باشند.

,

وی ادامه داد: در مجلس هشتم کپی آگهی استخدام سایپای کاشان را چند نفر از مردم آورده بودند و می‌گفتند سهم ما از توسعه صنعتی کشور چیست؟ در تجارت نیز همین‌طور است، با چنین نگاه‌های بخشی و منطقه‌ای در مرکز کشور هر کس که دستی در کار داشته است، در جاهایی که ظرفیت هم وجود ندارد، انواع و اقسام مراکز تجاری، صنعتی ویژه ایجاد کرده و شهرهای مرزی و جاهایی مانند بیلک زابل که تقریباً 100 درصد ظرفیت صادرات دارند و مناطقی مانند مرند، مریوان و اینچه برون دریغ ازاین‌گونه فعالیت‌هاست و هنوز مردم در مناطقی از سیستان و بلوچستان که با وجود محرومیت شدید بیشترین رأی را به دولت دادند، روزانه 15 لیتر آب شرب دارند، مردمی که یادم نمی‌رود زمانی که بازرسی وزیر نیرو در مجلس هشتم از زابل دیدن داشت، در یکی از روستاها و در اوج فقر در پاسخ به سؤال وی که گفت آیا درخواستی دارید گفتند ما مرزداریم و برای شما دعا می‌کنیم که سالم باشید، بخدا برخورد این‌گونه شایسته این مردم باغیرت نیست.

,

کیخا خاطرنشان کرد: آقای رئیس‌جمهور‌! وزرا! و نمایندگان مجلس شورای اسلامی! شما نسبت به وضعیت این مردم مسئول هستید و باید رسیدگی کنید و پاسخ‌گو باشید. مبادا غفلت از رسیدگی به این مردم شرایط غیرقابل جبرانی را برای منافع ملی  کشور پیش بیاورد، رهبری معظم انقلاب و رئیس مجلس بارها از طرح آمایش منطقه‌ای صحبت کردند، اینکه پس از 4 دهه از انقلاب فاقد برنامه و استراتژی در این زمینه هستیم قابل قبول نیست.

,

وی خطاب به وزیر پیشنهادی صنعت، گفت: مقام معظم رهبری فرمودند مشکلات مردم را به‌پای نظام نگذارید، این مشکل مدیران است؛ کره، توسعه خود را هم‌زمان با ما شروع کرده و با وسعتی به‌اندازه سمنان و جمعیت 50 میلیون که پیش از انقلاب در ایران کار می‌کردند ولی حالا جزو 20 کشور اقتصاد اول جهان است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه