اخبار داغ

️ترامپ و برجام؛ مدافع یا مخالف؟

️ترامپ و برجام؛ مدافع یا مخالف؟
همان روزی که ترامپ ژست ضدبرجامی گرفت، می شد حدس زد که او بیش از مخالفت در واقع قصد "حصارچینی" در اطراف برجام را دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از رهیاب، همان روزی که ترامپ ژست ضدبرجامی گرفت، می شد حدس زد که او بیش از مخالفت در واقع قصد "حصارچینی" در اطراف برجام را دارد وگرنه هر سیاستمدار آمریکایی به این توافق شیرین-برای آمریکا- که پر از امتیازات نقد و وعده های نسیه است افتخار می کند، حتی دیوانه ای همچون ترامپ!

خوش خیال های وطنی اینبار هم به جدول زدند و نمایش طنز ترامپ مبنی بر مخالفت با برجام را دلیلی بر حقانیت این توافق پر ابهام دانستند، اما کم کم پرده ها کنار می رود، دیروز ترامپ گفته است:

اگر ایران به سمت پایبندی به برجام نرود، اتفاقات سختی برایش می‌افتد.
فکر می‌کنم که این توافق وحشتناکی است. آنها به این توافق پایبند نیستند و مطمئناً به روح آن هم پایبندی ندارند. در آینده خواهید دید که اگر (ایرانیان) روی به پایبندی (به توافقنامه و روحش) نیاورند، اتفاقات خیلی سخت و تأثیرگذاری خواهد افتاد.》

حکایت ترامپ و برجام همچون همان کسی است که درظاهر قهر کرده بود و گفته بود شام نمی خورم، ظرف غذا را پشت درب اتاقش نهادند و او گفت: هرچند من قهرم و شام نمی خورم ولی این غذا برای هرکه هست خیلی کم است!!

پرزیدنت ترامپ از طرفی توافق را فاجعه می داند و از سویی ایران را تهدید می کند که از توافق خارج نشود!

برجام دو وجه اصلی دارد، تعهدات ایران و تعهدات غرب. ایران در یک اقدام قابل تامل و ساده انگارانه همه تعهدات خود را مو به مو انجام داد و برخلاف شروط موردتاکید رهبرانقلاب، بدون اخذ ضمانت های لازم بخش اعظمی از توانمندی های خود را از بین برد! . امریکا بجای وفای به عهد، به این وجه از برجام با اعمال تحریم های جدید پاسخ می دهد و وقتی نوبت به انجام تعهدات خودش می رسد هم با فاجعه خواندن برجام سعی میکند این توافق را یک سویه و به نفع ایران نشان دهد تا از انجام تعهداتش طفره رود!

حال سوال اساسی اینجاست که در این توافق که بنا اسناد و شواهد فراوان بیشتر باید آن را یک "فرآیند پیچیده برای براندازی" دانست، برای خروج از این "دور باطل" راهی هم پیش بینی شده است؟! آیا قرار است شکایت آمریکا را به نزد دولت هایی ببریم که منافع شان با این کشور گره خورده؟! این سوال ها آشنا نیست؟ این ها همان مواردی نبود که منتقدان برجام در زمان مذاکرات مطرح می کردند؟.

اسماعیل معنوی

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, رهیاب,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه