اخبار داغ

بلایای طبیعی منتظر تصمیم مسئولان نمی ماند

ضرورت تسریع در روند تدوین سند آموزشی مدیریت بحران استان مرکزی

ضرورت تسریع در روند تدوین سند آموزشی مدیریت بحران استان مرکزی
عدم آمادگی مدیریت بحران در حوادث مختلف و ضعف در آموزش باعث شده است وقوع حوادث،در برخی موارد کل استان را درگیر کند در حالی که می توان با مدیریت صحیح از بروز خسارات بیشتر جلوگیری کرد و میزان آسیب ها را کاهش داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از اراک امروز؛ایران با دارا بودن یک درصد جمعیت جهان یکی از ۱۰ کشور سانحه خیز جهان است به طوری که شش درصد تلفات بلایای طبیعی دنیا را به خود اختصاص داده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اراک امروز,

۳۱ حادثه و بلای طبیعی در سطح کشور شناسایی شده است که از این تعداد ۱۷ مورد آن از جمله سیل، زلزله ، زمین لغزش و طوفان و انواع بیماری های دام و طیور در استان مرکزی رخ می دهد بر این اساس استان مرکزی جزء استان های اول دارای حوادث طبیعی کشور است.

,

حوادث و بلایای طبیعی به عنوان بزرگترین خطری است که کشور و استان مرکزی را تهدید می کند.

,

۱۱ گسل شناسایی شده در استان مرکزی

, ۱۱ گسل شناسایی شده در استان مرکزی, ۱۱ گسل شناسایی شده در استان مرکزی,

از طرف دیگر در ایران حدود ۱۲۰ گسل شناسایی شده که از این تعداد ۲۰ گسل فعال است، در استان مرکزی هم ۱۱ گسل شناسایی شده است که دو گسل فعال تلخاب و تبرته بیشترین فعالیت را در سطح استان داشته است.

,

استان مرکزی یکی از استان های خطرپذیر در زمینه حوادث و بلایای طبیعی است و شهرستان های استان نیز کمترین تعداد واحدهای مقاوم سازی شده را دارند که این موضوع در زمان وقوع حوادث می تواند مشکلات فروانی را به همراه داشته باشد.

,

از آنجایی که هرساله تعداد زیادی زلزله در کشورمان اتفاق می افتد باید بحث پیشگیری و آمادگی مردم و ایمنی آنان در مقابل حوادث غیرمترقبه بیش از پیش مورد توجه جدی مسئولان قرار گیرد.

,

از طرف دیگر توجه به موضوع مقاوم‌سازی و ایمنی باید در دستور کار مسئولین قرار گیرد چراکه تا زمانی که مقاوم سازی و ایمن کردن صورت نگیرد در صورت بروز بحران طبیعی و انسان ساز هیچ دستگاهی قادر به مقابله نیست.

,

سکونتگاه های غیر رسمی از نقاط آسیب پذیر شهری

, سکونتگاه های غیر رسمی از نقاط آسیب پذیر شهری, سکونتگاه های غیر رسمی از نقاط آسیب پذیر شهری,

سکونتگاه های غیر رسمی به عنوان یکی از نقاط آسیب پذیر شهری است که عدم توجه به این موضوع می تواند خسارت های مختلفی را در زمان ایجاد بحران های طبیعی و غیر طبیعی به همراه داشته باشد.

,

1072046

, 1072046, 1072046,

مدیرکل امور دفتر اجتماعی استانداری مرکزی

, مدیرکل امور دفتر اجتماعی استانداری مرکزی,

۱۴۰ هزار نفر در سکونتگاه های غیررسمی استان مرکزی زندگی می کنند

, ۱۴۰ هزار نفر در سکونتگاه های غیررسمی استان مرکزی زندگی می کنند, ۱۴۰, هزار نفر در سکونتگاه های غیررسمی استان مرکزی زندگی می کنند,

مدیرکل امور دفتر اجتماعی استانداری مرکزی گفت: بین ۱۰ تا ۱۴ درصد جمعیت استان مرکزی (۱۴۰ هزار نفر) در سکونت گاه های غیر رسمی زندگی می کنند.

,

غلامرضا فتح آبادی مدیرکل امور دفتر اجتماعی استانداری مرکزی گفت: استان مرکزی از لحاظ سکونت افراد در سکونتگاه های غیررسمی رتبه ۲۲ کشور را دارد.

,

فتح آبادی با اشاره به اینکه افرادی که در سکونتگاه های غیر رسمی زندگی می کنند نیازمند حمایت هستند اظهار کرد: ۲۸ درصد افرادی که در سکونتگاه های غیررسمی استان مرکزی زندگی می کنند یک فرد معلول در خانواده دارند.

,

وی با اشاره به اینکه ۳۲ سکونتگاه غیررسمی در این استان وجود دارد افزود: ۲۷ هزار دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی در این سکونتگاه ها زندگی می کنند.

,

رشد خسارات ناشی از سرمازدگی محصولات کشاورزی

, رشد خسارات ناشی از سرمازدگی محصولات کشاورزی, رشد خسارات ناشی از سرمازدگی محصولات کشاورزی,

سرمازدگی محصولات کشاورزی نیز در سال های اخیر به دلیل تغییر اقلیمی که صورت گرفته است افزایش یافته است به طوری که هر ساله در دو فصل پاییز و بهار شاهد بیشترین میزان خسارت بوده ایم.

,

1430896059685_101727-th3

, 1430896059685_101727-th3, 1430896059685_101727-th3,

در سال زراعی جاری سرما زدگی خسارت های فراوانی را به باغات شهرستان های ساوه و خنداب  و … وارد کرده است.

,

فرماندار شهرستان ساوه
خسارت سرمازدگی به حدود ۱۵ هزار هکتار از باغات و مزارع شهرستان

, فرماندار شهرستان ساوه,
, خسارت سرمازدگی به حدود ۱۵ هزار هکتار از باغات و مزارع شهرستان, خسارت سرمازدگی به حدود ۱۵ هزار هکتار از باغات و مزارع شهرستان,

بهاروند فرماندار شهرستان ساوه ۳۱ تیرماه امسال در جلسه بررسی مسائل و مشکلات حوزه کشاورزی استان که در استانداری برگزار شد گفت: سرمازدگی به حدود ۱۵ هزار هکتار از باغات و مزارع این شهرستان در سال زراعی جاری خسارت وارد کرده است.

,

بهاروند اظهار کرد: برآوردهای صورت گرفته حاکی از آن است که سرمازدگی خسارت میلیاردی به باغات ساوه وارد کرده و علاوه بر آن اکثر باغداران شهرستان تا چهار سال درآمدی نخواهند داشت.

,

وی ادامه داد: هر چند دولت توجه ویژه ای نسبت به سرمازدگی های کشاورزان داشته است و چندین جلسه مدیریت بحران در این زمینه تشکیل داده است ولی در این جلسات مصوب شده است که به هر باغدار مبلغ هفت میلیون تومان پرداخت کنند که این موضوع نارضایتی های برخی از کشاورزان را به همراه داشته است.

,

فرماندار ساوه بیان کرد: علاوه بر این به دلیل اینکه تعهدات دولت به کشاورزان خسارت دیده هنوز به صورت کامل عملیاتی نشده است مسئولین میان کشاورزان بد قول(چوپان دروغگو ) شده اند.

,

بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان صنعت طیور استان را در مرز ورشکستی قرار داد

, بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان صنعت طیور استان را در مرز ورشکستی قرار داد, بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان صنعت طیور استان را در مرز ورشکستی قرار داد,

بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نیز یکی دیگر از حوادثی بود که از نیمه دوم سال ۹۵ استان مرکزی را درگیر و خسارت های فراوانی را به صنعت طیور استان وارد کرد.

,

82361450-71276889

, 82361450-71276889, 82361450-71276889,

بر اثر این بیماری ۱۰ واحد مرغداری صنعتی و ۲ روستا در حاشیه تالاب میقان اراک به عنوان کانون های بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان شناسایی و اقدام های معدوم سازی، پاکسازی و ضدعفونی در این کانون ها انجام شد.

,

همچنین بیش از ۳۰۰ هزار قطعه طیور نیز در این مدت در کانون های این بیماری معدوم سازی شد.

,

بر اثر این بیماری لاشه بیش از یک هزار و ۴۴۸ قطعه انواع پرندگان مهاجر در سطح تالاب میقان اراک جمع آوری شد که یک هزار و ۳۰۰ قطعه از گونه غاز بوده است.

,

بارش بیش از ۵۰ سانتیمتری برف در استان مرکزی

, بارش بیش از ۵۰ سانتیمتری برف در استان مرکزی, بارش بیش از ۵۰ سانتیمتری برف در استان مرکزی,

بارش بیش از ۵۰ سانتیمتری برف در استان مرکزی در بهمن ماه سال گذشته از حوادثی بود که به دلیل عدم پیش بینی مناسب، وقوع آن اکثر مردم را با مشکلات فراوانی مواجه کرد به طوری که اکثر فعالیت ها تا چند روز در استان تعطیل شده بود.

,

82428872-71411726

, 82428872-71411726, 82428872-71411726,

شکسته شدن صدها تیر برق و قطعی برق، قطع شدن آب، بسته شدن محورهای مواصلاتی و معابر شهری،شکستن درختان و... از مشکلات به وجود آمده بود.

,

تعلل ستاد بحران برای تصمیم گیری در شرایط بحرانی آلودگی هوای اراک

, تعلل ستاد بحران برای تصمیم گیری در شرایط بحرانی آلودگی هوای اراک, تعلل ستاد بحران برای تصمیم گیری در شرایط بحرانی آلودگی هوای اراک,

کلانشهر اراک جزء یکی از هشت کلانشهر آلوده کشور است و امسال ۲۰ روز ناسالم را تاکنون پشت سر گذاشته است.

,

شهر اراک طی سال گذشته، ۱۰۵روز آلوده با هوای ناسالم را پشت سر گذاشت که از مجموع این روزها، یکصد روز در وضعیت هوای ناسالم برای گروه های حساس و پنج روز نیز در شرایط ناسالم برای تمام گروه های جمعیتی قرار داشته است.

,

مردم شهرستان اراک در تیرماه امسال شاهد تداوم چتر آلودگی هوا بر آسمان این شهرستان و به شمارش افتادن نفس ها بودند.

,

براساس گزارش مرکزی پایش کیفیت هوای استان مرکزی شاخص کیفیت هوای شهر اراک در روز دوشنبه پنجم تیر ماه، ۱۲۱ و بیانگر وضعیت هوای ناسالم برای گروه های حساس بود.

, پنجم تیر ماه,

میزان غلظت ذرات معلق کمتر از ۲.۵میکرون در هوای اراک ظهر روز سه‌شنبه ششم تیر ماه، ۷۲میکروگرم بر مترمکعب و دو برابر حد مجاز اندازه‌گیری شد.

, ششم تیر ماه,

میزان غلظت ذرات معلق کمتر از ۲.۵میکرون در هوای اراک صبح روز چهارشنبه هفتم تیر ماه، ۳۹میکروگرم بر مترمکعب اندازه‌گیری شد که فراتر از حد مجاز بود.

, هفتم تیر ماه,

در روز جمعه نهم تیرماه شاخص کیفیت هوای شهر اراک به رغم اینکه ۷۲ بود ولی چون مدت زمان استمرار آلودگی هوا ۲۴ ساعت تمام نبود این روز هوای اراک سالم اعلام شد. و مجدد دهم تیرماه در ساعات ظهر به علت افزایش ریزگردها، غلظت ذرات معلق در هوای این شهر به ۳۹ میکروگرم بر مترمکعب رسید که بیش از حد استاندارد بود. 

, نهم تیرماه, دهم تیرماه,

تداوم روند افزایش غلظت ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در هوای شهر اراک و رسیدن به حجم ۸۰ میکروگرم بر مترمکعب که بیش از دو برابر حد مجاز است، وضعیت هوای این شهر را در ساعات عصر و شامگاه روز شنبه یازدهم تیرماه به وضعیت ناسالم برای تمام گروه های جمعیتی رساند و در نهایت کمیته اضطرار کاهش آلودگی هوا تشکیل جلسه داد و براساس تصمیم ستاد بحران مهدهای کودک در روز دوشنبه ۱۲ تیرماه تعطیل و ادارات با دو ساعت تاخیر فعالیت خود را آغاز کردند.

, یازدهم تیرماه,

تاخیر و تعلل ستاد مدیریت بحران استان درحالی اتفاق افتاد که شهروندان اراک مجبور بودند در این مدت هوای آلوده را میهمان نفس هایشان کنند.و این در حالی است که تشکیل جلسات کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک و تصمیم گیری در این رابطه با کش و قوس هایی همراه بوده است.

,

تعطیلی دنباله دار کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک

, تعطیلی دنباله دار کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک, تعطیلی دنباله دار کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک,

بی نظمی در برگزاری جلسات کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک به حدی است که علی رغم وضعیت آب و هوایی و موقعیت مستعد کلانشهر اراک برای آلودگی هوا،پس از برگزاری جلسه این کارگروه در ۲۸ اسفندماه سال ۹۵ ،جلسه بعدی این کارگروه که در زمان مقیمی استاندار سابق مرکزی هر دو هفته یکبار برگزار می شد،با گذشت حدود ۵ ماه از سال ۹۶ هنوز تشکیل نشده است.

,

همه این موارد بیانگر این موضوع است علی رغم اینکه هر سال شاهد وقوع حوادث جدیدی هستیم که متاسفانه به دلیل اینکه پیش بینی های لازم برای وقوع آنها انجام نمی شود خسارت های فروانی را به همراه داشته است.

,

از طرف دیگر عدم آمادگی مدیریت بحران در حوادث مختلف و ضعف در آموزش باعث شده است وقوع حوادث در مدت زمان طولانی کل استان را درگیر کند.

,

سند آموزشی مدیریت بحران استان مرکزی تدوین می شود

, سند آموزشی مدیریت بحران استان مرکزی تدوین می شود, سند آموزشی مدیریت بحران استان مرکزی تدوین می شود,

هرچند ۱۹ مرداد ماه امسال معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی خبر از تدوین سند آموزشی مدیریت بحران استان مرکزی داد اما تا تدوین و اجرایی شدن این سند،زمان نیاز است.

,

به نقل از خبرآنلاین مرکزی عزیز فیلی در حاشیه نشست بررسی پیش نویس سند آموزشی مدیریت بحران استان گفت: این سند در راستای اجرای اهداف سازمان مدیریت بحران کشور مبنی بر کاهش خطرپذیری و نهادینه سازی فرهنگ ایمنی در حال تهیه و تدوین است.

,

وی با اشاره به اینکه ترویج نحوه مقابله با اثرات مخاطرات طبیعی و ارتقای توان و آگاهی بخشی به اقشار مختلف جامعه به منظور آمادگی جهت کاهش عوارض ناشی از بحران ها از مهمترین اهداف این سند است افزود: در این سند برنامه های همه دستگاه های استان تدوین گردیده و موضوع نظارت ، ارزیابی و تشویق دستگاههای فعال نیز به صورت آئین نامه پیوست سند می باشد که پس از تأیید نهایی جهت اجرا به دستگاه های اجرایی ابلاغ خواهد شد.

,

گرچه نمی توانیم مانع از بروز بحران‌های طبیعی شویم اما با مدیریت صحیح می‌توان از بروز خسارات بیشتر جلوگیری کرد و میزان آسیب ها را کاهش داد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه