اخبار داغ

یادداشت/

سقوط داعش نزدیک است

سقوط داعش نزدیک است
یک کارشناس مسائل سیاسی میگوید: به نظر می‌رسد که گروه تروریستی داعش به پایان کار خود نزدیک می‌شود و این گروه هم در سوریه و هم در عراق در سراشیبی سقوط قرارگرفته و گمان نمی‌رود برای سقوط آن زمان زیادی موردنیاز باشد؛ نکته مهم این است که پایان کار داعش، آغاز روند بحرانی دیگر در کل منطقه خواهد بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از آوای سیدجمال؛ عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی و کارشناس مسائل سیاسی در کانال تلگرامی خود نوشت: بنا به تصمیم مقامات اقلیم خودمختار کردستان عراق  قرار است در ۲۵ سپتامر ۲۰۱۷ برابر با سوم مهرماه ۱۳۹۶  رفراندوم استقلال این منطقه از عراق برگزار شود. این در حالی است که تقریباً همه همسایگان این کشور مخالفت خود را با این اقدام ماجراجویانه ‌اعلام‌ کرده‌اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آوای سیدجمال؛,

به نظر می‌رسد گروه تروریستی داعش به پایان کار خود نزدیک می‌شود. این گروه هم در سوریه  و هم در عراق در سراشیبی سقوط قرارگرفته و گمان نمی‌رود برای سقوط آن زمان زیادی موردنیاز باشد؛ نکته مهم این است که  پایان کار داعش، آغاز روند بحرانی دیگر در کل منطقه خواهد بود.

,

کردهای عراق تقریباً از 50 سال گذشته تاکنون درگیر جنگ با دولت مرکزی بوده‌اند و براثر این تلاش‌ها حتی در زمان حکومت حزب بعث از حداقل خودمختاری برخوردار بودند گرچه در مقابل خون‌بهای سنگینی پرداخت می‌کردند.

,

به نظر می‌رسد کردهای عراق احساس می‌کنند. پس از  شکست داعش اهرم فشار بهتری برای استقلال در دست دارند. ازاین‌رو در طول فتنه داعش تلاش زیادی داشتند  تا  به موصل  رسیده و با آزادی آن از چنگ داعش ابتکار عمل را برای فشار به بغداد در دست بگیرند.

,

کردها  سعی‌ داشتند  قبل از اینکه ارتش عراق و نیروهای بسیج مردمی بتوانند موصل را آزاد کنند به این شهر برسند و افتخار شکست داعش را بنام خود ثبت کنند و مناطق تحت امر خود را بیش‌ازپیش وسعت دهند.  ریشه منازعه کردها با دولت مرکزی در عراق  به تشکیل عراق در سال‌های پس از جنگ اول جهانی بازمی‌گردد.

,

پس از شکست صدام در جنگ با ائتلاف غربی ، اقلیم کردستان عراق پذیرش قانون اساسی جدید عراق را مشروط به تعیین سرنوشت کرکوک نمود زیرا مدعی بوده کرکوک یک شهر کردی است و باید بخشی از اقلیم کردستان عراق باشد اما دولت مرکزی زیر بار نرفت تا اینکه مقرر شد در آینده در مورد سرنوشت کرکوک همه‌پرسی انجام گیرد. اما حمله داعش و فرار بزدلانه ارتش دست‌پرورده آمریکا در عراق، از موصل و حتی کرکوک- که فاصله زیادی با جبهه جنگ داشت و داعش هیچ‌گاه به کرکوک نرسید-کردها از فرصت استفاده کرده و کرکوک را -که از طرف ارتش عراق وصرفا از ترش داعش تخلیه‌شده بود -تصرف کردند.اگر حمله داعش رخ نمی‌داد چه‌بسا تصرف کرکوک برای کردها به‌عنوان رؤیا باقی می‌ماند.

,

اقلیم کردستان اکنون با در اختیار داشتن کرکوک قصد برگزاری رفراندوم استقلال را دارد. کشورهای همسایه عراق خطر را احساس کرده‌اند ازاین‌رو رایزنی‌های دیپلماتیک چندی است که آغازشده است. سفر سردار سرلشکر باقری رئیس ستاد فرماندهی کل نیروهای مسلح ایران، به ترکیه نمی‌تواند بی‌ارتباط با موضوع همه‌پرسی استقلال کردستان عراق باشد.

,

بدیهی است تشکیل یک  دولت کردی در قلب خاورمیانه با حمایت اروپا و آمریکا خصوصاً رژیم صهیونیستی امری است که حتی نفعی برای کردهای عراق نخواهد داشت.  به نظر می‌رسد پس از برگزاری این رفراندوم دور دیگری از جنگ  خشونت و خون‌ریزی منطقه را فرا خواهد گرفت که این بار مجری آن کردهای عراق و طراح پشت پرده آن آمریکا  اسراییل خواهد بود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه