اخبار داغ

نکته‌ای ناخوانده در آرم جمهوری آذربایجان؛

لفظ مقدس "الله" در مرکز آرم حکومتی جمهوری آذربایجان

لفظ مقدس "الله" در مرکز آرم حکومتی جمهوری آذربایجان
نشان ملی جمهوری آذربایجان که در سال 1992 تصویب شد نسخه ای تغییر یافته از نشان ملی ای است که در دوره جمهوری دموکراتیک آذربایجان (1918-1920) مورد استفاده قرار گرفته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، در میان این نشان نام الله به صورت یک شعله جاویدان کشیده شده که علاوه بر نشان ابدی بودن خدا نمایانگر نام دیگر این کشور یعنی "سرزمین شعله‌های جاویدان "، است. همچنین رنگ‌‌‌های بکار رفته در نشان، از پرچم ملی این کشور اقتباس شده که رنگ سبز نشان مسلمان بودن این کشور رنگ قرمز نمایانگر پیشرفته و دموکراتیک بودن این کشور و رنگ آبی نیز نمایانگر ترک بودن این کشور است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

 در پایین این نماد هم یک خوشه گندم که نماد کشاورزی و محصول اصلی کشاورزی این کشور و یک شاخه بلوط که نمایانگر قدرت و پایداری این جمهوری است، قرار دارد. درخت بلوط در آلبانیای قفقاز (آذربایجان کنونی) و قبل از رواج مسیحیت به عنوان نماد خدای حکمران مقدس شمرده می‌‌شده و در کنار ماه و خورشید و آتش مورد پرستش واقع می‌‌شد.

,

در منابع آذربایجانی و دیگر منابع این نماد میانی پرچم را به عنوان شعله های آتش ابدی و اینکه آذربایجان سرزمین آتش است تفسیر می‌‌‌کنند و در نهایت تعلق آن به دین زرتشت. این مساله بیشتر در فضای ژورنالیستی مطرح شده است و به هنگام مشاهده هم تداعی به ذهن دارد.

,

سایت تخصصی آرم‌‌‌ها و نمادهای جمهوری آذربایجان نیز در مواجهه با این مساله هیچ موضع گیری دقیقی انجام نمی دهد و این استدلال را محل بحث می‌‌داند. هرچند با توجه به تعریف رنگ سبز در پرچم جمهوری دموکراتیک آذربایجان، به عنوان نماد اسلام و اسلام گرایی، استفاده از لفظ مقدس "الله" چندان هم تصادفی به نظر نمی‌‌رسد.
انتهای پیام/

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه