اخبار داغ

رئیس اداره امور عشایری شاهرود:

بحران خشکسالی شاهرود گریبانگیر عشایر هم شد/ مهاجرت 40 درصد از عشایر منطقه رضاآباد به شهر

بحران خشکسالی شاهرود گریبانگیر عشایر هم شد/ مهاجرت 40 درصد از عشایر منطقه رضاآباد به شهر
رئیس اداره امور عشایری شاهرود از مهاجرت 40 درصد از عشایر منطقه رضا آباد شاهرود به شهر ها بر اثر بحران خشکسالی و کمبود منابع آبی خبر داد و گفت: در حال حاضر از یکصد و 20 خانوار عشایری طایفه چوداری در این منطقه تنها 70 خانوار در منطقه ساکن هستند و مابقی به شهرها مهاجرت کرده اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رضا نقی زاده رئیس اداره امور عشایری شهرستان شاهرود در گفتگو با نسل شاهوار در خصوص وضعیت عشایری شهرستان شاهرود از نظر تعداد خانوار گفت: دو هزار و 412 خانوار عشایری در مناطق ییلاقی و سه هزار و 89 خانوار در مناطق قشلاقی زندگی به سر می برند که از این میان 564 خانوار در مناطق ییلاقی شهرستان شاهرود و یک هزار و 245 خانوار دیگر در مناطق قشلاقی این شهرستان حضور دارند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نسل شاهوار,

کوچ 40 درصد از عشایر منطقه رضاآباد به شهر

, کوچ 40 درصد از عشایر منطقه رضاآباد به شهر,

وی با بیان اینکه طبق آخرین سرشماری عشایر کوچنده کشور در سال 87 تعداد یکصد و 20 خانوار عشایری در قالب طایفه چوداری در منطقه رضا آباد خارتوران با جمعتی بالغ بر 536 نفر اعلام شد که 40 درصد آنها به دلایلی از جمله خشکسالی های پی در پی، فقر شدید مراتع منطقه، تک شغلی بودن عشایر و اتکای معیشت آنها تنها به شغل دامداری سنتی مبتنی بر کوچ به شهرستان های شاهرود، سبزوار، داور زن و ... مهاجرت کرده و تنها 70 خانوار در این منطقه ساکن هستند و قطعا با ادامه خشکسالی و عدم بستر سازی اشتغال اهالی احتمال مهاجرت از این منطقه به شهرهای اطراف بیش از پیش است.

,

رئیس اداره امور عشایری شاهرود جمعیت ییلاقی استان سمنان را یازده هزار و 235 نفر و جمعیت قشلاقی این استان را چهارده هزار و 88 نفر عنوان و اظهار کرد: از این تعداد دو هزار و 965 نفر جمعیت ییلاقی شاهرود و پنج هزار و 860 نفر دیگر جمعیت مناطق قشلاقی این شهرستان را تشکیل می دهند.

,

37 درصد راه های عشایری استان سمنان متعلق به شاهرود است

, 37 درصد راه های عشایری استان سمنان متعلق به شاهرود است,

نقی زاده با بیان اینکه از 5 میلیون هکتار وسعت کل مراتع استان سمنان سه و نیم میلیون هکتار آن در اختیار عشایر استان سمنان است که بیش از 57 درصد آن یعنی دو میلیون هکتار آن وسعت مراتع در اختیار عشایر شهرستان شاهرود است افزود: از چهار هزار و 500 کیلومتر طول راه های عشایری استان سمنان بیش از 37 درصد آن یعنی یک هزار و 700 کیلومتر راههای  دسترسی مراتع ییلاقی  و قشلاقی عشایر شهرستان شاهرود است.

,

وی بیان کرد: از طول ایل راه های عشایر شهرستان شاهرود میزان راه یکصد و 50 کیلومتر طول راه های عشایری بخش بسطام، 900 کیلومتر طول راه های عشایری بخش بیارجمند و 500 کیلومتر طول راه های عشایری بخش مرکزی شهرستان شاهرود است.

,

رئیس اداره امور عشایری شاهرود با اشاره به برخی از مشکلات موجود در خصوص سرشماری عشایر کوچنده شهرستان شاهرود گفت: 58 خانوار از عشایر روستای ابرسج بخش بسطام در سرشماری اقتصادی- اجتماعی سال 87 حذف شدند زیرا ییلاق این افراد به اشتباه در استان گلستان قید شده بود در صورتی که ییلاق عشایر ابرسج در ارتفاعات شاهوار واقع در شمال شهرستان شاهرود واقع شده و تنها حدود 20 خانوار دوره قشلاق را به استان های گلستان و خراسان شمالی کوچ می کنند.

,

نقی زاده با اشاره به حذف 58 خانوار دیگر از عشایر روستای میقان واقع در بخش بسطام در سرشماری اقتصادی- اجتماعی سال 87 تصریح کرد: به دلیل اینکه ییلاق آنها در منطقه پشت کوه شهرستان مهدیشهر قید شده بود حذف شدند در صورتی که ییلاق عشایر روستای میقان در ارتفاعات شامال شاهرود واقع شده و حدود 28 خانوار آنها دوره قشلاق را به استان های گلستان و خراسان شمالی کوچ می کنند.

,

عدم سرشماری 900 خانوار عشایر شاهرودی در سرشماری عشایر کشور در سال 87

, عدم سرشماری 900 خانوار عشایر شاهرودی در سرشماری عشایر کشور در سال 87,

وی با بیان اینکه عدم سرشماری 900 خانوار در سرشماری اقتصادی- اجتماعی سال 87 که شرایط عضویت در جامعه عشایری را داشتند از دیگر مشکلات پیش روی عشایر شهرستان شاهرود عنوان کرد و افزود: این خانوارها عمدتا در مناطق کلاته خیج، خیج، مزج، جیلان، مجن، تاش، شاهکوه، ابرسج، میقان، ابر، چهارطاق پرو و همچنین دهستان خارتوران بخش بیارجمند هستند.

,

رئیس اداره امور عشایری شاهرود با بیان اینکه 350 آغل زمستانی، 200 منطقه ییلاقی، 400 حلقه چاه های مال داری، 60 رشته قنوات و 250 دهنه چشمه از تاسیسات و منابع آبی دراختیار عشایر شهرستان شاهرود است بیان کرد: در منطقه عشایری بخش مرکزی یکصد آغل زمستانی، 60 منطقه ییلاقی، یکصد و 50 حلقه چاه های مال داری، 25 رشته قنوات و 50 دهنه چشمه در اختیار عشایر این بخش می باشد.

,

نقی زاده عنوان کرد: در منطقه عشایری بخش دهستان خارتوران بخش بیارجمند تعداد 230 آغل زمستان، 70 منطقه ییلاقی، 250 حلقه چاه های مال داری، 35 رشته قنوات و 50 دهنه چشمه در اختیار این بخش است و 30 آغل زمستانی، 70 منطقه ییلاقی و یکصد و 50 دهنه چشمه نیز در اختیار عشایر بخش بسطام شهرستان شاهرود است.

,

خشکی مراتع و کم آبی مشکل پیش روی عشایر شاهرود

, خشکی مراتع و کم آبی مشکل پیش روی عشایر شاهرود,

وی با اشاره به بحران خشکسالی چند سال اخیر در شهرستان شاهرود و مشکلات بوجود آمده برای عشایر این شهرستان گفت: 330 آغل زمستانی در مناطق قشلاقی دهستان طرود بخش مرکزی و دهستان خارتوران بخش بیارجمند بین 80 تا 100 درصد تحت تاثیر خشکسالی واقع شده و با 70 الی 100 درصد کاهش آبدهی مواجه شده اند و 130 منطقه ییلاقی واقع در این بخش ها به میزان 70 تا 90 درصد تحت تاثیر خشکسالی قرار گرفته و منابع آبی آنها شامل چشمه سارها و قنوات با 60 الی 100 درصد کاهش آبدهی مواجه شده اند.

,

رئیس اداره امور عشایری شاهرود با بیان اینکه مراتع ییلاقی بخش بسطام نیز علی رغم بارندگی های خوب ابتدای سال جاری به دلیل خشکسالی چند سال اخیر از مراتع ایده آل برخوردار نیست و تا حدود 70 درصد از مناطق ییلاقی ارتفاعات شاهوار، میقان، قطری، اولنگ و ابر بیش از 30 درصد تحت تاثیر خشکسالی قرار گرفته اند.

,

نقی زاده یادآور شد: 150 دهنه چشمه مناطق ییلاقی بخش بسطام نیز با افت سطح آب مواجه شده و بین 50 تا 70 درصد کاهش میزان آبدهی در سال های اخیر داشته اند.

,

وی با بیان اینکه 150 خانوار عشایری که از مراتع و منابع آبی بخش بسطام بهره برداری می کردند حداقل 50 تا هزار و 500 رأس دام داشتی دارند که به دلیل خشکسالی مراتع و کم آبی چشمه سارها و قنوات مدت زمان حضور آنها در مناطق ییلاقی کاهش یافته و این موضوع تاثیر مستقیم بر اقتصاد خانوارها دارد.

,

رئیس اداره امور عشایری شاهرود یادآور شد: افت سطح آب منابع آبی مناطق عشایری از جمله چشمه سنگ بو خوارتوران، چشمه چهل پق منطقه ییلاقی اولنگ، افت شدید آب ورودی به استخر دوچاه بیارجمند، خشک شدن چاه مالداری چاه بابیا منطقه ییلاقی و حمل آب شرب انسان و دام با تانکر های آب رسانی به ییلاق این چاه برای عشایر طرود، خشک شدن چشمه حربی منطقه ییلاقی عشایر خوارتوران، افت آب قنات ابوالحسنی خوارتوران از دیگر مشکلات پیش روی عشایر شهرستان شاهرود در بحران خشکسالی چند سال اخیر است.

,

تحصیل بیش از هزار و 300 دانش آموز در مدارس عشایری شاهرود

, تحصیل بیش از هزار و 300 دانش آموز در مدارس عشایری شاهرود ,

نقی زاده تعداد دانش آموزان مقطع ابتدایی عشایری منطقه بیارجمند را 253 دانش آموزان عنوان کرد و گفت: این دانش آموزان در 26 کلاس درس در روستاهای مختلف این منطقه مشغول به تحصیل هستند.

,

وی با بیان اینکه در بخش بسطام نیز 443 دانش آموز در 30 کلاس درس مقطع ابتدایی مدارس عشایری این بخش مشغول به تحصیل می باشند بیان کرد: 139 دانش آموز نیز در 12 کلاس درس مقطع متوسطه در مدارس عشایری منطقه بسطام مشغول به تحصیل اند.

,

رئیس اداره امور عشایری شاهرود افزود: 368 دانش آموز دیگر نیز در 21 کلاس درس مدارس عشایری بخش مرکزی در مقطع ابتدایی تحصیل می کنند و 167 دانش آموز نیز در 17 کلاس درس مقطع متوسطه مدارس عشایری در این بخش در حال تحصیل هستند.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه