اخبار داغ

الیگودرز چگونه از ریل پیشرفت و توسعه خارج شد

الیگودرز چگونه از ریل پیشرفت و توسعه خارج شد
عدم توجه به نخبگان ومتخصصان در الیگودرز و متواری نمودن آنها به سایراستانها یکی از دلایل مهم عدم توسعه یافتگی این شهرستان است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از سفیر افلاک ،قبل از هرچیزی نگاهی به شهر های اطراف خودمان ومقایسه آنها با شهر الیگودرز انجام دهیم آنچه از این مقایسه بدست می آید به ما نشان می دهد که هیچ آهنگ رشدی در آن وجود نداشته واگر به جای واژه  عدم توسعه هم واژه آن  عقب ماندگی بگویم میزان عقب ماندگی های این شهرستان ملموس خواهد شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیر افلاک,

 

,

جغرافیای فرهنگ شهرستان الیگودرز از دیرباز تجلی گاه بزرگ مردانی بوده است که هرکدام نمادی از علم، تلاش و اخلاق محسوب می شدند. خطه ای که در تربیت فرزانگان و شخصیت های تأثیرگذار سیاسی و اجتماعی زبانزد خاص و عام بوده است.

,

 

,

اگر  نگاهی به تاریخ سراسر آموزنده  این شهرستان داشته باشیم  در ادوار مختلف تاریخ نقشی عزت آفرین در منطقه ایفا نموده است و نام آن همواره تداعی کننده انسانهایی بزرگ بوده است ولی بدبختانه امروزه با گذشت زمان شاهد هستیم که جایگاه بلامنازع الیگودرز در منطقه، درعرصه های مختلف دچار افت و رکود شده است.

,

 

,

نقش نیروی انسانی در فرایند توسعه پایدار،نقشی مهم و غیرقابل انکار است و بدیهی است که سرنوشت هرجامعه ای را نیروی انسانی آن تعیین می‌کند.دراین راستا ازنقش شایسته‌سالاری در پیشرفت و توسعه اقتصادی این شهرستان غفلت شده است . واضح است که هدف از شایسته سالاری در نظر گرفتن، تخصص، تعهد، تجربه، مهارت و توانایی افراد به جای در نظر گرفتن وابستگی‌های خاص و رابطه بازی و حتی منزلت اجتماعی و طبقاتی افراد در انتخاب است.

,

 

,

از دیدگاه صاحب نظران بستر توسعه زمانی ایجاد شده و آهنگ آن وقتی شتاب می گیرد که اعتماد عمومی ، انسجام و همبستگی ملی ، وفاق  و نظم پویا درآن جامعه برقرار شود.

,

 

,

الیگودرز از شهرستان های نادر کشورمی باشد  که از بدیهی ترین و ابتدایی ترین امکانات شهری محروم مانده است.  دلایل متعددی بوده که آسیب شناسی نشده است. شهری که فاقد هرگونه زیرساخت شهری می باشد و شهرستانی که  مدل توسعه ندارد ،توسعه این  شهرستان  به صورت خود رویش بوده است و از پارادایم خاصی تأسی نمی نماید! و هیچ پیشرفتی از نظر عمران و آبادی، چه در مرکز شهر و چه در روستاها و بخش های آن دیده نمی شود.

,

 

,

یکی از این دلایل میدان ندادن به متخصصین این شهرستان است  وتلاشها بیشتر در متواری کردن نخبگان از این شهر انجام شده است  متأسفانه کمتر به بحث تخصص گرایی در این شهرستان  توجه شده است؛ اگر بخواهیم  پیشرفت شهر را بر روی واژه‌ی تخصص گرایی بیان کنیم  نه تنها از متخصصین استفاده نمی شود بلکه از فکرهای دیگران هم استفاده نشده است.

,

 

,

استفاده از افراد متخصص و کارآمد و شایسته سالار متاسفانه روابط جای ضوابط را گرفته و  نگاهی به  تخصص افراد و جایگاهی که اشغال کرده اند تأئیدی بر این مدعا است. 

,

 

,

البته این افراد چنانچه توانمند بودند می توانستند بااستفاده از مشاورین زبده و متخصص این ضعف رابر طرف کنند اما عیب این قبیل مدیران این است که خود را همه فن حریف می دانند و حاضر به مشورت نیستند و این خودکامگی این افراد مانعی بر سر راه توسعه حوزه تحت امر آنها است.

,

 

,

استفاده از متخصصین در تصمیمات کلی شهرستان  که در این خصوص متخصصین چه در داخل شهرستان و چه الیگودرزی های  متخصص و متعهد ساکن شهرهای دیگر به حاشیه رانده شده و از توان علمی آنها استفاده نمی شود ، به راستی از محدود شهرستانهایی می باشیم که یک بانک اطلاعاتی در این خصوص نداریم و اطلاعاتی از متخصصین این شهرستان که در سایر  در شهرها و حتی کشورهای دیگر فعالیت می کنند و دلشان برای الیگودرز می تپد وجود ندارد و با جان و دل حاضرند اطلاعات و تجربیات خود را در اختیار توسعه شهرستان قرار دهند ولی هیچ عزم جدی برای اینکار وجود ندارد.

,

 

,

چه بسا حاضریم با قراردادهای گران قیمت کار برنامه ریزی را به دست فرد یا افرادی دهیم که یا تخصص این کار را ندارند و یا فرهنگ شهرستان را نمی شناسند، مگر طرح توسعه یک منطقه بدون شناخت فرهنگ آن منطقه امکان پذیر است؟

,

 

,

چنین برنامه ای برای توسعه مانند نسخه نوشتن پزشکی است که از حال و روز مریض خود شناخت کافی نداردو یا همانند بعضی که در تابلو های تبلیغاتی خود عنوان شغلی خود را همانند این یاداشت می کنند متخصص کلیه و غیره شهید چمران در این باره می گوید:  ایمان مهتر از تخصص هست می پذیرم اما کسی که تخصص ندارد وکاری را بپذیرد بی ایمان است.

,

 

,

نویسنده :حجت اله آذرخوش

, نویسنده :حجت اله آذرخوش,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه