اخبار داغ

کارشناس حوزه کشاورزی:

کشاورزان آبیاری نوین را در مزارع خود احیا کنند

کشاورزان آبیاری نوین را در مزارع خود احیا کنند
کارشناس کشاورزی گفت: با وجود اینکه شهر گیوی جزو 8 شهر بحرانی استان اردبیل در حوزه کمب.د آب است لازم می باشد کشاورزان منطقه آبیاری نوین را در مزارع خود احیا کنند تا با هزینه اندک با یاری دولت محصولات با کیفیت و مرغوبی را برداشت کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، به نقل از کوثرخبر، محمدضا واسعی با بیان این مطلب اظهار کرد: استفاده از سیستم آبیاری نوین در حوزه کشاورزی و باغداری مهم‌ترین راه صرفه‌جویی در مصرف آب است، در این حوزه اصلاح الگوی مصرف آب بیش از پیش رعایت شده و در منطقه ای که بحران آب در آن حاکم است ضرورتی وافر دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کوثرخبر,

وی ادامه داد: با توجه به خشکسالی‌های اخیر و کمبود منابع آبی در گیوی لازم است صرفه‌جویی آب در تمامی زمینه‌ها در اولویت قرار گیرد، بخصوص در مناطقی که بیش از 95 درصد آب، در حوزه کشاورزی مصرف می شود حائز اهمیت است.

,

این کارشناس کشاورزی افزود: جهاد کشاورزی و بسیج سازندگی آماده ارائه خدمات آبیاری نوین و احیای اصلاح الگوی مصرف در مزارع کشاورزان کوثری است، کشاورزان منطقه می توانند در کنار خدمات ترویجی و آموزشی برای سیستم آبیاری نوین بارانی و یا قطره ای با آورده نقدی 15 درصدی خود(85 درصد مابقی از سوی دولت پرداخت می شود) زمینه را برای صرفه جویی در مصرف آب فراهم کنند.

,

واسعی گفت: همانطور که عنوان شد بخش کشاورزی با 95 درصد بزرگترین و مهمترین مصرف کننده آب در کشور به شمار می رود که بیشترین مقدار از این منابع آبی به دلیل عدم استفاده از تکنولوژی های پیشرفته آبیاری در این بخش به هدر می رود.

,

وی خاطر نشان کرد: استفاده بی رویه آب در بخش کشاورزی، کاهش منابع آب های زیرزمینی، بی توجهی به ذخیره سازی منابع آبی پشت سد ها و ... از جمله چالش های این روز های بحران آب در کشور است.

,

واسعی ادامه داد: در سیستم آبیاری قطره ای یا بارانی علاوه بر افزایش راندمان آبیاری، صرفه جویی در منابع آبی، تنظیم وقت‌کاری مفید کشاورزان و افزایش عملکرد محصول میسر می شود که از همه لحاظ مفید تر و موثرتر از روش سنتی است.

,

این کارشناس کشاورزی در پایان گفت: مسئولان منطقه ای اعم از دهیاران و بخشدارانزمی توانند با مطلع ساختن کشاورزان منطقه از شرایط موجود و مقرون به صرفه اصلاح الگوی مصرف و ارائه خدمات و تسهیلات کم بهره به آنها مدیریت کارآمدی را در حوزه آب موجب شوند؛ این امر باعث گسترش کشت محصولات بومی و همچنین افزایش تولید و اشتغالزایی خواهد شد.

,

به گزارش کوثرخبر، کشاورزان روستای سنگ آباد توانسته اند برای اولین بار آبیاری نوین و تحت فشار را در مزارع و باغات خود احیا کنند؛ همچنین باغات و مزارع پایین دست سد های لیکوان و جغناب از جمله مناطقی هستند که از سوی اهالی با همیاری جهاد کشاورزی به آب یاری تحت فشار، قطره ای یا بارانی مجهز شده اند.

,

انتهای پیام/

,

 

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه