اخبار داغ

بازخوانی بیانات امام خامنه ای در خصوص مصدق:

ایجاد کودتای ۲۸ مرداد در سایه اغتشاش و بی‌اعتمادی مردم به حکومت بود

ایجاد کودتای ۲۸ مرداد در سایه اغتشاش و بی‌اعتمادی مردم به حکومت بود
در روز ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ در پی موفقیت کودتا و سقوط کابینه دوم دولت ملی دکتر مصدق، سرلشکر فضل‌الله زاهدی عهده‌دار تشکیل کابینه جدید شد؛ کودتای ۲۸ مرداد یکی از حوادث سرنوشت‌ ساز در تاریخ معاصر ایران بود که در دوازدهمین سال حکومت پهلوی دوم به وقوع پیوست و سبب تثبیت حاکمیت او تا ربع قرن دیگر شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ در روز ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ در پی موفقیت کودتا و سقوط کابینه دوم دولت ملی دکتر مصدق، سرلشکر فضل‌الله زاهدی عهده‌دار تشکیل کابینه جدید شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

 

,

 کودتای ۲۸ مرداد یکی از حوادث سرنوشت‌ ساز در تاریخ معاصر ایران بود که در دوازدهمین سال حکومت پهلوی دوم به وقوع پیوست و سبب تثبیت حاکمیت او تا ربع قرن دیگر شد.

,

 

,

رهبر انقلاب در این باره می فرمایند:« وقتى نهضت مصدق در کشور پیش آمد؛ امریکایى‌ها یک نفر را با یک چمدان دلار فرستادند و او با ایجاد یک بحران مصنوعى،حکومت ملى را سرنگون کرد و رژیم محمدرضا پهلوى بر کشور مسلط شد ».

,


چهار روز بعد از حکم دادگاه لاهه بر ممنوعیت ملی شدن صنعت نفت ایران، ترومن، رئیس‌جمهور وقت آمریکا از ایران می‌خواهد که حکم دادگاه لاهه را بی‌چون و چرا بپذیرد. ایران اما این رأی را نپذیرفت و آن را غیرمنطقی و خلاف منافع ملی برشمرد.

,
,

 

,

در عوض، آمریکا که جدیت ایران در ملی شدن نفت را دید، دست به تحریم اقتصادی ایران زد و مقامات کاخ سفید شرکت‌های غربی را ملزم کردند که نفت ایران را به هیچ‌وجه نخرند؛ در نتیجه، استخراج نفت ایران به‌طور کامل قطع شد , هم‌زمان دولت انگلیس نیز دارایی‌های ایران را مسدود کرد.

,

 

,

سرانجام نیز آمریکایی‌ها با طراحی کودتا علیه دکتر مصدق، دولت او را به زمین زدند و ملی شدن صنعت نفت نیز در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت. 

,

 

,

مقام معظم رهبری در تشریح ماجرای از ظهور تا سقوط مصدق می فرمایند:« دشمن می‌خواهد در کشور هرج و مرج شود؛ بی‌ایمانی باشد؛ بی‌اعتمادی به حکومت باشد و در سایه‌ی این هرج و مرج و اغتشاش، یک دیکتاتوری مثل دیکتاتوریِ رضاخان را سرِ کار بیاورد؛ همان چیزی که یک بار در اوایل این قرن در دوره‌ی رضاخان و یک بار هم در ۲۸ مرداد در ایران تجربه شد.

,

 

,

۲۸ مرداد هم همین‌طور شد؛ گروهی از ایادی داخلی آنها تبلیغات و جنجال و هیاهو راه انداختند و اغتشاشگران به خیابانها ریختند. به دنبال آن، کنار زدن روحانیت و ناامیدی مردم و آمدن امریکا بود و دیکتاتوریِ سخت و سیاه دوران محمّدرضا آغاز شد. امروز می‌خواهند آن کارها را بکنند.

,


البته مردم بیدارند و امروز آن روزها نیست؛ امروز، روزی نیست که امریکا بتواند مثل ۲۸ مرداد، یا انگلیس مثل دوران رضاخان عمل کند.

,
,

 

,

جوانانی که در این کشور برای دفاع از اسلام آماده هستند، این خانواده‌ها، این پدر و مادرها، این زن و مرد مؤمن و آگاه و غیور، امروز ملتی را تشکیل داده‌اند که اسوه و نمونه‌ی ملت هاست.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه