اخبار داغ

زیرساخت‌های توسعه‌نیافته مازندران در تولید کالا؛

سفرهایی که منجر به جلوگیری از صادرات کالای مازندران به روسیه می‌شود

سفرهایی که منجر به جلوگیری از صادرات کالای مازندران به روسیه می‌شود
بازار بزرگ روسیه فرصت بسیار خوب برای عرضه کالاهای تولیدی مازندران است، اما آیا کالایی در استان برای صادرات وجود دارد؟
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از بلاغ، حدود سه سال پیش بود که هیئت روسی به سرپرستی استاندار آستاراخان از قابلیت اقتصادی مازندران بازید کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,

پس از آن هیئتی از مازندران برای حضور در روسیه و بررسی وضعیت موجود برای تبادل کالا و خدمات به آستارخان و مسکو سفر کرد.

نتیجه این سفر هر چه بود منجر به صادرات کالاهای استان مازندران نشده است و دستاورد آن واردات کالاهای روسی به کشور بود، این موضوع را حسن خیریان‌پور که در حال حاضر در روسیه به سر می‌برد، اظهار کرد.

وی از آمادگی مازندران برای راه‌اندازی سرای تجاری در ولگاگراد روسیه خبر داد و گفت: با توجه به ظرفیت‌های استان در بخش‌های مختلف، آماده راه‌اندازی دفتر و سرای تجاری در ولگاگراد روسیه هستیم.

اتفاق خوبی است که قرار است انجام شود ولی نکته اینجاست که از سرای تجاری مازندران در آستاراخان چه چیز عاید مازندران شده است که متولیان استانی به فکر ایجاد سرای تجاری دیگر در روسیه باشند؟

در سفر قبلی هیئت تجاری مازندران به مسکو قرار بود که زمینه صادرات مرکبات، کیوی، گل و گیاه، سبزیجات، خدمات فنی و مهندسی، مرغ، لبنیات و توسعه گردشگری و صادرات گیاهان دارویی به آستاراخان انجام شود. اگر انجام شده است چرا مردم از آن بی‌خبر هستند؟

اندک صادراتی که از استان مازندران به روسیه انجام می‌شود با همت تجار و از طریق روابط شخصی صورت می‌گیرد، لبنیاتی که صادر شد مربوط به پیگیری و توانمندی شرکت کاله بود، در صادرات سایر محصولات مازندران به روسیه موفقیت‌های چندانی نداشتیم، به این دلیل که زیرساخت‌های لازم برای توسعه صادرات فراهم نشده است.

دلیل عدم موفقیت در توسعه صادرات به روسیه عدم توجه به طرح‌های اقتصادی مقاومتی، عدم رعایت استانداردهای مورد نیاز روس‌ها و بالا بودن تعرفه‌های گمرکی و عدم اختصاص تسهیلات لازم به صادرکنندگان بود.

آنچه که مسئولان استانی در سفر بلگراد مطرح می‌کنند، تنها برای تکمیل یک خبر است و بس تا صفحه آچار کاغذ تکمیل شود.

وقتی واحدهای تولیدی در مازندران با مشکل مواجه هستند، مالیات، تامین اجتماعی و سودهای کلان بانکی گلایه‌های جدی تولید کنندگان مازندرانی است، آیا با عدم حمایت از تولید داخل می‌توان زمینه صادرات را فراهم کرد؟

برخی از کالاهایی که به اسم صادرات به روسیه از مازندران خارج می‌شود، مربوط به واحدهای تولیدی مازندران نیست، افتخاری است که مازندران دروازه صادرات کالا به روسیه است ولی از این دروازه ورودی چه مقدار استفاده شده است؟ باید بگوییم در حد بسیار کم!

مازندران رتبه برتر در تولید مرغ کشور را در اختیار دارد، چرا از این ظرفیت برای صادرات به روسیه استفاده نمی‌شود؟ به این دلیل که استانداردهای لازم روس‌ها در تولید مرغ رعایت نمی‌شود، دلیل این موضوع هم روشن است، برای اینکه کمیته پیگیری و فردی که خودش را در استان مسئول توسعه صادرات بداند وجود ندارد یا اگر هم دارد بنا به اظهارات آیت‌الله طبرسی اعتقادی به اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی ندارند.

سرپرست هیئت تجاری مازندران به آمادگی مازندران برای صادرات مرکبات، کیوی، گل و گیاه، سبزیجات، خدمات فنی و مهندسی، مرغ، لبنیات و توسعه گردشگری و صادرات گیاهان دارویی به ولگاگراد اشاره کرد، متولیان استان توضیح دهند که این آمادگی از گذشته هم وجود داشت، از زمانی که به آستارخان سفر کرده‌اند تاکنون چه مقدار کالا با تعرفه مناسب و در راستای حمایت از تولیدکننده داخلی به روسیه صادر شده است؟

وقتی هزینه تمام‌شده کالا برای تولیدکننده بسیار بالاتر از قیمت‌های موجود در جهان باشد، چطور می‌توان برای حضور در بازار رقابتی روسیه با ترکیه حضور داشته باشیم؟

وقتی بستر برای تولید کالا در استان فراهم نیست، چطور می‌توان برای حضور در بازار جهانی امیدوار بود؟

در حال حاضر هر آنچه که منجر به صادرات کالا از مازندران به بازارهای روسیه می‌شود، نه از بابت پیگیری‌های مسئولان بلکه توانمندی تجار است، مدیران استان نسبت به کاهش کاغذبازی اقدام کنند، صادرکننده بازارشناسی را خوب بلد هست.

امید است که در دولت دوازدهم مدیران استانی حقایق موجود را درک کرده و برای باقیات و صالحات خودشان هم که شده آستین همت را بالا بزنند.
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
 
,
 
,
انتهای پیام/
,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه