اخبار داغ

در کارگاه «آموزش مداخله در طلاق» مطرح شد؛

تأثیر 24 درصدی مشاوره و روان‌شناسی در کاهش طلاق/ احتمال صعود آمار طلاق در سال‌های 97 و 98

تأثیر 24 درصدی مشاوره و روان‌شناسی در کاهش طلاق/ احتمال صعود آمار طلاق در سال‌های 97 و 98
کارگاه کشوری آموزش مداخله در طلاق با شرکت کارشناسان مسئول پیشگیری و مجریان طرح کاهش طلاق در 11 استان کشور صبح امروز، 29 مرداد ماه در مشهد گشایش یافت و جمعی از روشناسان در این کارگاه به ارائه نکات آموزشی پرداختند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از طرقبه نیوز، کارگاه کشوری آموزش مداخله در طلاق با شرکت کارشناسان مسئول پیشگیری و مجریان طرح کاهش طلاق در 11 استان کشور صبح امروز، 29 مرداد ماه در مشهد گشایش یافت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, طرقبه نیوز،,

 

,

در این کارگاه، 25 کارشناس مسئول طرح کاهش طلاق در بهزیستی استان‌هایی که برای اجرای برنامه‌ی کاهش طلاق در نظر گرفته شده‌اند، تحت نظر یکی از استادان دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله که دکترای روان‌شناسی دارد، در خصوص راه‌های مداخله در طلاق آموزش می‌بینند.

,

 

,

استاد دانشگاه بقیه‌الله در ابتدای این کارگاه گفت: مشاوران خانواده باید علاوه بر دانش تخصصی خود، نسبت به قوانین و مسائل حقوقی حوزه‌ی خانواده، تسلط نسبی داشته باشند.

,

 

,

خدابخش احمدی نوده افزود: تسلط و آگاهی نسبی از قوانین، مبانی شرعی و حقوقی خانواده، باعث می‌شود رأی و نظر مشاور، مغایرتی با قوانین و موازین شرعی نداشته باشد.

,

 

,

وی ضمن تأکید بر اینکه قرآن، اولویت مسائل خانواده را مشاوره قرار داده گفت: در قرآن کریم تأکید شده که اگر خانواده دچار اختلاف شد به خویشان و بستگان مراجعه کند و اگر آنها موفق نشدند، داورانی از بین خانواده برای رفع کدورت انتخاب شوند.

,

 

,

این استاد دانشگاه ادامه داد: متأسفانه امروز اولین محل مراجعه‌ متقاضیان طلاق، دستگاه قضایی است؛ اما کاش طلاق به این سرعت وارد سیستم و نظام قضایی نمی‌شد و خانواده‌ها راه های دیگری را برای رفع و رجوع مشکلات‌شان انتخاب می‌کردند.

,

 

,

وی از آنچه که «شکل‌گیری کل ماجرا و فرایند طلاق در دستگاه قضایی» نامیده می شود به عنوان یک ناهنجاری یاد کرد و گفت: سیستم قضایی با آنچه ما روان‌شناسان و دیگر نهادهای اصلاح‌گر جامعه می‌خواهند در مورد خانواده انجام دهند، فاصله دارد در حالی که در شرایط فعلی، عمده‌ی مسائل خانواده در حوزه‌ی قضایی مطرح می‌شود که یک خطای اجتماعی فاحش است.

,

 

,

احمدی نوده اظهار داشت: عبارت «حق طلاق» یک عبارت حقوقی و قانونی است و در عرف و شرع، طلاق یک حق نیست که به مرد یا زن تعلق داشته باشد، بلکه یک نارسایی در نظام خانواده است که باید حل و فصل بشود.

,

 

,

وی با بیان اینکه اطلاعات حقوقی و قضایی به نظام ادبیات خانواده راه یافته است، گفت: سازش و سازگاری در خانواده، تنها با حکم قاضی محقق و اصلاح نمی‌شود، بلکه یک امر گسترده است که جنبه‌های روان‌شناسی و اجتماعی دارد.

,

 

,

این استاد دانشگاه بقیه‌الله گفت: عناوین و اصطلاحاتی مانند طلاق عاطفی، طلاق توافقی، طلاق اجتماعی و مانند آن، اصطلاحات روان‌شناسی و علمی نیستند و بعضا توسط رسانه‌ها و منابع غیر متخصص، مطرح شده‌اند که باید درباره‌ی آنها بررسی‌های جدی صورت گیرد که به عنوان مسائل اصلی و واقعی، جا نیفتند.

,

 

,

وی در خصوص ازدواج سفید گفت: مسئله‌ی ازدواج سفید هم از این دست اصطلاحات است که توسط خبرنگاران و گزارشگران ساخته شده زیرا این همباشی، نه ازدواج است نه سفید و اگر ادامه یابد ممکن است ازدواج‌های نارنجی، بنفش و چیزهایی از این قبیل هم داشته باشیم.

,

 

,

استاد دانشگاه بقیه‌الله گفت: طلاق فقط عهد ازدواج را فسخ می‌کند؛ اما تعهدات والدینی زن و شوهر باید پس از طلاق باقی بماند زیرا کودکان از این گسست، آسیب زیادی می‌بینند.

,

 

,

احمدی نوده عنوان کرد: بعضی تصور می‌کنند و می‌گویند که روان‌شناسان به طلاق دامن می‌زنند و این تصور اشتباه شبیه این است که بگوییم بیمارستان، باعث مرگ افراد می‌شود زیرا بعضی بیماران پس از رفتن به بیمارستان فوت می‌کنند.

,

 

,

وی در خصوص دلایل و عوامل افزایش طلاق گفت: ترویج فرهنگ آزادی طلاق، افت ملاک‌های اخلاقی، افزایش لائیسم، افزایش پذیرش اجتماعی طلاق، افزایش آزادی‌های زنان و اشتغال و اجتماعی شدن آنها از جمله دلایل افزایش طلاق است.

,

 

,

این استاد دانشگاه افزایش خشونت، فردگرایی و لذت‌طلبی، افزایش استرس اجتماعی، معکوس شدن نقش‌های زنان و مردان، حمایت نکردن نهادهای مرجع از خانواده، اعتیاد، بیکاری و خیانت را از دیگر دلایل و عوامل افزایش این پدیده‌ی اجتماعی بشمرد.

,

 

,

وی در خصوص نقش مشاوره روان‌شناسی در کاهش طلاق گفت: در خوش‌بینانه‌ترین حالت، نقش مشاوره و روان‌شناس در کاهش طلاق 24 درصد است و 76 درصد دیگر طلاق‌ها از سایر متغیرها پیروی می‌کنند که در اختیار روان‌شناس و مشاور نیست.

,

 

,

نقش 50 درصد زنان و مردان در خانواده‌های تهرانی تغییر کرده است

, نقش 50 درصد زنان و مردان در خانواده‌های تهرانی تغییر کرده است,

 

,

احمدی نوده گفت: در تهران شرایط به گونه‌ای است که در 50 درصد خانواده‌ها نقش زن و مرد عوض شده به گونه‌ای که زن جایگاه، شغل، موقعیت اجتماعی، درآمد و نقش بالاتری نسبت به مرد در زندگی دارد.

,

 

,

استاد دانشگاه بقیه‌الله گفت: متأسفیم که طلاق به سازمان بهزیستی و ازدواج به سازمان جوانان مرتبط شده است در حالی که هر دوی این مقولات یکی هستند و باید در یک سازمان، مطرح باشند.

,

 

,

وی تأکید کرد: هر قانونی که می‌خواهد در دولت یا مجلس تصویب و اجرا شود باید آثار آن در سامان خانواده مد نظر قرار گیرد؛ اما به جهت اینکه نهاد متولی حمایت از خانواده در کشور وجود ندارد این کار انجام نمی‌شود و بعضا قوانینی مصوب و اجرا می‌شود که با ساحت خانواده و انسجام آن مغایرت دارد.

,

 

,

این استاد دانشگاه سهل بودن ارتباط آزاد خارج از چهارچوب خانواده و تعارض نسلی بین جوانان و والدین را دو عامل مهم دیگر فروپاش خانواده دانست و گفت: والدینی که خودشان درگیر هستند و یا تعارض نسلی با فرزندان دارند قادر نیستند فرزندان‌شان را راهنمایی کنند.

,

 

,

مسئول اجرای برنامه‌ی کاهش طلاق خراسان رضوی نیز گفت: از خرداد 95 تا مرداد 96 در اثر این برنامه دو هزار سازش به وقوع پیوسته است.

,

 

,

 احتمال صعود آمار طلاق در سال‌های 97 و 98

,  احتمال صعود آمار طلاق در سال‌های 97 و 98,

 

,

در ادامه جلسه غلامحسین حقدادی افزود: این سازش به معنای سازگاری دائمی زوجین نیست و باید کارهای محتوایی و اساسی‌تری برای پایداری این زندگی‌ها انجام گیرد.

,

 

,

وی نسبت به صعود آمار طلاق در سال‌های 97 و 98 ابزار نگرانی کرد و گفت: ممکن است اگر کارهای علمی و محتوایی برای پایداری سازش‌ها انجام نشود و یا سایر مشکلات و فاکتورهایی که در طلاق مؤثرند حل نشوند طلاق در سال‌های آینده به یک‌ باره صعودی ناگهانی را تجربه کند.

,

 

,

مسئول اجرای برنامه‌ی کاهش طلاق خراسان رضوی گفت: متقاضیان طلاق در سال 93 در خراسان رضوی حدود 18 هزار و 500 نفر بوده‌اند که اگر به همان روال پیش می‌رفت باید در سال 95 این تعداد به 25 هزار تقاضا می‌رسید در حالی که در سال گذشته تنها 16 هزار و 500 زوج تقاضای خود را در سامانه ثبت کرده‌اند که این امر نشانه‌ی کاهش تقاضای طلاق می‌باشد.

,

 

,

وی تأکید کرد: تنها هنر ما این است که این دو هزار نفر را از پروسه‌ طلاق خارج کرده و به فکر پیدا کردن راه بهتری برای ادامه‌ی زندگی آنان هستیم، اما باید توجه داشته چنانچه مشکلات اجتماعی حل نشود هیچ اطمینانی برای اینکه این افراد به زندگی مشترک ادامه دهند وجود ندارد.

,

 

,

در ادامه این کارگاه کامران جعفرنژاد، کارشناس ازدواج و خانواده سازمان بهزیستی کشور گفت: پیش از دولت یازدهم، سازمان بهزیستی به میلیون‌ها نفر از شهروندانی خدمات می‌داد که از افراد عادی جامعه بوده و دیده نمی‌شدند و این فرایند در آخرین سال‌های دولت دهم، به خود سازمان بهزیستی هم تسری یافته بود.

,

 

,

جعفرنژاد افزود: این فرایند به شکلی بود که سازمان بهزیستی با وجود این گستره‌ وسیع خدمات توانبخشی و اجتماعی، به چشم نمی‌آمد و چندان مطرح نبود؛ اما با روی کار آمدن دولت یازدهم، این سازمان به جایگاه واقعی خودش بازگشت و اکنون به جایی رسیده که در برنامه‌ی ششم توسعه، متولی سلامت اجتماعی شناخته شده است.

,

 

,

وی با اشاره به طرح کاهش طلاق بهزیستی خراسان رضوی گفت: بهزیستی خراسان رضوی در این زمینه ایجاد امید کرده و راه را برای دولت و بهزیستی سایر استان‌ها باز کرده است که با همین الگو به مداخله در این معضل اجتماعی بپردازند.

,

 

,

کارشناس ازدواج و خانواده سازمان بهزیستی کشور تأکید کرد: بهزیستی تنها سازمانی است که خدمات اجتماعی وسیعی به تمام افراد جامعه ارائه می‌کند.

,

 

,

وی یادآور شد: 11 استان کشور که بیشترین آمار طلاق کشور را داشته‌اند برای اجرای این طرح انتخاب شده‌اند و کارگاه حاضر، برای آمادگی بیشتر بهزیستی جهت اجرای این طرح برگزار شده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه