اخبار داغ

لار منطقه ای ناشناخته درحوزه گردشگری زاهدان

لار منطقه ای ناشناخته درحوزه گردشگری زاهدان
در حدود 15تا 20 کیلومتری زاهدان پس از منطقه مجدیه و همت آباد به روستاهای منطقه لار که همجوار با مرز مشترک با کشور پاکستان است می رسیم که تاکنون بکر و ناشناخته باقی مانده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  عصرهامون، در منطقه لار چندین روستا مثل لار پایین، چاه رحمان لار و غیره وجود دارد که هر کدام از این روستاها دارای جاذبه های گردشگری و طبیعی بسیاری می باشند که عملا ناشناخته مانده است و تعداد کمی از مردم از این ظرفیت و پتانسیل ها آگاه هستند.

وجود محل تجمع  فاضلاب خانگی، روان آبها و سیلاب و آبهایی که توسط کانالهای انتقال دهنده آبهای سطحی(باران) که در حال حاضر به یک نیزار بزرگ و شبه دریاچه ای تبدیل شده که منطقه ای بکر و دیدنی با وجود پرندگان و حیوانات وحشی را برای علاقمندان به طبیعت نشان می دهد.

یکی از مشکلاتی که در این منطقه وجود دارد خروج مازاد آب های تجمع شده به خارج از مرز و کشور پاکستان می باشد که نیاز به مهار کردن این میزان آب یک امر ضروری به شمار می رود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,
,
,
,
,
, ,

وجود قبرهای شهدای مرزدار بلوچ از دهه های گذشته تاکنون که براساس گفته مردمان محلی قبر شهدای مبارز بلوچ و مرزداران زمان قاجار در این محل قرار دارد.
وجود معادن طلا و مس از دیگر ظرفیت های موجود در این منطقه بوده که پس از تائید کارشناسان خارجی در قبل از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، توجه زیادی به این ظرفیت نشده است.

مشکلات دیگری نیز در این منطقه وجود دارد که برای شناخت بیشتر و بهتر این منطقه، خبرنگار ما به این محل اعزام و با مصاحبه با گردشگران و ساکنان منطقه گزارشی را تهیه کرده است.

منطقه لار را شاید کمتر کسی غیر از ساکنان محل بشناسند و یا آن را دیده باشند، محلی که از نظر طبیعت منطقه چیزی کمتر از مناطق گردشگری تمین و لادیز شهرمیرجاوه نداشته باشد بلکه دریاچه ای که به واسطه تجمیع آب فاضلاب خانگی، آب های سطحی و روان آبها در این منطقه ایجاد شده و نیزاری را تشکیل داده و حضور پرندگان آبی و کنار آبی و جانوران مختلف وحشی مناطق منحصر به فردی را تشکیل داده که به طور یقین اگر مردم از آن آگاهی داشته باشند، به هیچ عنوان برای تفریح مسافت های طولانی را طی نخواهند کرد.

بزرگ و ریش سفید طایفه گرگیچ در منطقه لار از توابع شهرستان زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: منطقه لار منطقه ای بکر اما کمتر شناخته شده است.

,
,
,
,
,
,
,
, خبرنگار ما,
, ,

محمد مهدی گرگیچ افزود: این منطقه دارای ظرفیت ها و پتانسیلهای فراوانی در بخش های مختلف است که لازم است برای شناخت آنها کاروانهایی از قشرهای مختلف جامعه به بازدید از منطقه بیایند و رسانه ها نیز د این بخش اقدام به انتشار گزارش و اخبار مختلف کنند.

وی ادامه داد: وجود کوه های دارای مس، طلا و فلزات مختلف، وجود حیات وحش با حضور جانورانی به مثل پلنگ، آهو، قوچ و میش و پرندگان مختلف وحشی و دریاچه ای پر از نی در این منطقه،  مکان بسیار خوبی را برای گردشگران  ترسیم کرده است.

وی گفت: یکی دیگر از مناطق قابل توجه در این منطقه، وجود قبرستان قدیمی شهدای مرزدار می باشد که سه تن از آنها افرادی بودند که با انگلیس جنگیدند و به شهادت رسیدند.

وی تاکید کرد: متاسفانه تبلیغات مناسب از این منطقه در رسانه ها انجام نشده و مسئولین نیز کمتر در زمینه گردشگری این منطقه به فعالیت پرداخته اند.
گرگیچ ضمن تاکید بر این مطلب که وجود آب های سطحی و خروجی  روان آب ها و سیلاب شهر زاهدان تبدیل به یک دریاچه ای بکر و زیبا شده است، اضافه کرد: متاسفانه نه تنها از ظرفیت گردشگری این دریاچه استفاده نمی شود بلکه آب آن از مرز خارج و به کشور پاکستان وارد می شود و پس از طی مسافتی به افغانستان وارد و در شیله و گود زره جمع می شوند.

وی گفت: با وجود اینکه با معضل کم آبی مواجه هستیم، خروج این میزان آب که لحظه به لحظه از مرز خارج می شود یک جای تامل دارد، بارها و بارها برای گرفتن مجوز بهره گیری از این آب و یا حفر چاه به مسئولان دستگاه های مربوطه مراجعه کرده ایم اما به دلیل ممنوع اعلام شدن این منطقه پیگیری ما بی نتیجه مانده و این درحالی است که ثانیه به ثانیه شاهد خروج آب هستیم و هیچ کاری نمی توانیم انجام دهیم.

وی ادامه داد: قبرهای شهدای مرزدار قدیمی که در این منطقه مرزی وجود دارد، نیازمند توجه بیشتر مسئولین است.
این بزرگ طایفه گرگیچ با اشاره به امن بودن منطقه، اظهار کرد: طوایف ساکن در این منطقه در کنار نیروهای مرزبانی، در قالب طرح امنیت سردار شهید شوشتری امنیت این منطقه مرزی را بدست گرفته اند و خوشبختانه قوم بلوچ در کنار نیروهای نظامی و انتظامی در مقابل تحرک های قاچاقچیان و فعالیت های احتمالی گروه های معاند می ایستند.

وی خاطر نشان کرد: هم اکنون نیز در بعد از ظهر ها شاهد حضور گردشگران و طبیعت گردان در نقاط مختلف این منطقه می باشیم.
وی ضمن تاکید بر نیاز به فعالیت مسئولان به خصوص در بخش گردشگری در منطقه لار، خواستار حضور بیش از پیش مردم و گردشگران در این قسمت از استان شد.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ,

یکی از گردشگران حاضر در این منطقه نیز گفت: منطقه لار بهشت گم شده زاهدان در استان سیستان و بلوچستان است.
ع. آصف مهر در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون افزود: این منطقه زیبا می تواند به منطقه ای به مثل چالیدره در طرقبه مشهد تبدیل شود اما متاسفانه اقدام لازم در این زمینه انجام نشده است.

وی ادامه داد: برای اولین بار به این منطقه آمده ام اما کم کاری های دستگاه های اجرایی در این منطقه به وضوح دیده می شود که از جمله آنها به عدم وجود راه آسفالت استاندارد و علائم ایمنی و انتظامی و اخطاری، عدم وجود نیروهای یگان حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی و آبخیزداری اشاره کرد.
وی ادامه داد: در مراجعه اول با دخترم به این منطقه آمده ام اما در روزهای آتی  بی شک با حضور خانواده ام به این منطقه برای تفریح خواهم آمد.

وی بیان کرد: دریاچه ای پر از نی موجود در این منطقه و وجود آب جاری در این منطقه فضای دلنشینی را ایجاد کرده که لازم است رسانه ها برای حضور بیشتر گردشگران به انتشار مطالب در این خصوص بپردازند.

این گردشگر تصریح کرد: ظرفیت های موجود در این منطقه بکر و دست نخورده باقی مانده که نیازمند است این ظرفیت ها به بالفعل تبدیل شوند.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیرداری سیستان و بلوچستان در خصوص حضور نیروهای یگان حفاظت این اداره کل در منطقه لار گفت: با توجه به کمبود نیرو و گستردگی اراضی استان، کار حفاظت مشارکتی با کمک مردم را در اولویت کار خود قرار داده ایم و در این راستا در سالهای اخیر موفق نیز بوده ایم.

عبدالباسط پاکزاد در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون افزود: مردم در کنار نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری کار حفاظت و مراقبت از درختان را انجام می دهند و در کنار آن با توجه به اینکه بیشتر از 50درصد جمعیت سیستان و بلوچستان روستا نشین می باشند، توزیع تنور گازی و آبگرمکن خورشیدی در دستور کار این نهاد قرار گرفته است.
وی در پایان شماره تماس1504 را آماده دریافت گزارشات در زمینه تخریب و تصرفات اراضی ملی عنوان کرد.
 
انتهای پیام/

,
, عصرهامون ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, عصرهامون ,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه