اخبار داغ

تهدید رانش زمین در پایتخت اقتصادی کشور/ مسئولان شهری بندرعباس در خواب اند

تهدید رانش زمین در پایتخت اقتصادی کشور/ مسئولان شهری بندرعباس در خواب اند
خطر رانش زمین در بندرعباس به تهدیدی جدی برای ساکنان این شهر بزرگ اقتصادی تبدیل شده که با وقوع زلزله های مکرر در روزهای اخیر مردم و مسوولان آن را جدی نگرفته اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از هرمز؛استان هرمزگان با قار گرفتن بر روی 33 گسل متعدد جزء سه استان اول کشور در زمینه زلزله است از این رو قرار گرفتن این منطقه ساحلی بر روی گسل های متعد،دارا بودن خاک نرم و گنبدهای نمکی موجب شده تا آمار بالای زلزله در این استان رخ دهد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

کوههای شمال شهر بندرعباس نزدیکترین گسل به شهر بندرعباس است و گسل زاگرس مرتفع در خورگو به گسل جبهه کوهستان می پیوندد و همه این گسلها در سمت شرقی به گسل "زندان میناب پالامی" و مرز زاگرس شرقی متصل می شوند.

,

از سوی دیگر خشکسالی های پی در پی، برداشت بی رویه آب در هرمزگان و فرو نشست دشت ها خطر رانش زمین را در این استان تقویت می کند؛ افت سطح آب های زیر زمینی، نرم بودن خاک و وجود گنبدهای نمکی موجب شده تا با هجوم آب شور به زمین های زراعی، نشست‌های غیر عادی در مناطق مختلفی از استان اتفاق بیافتند.

, فرو نشست دشت ها خطر رانش زمین را در این استان تقویت می کند؛ افت سطح آب های زیر زمینی، نرم بودن خاک و وجود گنبدهای نمکی موجب شده تا با هجوم آب شور به زمین های زراعی، نشست‌های غیر عادی در مناطق مختلفی از استان اتفاق بیافتند.,

در سالهای اخیر با رشد جمعیت بندرعباس و کشیده شدن شهر به سمت نوار شمالی شاهد احداث شهرک ها و واحدهای مسکونی بسیاری بر روی تپه ها و تل هایی از خاک هستیم که به جرات می توان گفت این سبک شهرسازی و مبلمان شهری در گوشه و کنار کشور بی سابقه و بی همتاست.

,

, ,

در بسیاری از مناطق شهر دیده می شودکه مجتمع های بزرگ به سرعت نور بر روی تپه ها و کوههای مرتفع احداث می شوند چنانچه اگر از محوطه این مجتمع ها به پایین نگاه کنید ارتفاع چند صد متری و واحدهای مسکونی بسیاری در پایین کوه به چشم می آید.

,

با توجه به شرایط اقلیمی و مشکلات هرمزگان ناشی از برداشت بی رویه آب، وجود گسل های متعدد، گنبدهای نمکی و خاک نرم احتمال رانش زمین در بندرعباس بیش از پیش این شهر اقتصادی را تهدید می کند.

,

در صورت وقوع زلزله شدید و رانش زمین بخش اعظمی از شهر بندرعباس در زیر خروارها خاک و مصالح ساختمانی دفن می شود که با اهمال کاری مسئولان شهری باید انتظار وقوع یک فاجعه بزرگ انسانی را کشید.

,

, ,

رانش زمین پدیده ای است که توده‌های خاک و سنگ‌ به علت وجود شیب در سطح زمین به سمت پایین دست حرکت می‌کند و حوادث طبیعی مانند زلزله و دخالت‌های انسان‌ در روند طبیعت وقوع این حادثه را تسریع می‌کند.

, رانش زمین پدیده ای است که توده‌های خاک و سنگ‌ به علت وجود شیب در سطح زمین به سمت پایین دست حرکت می‌کند و حوادث طبیعی مانند زلزله و دخالت‌های انسان‌ در روند طبیعت وقوع این حادثه را تسریع می‌کند.,

در پدیده رانش زمین تل هایی از خاک و سنگ مانند بهمن به صورت ناگهانی از ارتفاعات سرازیر می شوند و تا چندین کیلومتر از نقطه شروع خود دور می‌شوند.

,

استفاده غیر اصولی از منابع طبیعی مانند آب و خاک، احداث واحدهای مسکونی در  نقاط کوهستانی‌، دره‌ها و نواحلی ساحلی خطر رانش زمین را تشدید می کند که با این شرایط شهرستان بندرعباس با برخورداری از تمام  این زمینه های محیطی مستعد برای وقوع رانش زمین است.

,

بسیاری از نقاط کشور در صورت  مواجه شدن با این خطر مرگبار و جبران ناپذیر تصمیمات فوری نسبت به تخلیه منازل و جانمایی برای احداث خانه ها اتخاذ می گردد اما مسئولان شهرستان بندرعباس با بی توجهی و سهل انگاری وصف ناپذیر هر روز جوازهای ساختمانی و پروانه ساخت و ساز در مناطقی را می دهند که هر آن احتمال دفن شدن آن می رود.

,

 

,

, ,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه