اخبار داغ

درآستانه 31 مرداد؛

جایگاه و نقش مساجد در تعلیم و تربیت جوانان/ چرایی نامگذاری 31 مرداد به نام روز جهانی مساجد

جایگاه و نقش مساجد در تعلیم و تربیت جوانان/ چرایی نامگذاری 31 مرداد به نام روز جهانی مساجد
جایگاه و عملکرد مساجد در جامعه اسلامی بسیار مهم و سرنوشت ساز است زیرا محل تعلیم و تربیت، رسیدگی به مشکلات مردم، عامل وحدت و اتحاد مسلمانان است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، روز 31 مرداد روزی است که رژیم پلید صهیونیستی اوج خباثت و نهایت دشمنی خود را با اسلام و خانه خدا نشان داد و قبله اول مسلمانان جهان یعنی مسجد الاقصی را به آتش کشید؛ از این رو 31 مرداد در تقویم تاریخ به عنوان روز جهانی مساجد نام گرفت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, قم فردا، , قم فردا،, قم فردا, قم فردا,

پیشنهاد نامگذاری روز جهانی مسجد برای اولین بار توسط حجت الاسلام تقی قرائتی، مدیر موسسه مسجد به رئیس جمهور وقت داده شد و مورد استقبال قرار گرفت.

,

گفتنی است هدف از نام گذاری روزی به نام روز جهانی مسجد، ارائه الگوی مناسب برای بزرگداشت روز مسجد، تبیین مطالبات و نیازهای مسجد، مرور وضعیت گذشته و حال مساجد، بررسی نقش مساجد در تعامل بین دین و دولت، معرفی و قدردانی از ائمه جماعات موفق است.

,

جایگاه و عملکرد مساجد در جامعه اسلامی بسیار مهم و سرنوشت ساز است زیرا محل تعلیم و تربیت، رسیدگی به مشکلات مردم، عامل وحدت و اتحاد مسلمانان هستند.

,

بهتر این است که مساجد هم سیاسی باشند و بهترین و درست ترین تحلیل های سیاسی روز از این مکان ها به گوش مردم برسد تا از این راه روحیه انقلابی مردم حفظ شود و امام جماعت مساجد و نمازگزاران باید هدف توطئه دشمن در از بین بردن روحیه انقلابی ملت ایران را خنثی کنند.

,

از طرفی شواهد ، کمبود مساجد در جامعه اسلامی را خبر می دهند که می طلبد دولت و ملت با همکاری یکدیگر به دنبال احداث مسجد در مناطق مختلف برای جذب جوانان به این مکان مقدس باشند.

,

امروز حضور جوانان در مساجد کم رنگ شده است که باید با تدوین برنامه های مختلف روح دینداری و معنویت را در آن ها تقویت و با پذیرش مسئولیت های ریز و درشت به قشر جوان در جامعه بها داد تا بتوانیم برای تحکیم وحدت، حفظ و ارتقا رشد پایه های دین در این نهاد موثر عمل کنیم.

,

وقتی نام مسجد به میان می آید دل های مومنان با احساسی متفاوت از شوق لبریز می شود و می توان گفت که مسجد، دیروز، تاریخ ما و هویت امروز و فردای ما است.

,

, ,

مساجد نماد مشترک و هویت انقلابی ، اسلامی و اهل قبله می باشد که به گفته کارشناسان مربوطه چشم مسلمانان بعد از کعبه به مسجد الاقصی است و مسجد الاقصی با این هویت توحیدی به عنوان اولین قبله ما به قدمگاه پیامبر و مدفن انبیاء الهی است و در گذشته و امروز نماد مقاومت و ایستادگی بوده و بر اساس وعده ها، فردا نیز مسجد‌الاقصی میعادگاه یاوران ولی‌عصر است و امام زمان (عج) در آن جا با حضور خود نماز را اقامه خواهند کرد.

,

از آن جا که مساجد پایگاهی برای توحید و معنویت است، همیشه بهترین مکان برای دفاع از ارزش های انقلاب بوده و کارکردهای مختلف دینی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی داشته و تکریم آن از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

,

با توجه به این که خواندن نماز جماعت در مسجد ثواب چندین برابری نسبت به نماز فرادی دارد بنابراین اگر یک منطقه از شهری دارای بهترین امکانات رفاهی باشد اما با کمبود و یا نبود مسجد روبرو شود، مسئولان و مدیران آن شهر و منطقه در فردای قیامت بازخواست خواهند شد.

,

اهمیت مسجد به اندازه ای است که در تاریخ آمده، پیامبر اکرم (ص)  پس از هجرت و ورود به شهر مدینه، در نخستین گام در راستای تحقق حاکمیت خویش، اقدام به تأسیس نهادی اجتماعی ـ دینی نمود که مسجد نام داشت؛ پایه های حکومت اسلامی در آن زمان در مکان مسجد بنیان نهاده و اصول و مبانی دین اسلام، از این پایگاه مقدس به مردم جهان عرضه شد.

,

از اهمیت دیگر مسجد می توان به این روایت نیز اشاره کرد که شخصی به نام ابوبصیر می گوید: از امام جعفر صادق (ع) علت تکریم و تعظیم مساجد را سوال کردم و ایشان پاسخ دادند: تعظیم مساجد به این علت امر شده که آن ها خانه های خدا در زمین هستند.

,

رهبر معظم انقلاب نیز در خصوص روز جهانی مساجد در 31 مرداد 95 فرمودند: فراموش نکنیم که روز مسجد اساساً یک روز انقلابی است؛ یعنی تشکیل این روز و تعیین آن که به خواست و مطالبه‌ی جمهوری اسلامی بود و در سازمان کنفرانس اسلامی به‌عنوان «روز مسجد» تصویب شد و این روز به ‌مناسبت آتش زدن مسجدالاقصی و مقابله ی با صهیونیست می باشد؛ اساس این روز یک چنین اساسی است؛ با این نگاه به روز مسجد نگاه کنید و حرکت را در این مسیر قرار بدهید.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه