اخبار داغ

نصب بنرهای بزرگ اموات در نور آباد نشاط شهروندان را گرفته است

نصب بنرهای بزرگ اموات در نور آباد نشاط شهروندان را گرفته است
نصب بنر تصویر متوفی و عریضه های تسلیتی در محل سکونت و معابر عمومی، بعنوان فاکتوری در یادآوری مصیبت، تحریک و تشدید افسردگی دامن میزند، بنری که در محل نصب گردیده، علاوه بر عوارض منفی عاطفی و صرف هزینه های مادی، چهره محل و شهر را نیز افسرده می کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از سفیر افلاک؛ گاه مشاهده می شود که برخی رسوم و آداب ناصحیح برخلاف انتظار، نشو و نما پیداکرده و تا آنجا پیش می روند که به یک معضل فرهنگی و اجتماعی مبدل می گردند، تشریفات زاید در مراسمات سوگواری دربسیاری ار نقاط شهرستان دلفان ازجمله این رسوم است که روز به روز هم گسترشی ناموزون و غیرقابل قبول دارند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیر افلاک؛,

 

,

طرح جواب و ابعاد این مساله و بهره گرفتن از نظر و عمل بزرگان و مسئولین محترم می تواند زمینه ای را فراهم کند تابیش از این  شاهد توسعه و شیوع ابعاد منفی آنها نباشیم.

,

 

,

عامل اصلی که موثر به نظر میرسد، گرایش به جنبه های صوری و ظاهری حیات دنیوی و برخی نمودهای آن از قبیل تفاخر است، که با کمال تاسف،شاهد رقابت های شدید و گسترده در دامن زدن به برخی از این تشریفات زاید مانند بدعت قراردادن بنر تصویرمتوفی، بنراطلاع رسانی مراسمات وعرایض تسلیت در محل سکونت ومعابر عمومی وهمچنین تدارک وعده های غذایی پرهزینه وگزاف بعداز  مراسمات تشییع،ختم وچهلم –الاخص درروستاها-هستیم.

,

 

,

, ,

بزرگان!

,

برهمگان یقین است که سوگ یک تجربه طبیعی وجهانی ست. مرگ عزیزان بویژه اعضای خانواده می تواند موجبب افسردگی وگسیختگی روانی شود،که درحالت طبیعی و زمان کوتاه، یک واکنش منطقی به حساب می آید، اما اگر مدت سوگواری طولانی شود ،آنگاه موجب بروز علایم افسردگی بیمار گونه در فرد می شود،بدرستی نصب بنر تصویر متوفی وعریضه های تسلیتی در محل سکونت و معابر عمومی بعنوان فاکتوری در یادآوری مصیبت،تحریک و تشدید افسردگی دامن میزند، بنری که در محل نصب گردیده علاوه بر عوارض منفی عاطفی و صرف هزینه های مادی چهره محل وشهر را نیز افسرده می کند.

,

 

,

, ,

 

,

و مرتبط با رسوم تدارک وعده های عذایی پرهزینه بعد از مراسمات تشیع ،ختم ،چهلم وسالگرد،آنچه برهمگان مبرهن است،همان رقابت و چشم و هم چشمی فخرآمیز ست که ورود به آن حالت اجبار به خود گرفته که برای خانواده هایی با بنیه مالی ضعیف ،خسارتی را برای بازماندگان الاخص فرزندان بی سرپرست به بار می آورد که جبران آن مصیبتی دیگر خواهدبود.

,

 

,

, ,

 

,

در روایتی ازامام صادق(ع) نقل میشود،که هنگامی که جعفربن ابی طالب به شهادت رسید ،رسول اکرم(ص)به حضرت فاطمه (س) دستور دادند که برای همسر وفرزندان او ،تا سه روز غذا تهیه فرمایند و در حدیثی دیگر از این امام همام روایت است که فرمود:شایسته است که اقوام و همسایگان خانواده های سوگوار،غذای آنها را تهیه کنند.

,

 

,

براستی این سنت حسنه در دیار ما وجود داشت ،اما امروزه در سایه تشریفات زاید ازبین رفته و جا عوض نموده است.

,

 

,

بزرگان و دلسوزان عزیز؛

,

چاره بیان و تشریح درد این رسوم نیست، آنچه ضروری می نماید ،ارایه راهکاری عملی در حذف آنهاست، وظیفه دینی واخلاقی شورای فرهنگ عمومی وبزرگان ست –همانطور در شهرهایی دیگر از کشور عزیزمان انجام شده است-درحذف این رسوم مانند نصب بنر وتدارک وعده های غذایی گزاف وآنچه درنظ زایداست،همت بگمارند تا انشالله ،سادگی وسهولت مراسمات وپرداختن به امور خیر،جایگزین شود.

,

 

,

درپایان،ضمن دعای خیر وسپاس از بزرگان وعزیزانی که در تحقق این مهم ،جامه عمل بپوشانند از تمام عزیزانی که درفضای مجازی،مراسمات سوگواری را ،اطلاع رسانی میکنند ،سپاسگزاری بعمل می آید.

,

 

,

محمدکرم احمدی

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه