اخبار داغ

در گفت و گویی اختصاصی با رئیس حوزه هنری همدان مطرح شد:

ضرورت تبیین آرمانهای انقلاب اسلامی در قالب هنر

ضرورت تبیین آرمانهای انقلاب اسلامی در قالب هنر
رئیس حوزه هنری همدان گفت: هدف از تشکیل حوزه هنری تبیین آرمانهای انقلاب اسلامی در قالب هنر بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از نافع، هنر مجموعه‌ای است از آثار دست بشر که در راستای اثرگذاری بر عواطف و احساسات انسانی و یا به‌منظور انتقال یک معنا یا مفهوم خاص، خلق می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نافع,

می توان گفت توان و مهارت خلق زیبایی را هنر گویند. آنچه انسان با خلق آثار هنری می جوید آرامشی است که با زیبایی معنا می شود. از جمله متولیان هنر در کشور ما حوزه هنری می باشد گفتگویی را ترتیب دادیم با رئیس حوزه هنری استان همدان تا با فعالیت این نهاد آشنا شویم که در ادامه شاهد آن خواهید بود:

,

, ,

 

,

سیدمحمدباقر حسینی در ابتدای سخنان خود با اشاره به اینکه سابقه حوزه هنری به دوران قبل از انقلاب که بین مردم و نظام حاکم، اختلافاتی وجود داشت، برمی گردد، گفت: در آن زمان مردم و متولیان امور دینی و اسلامی جامعه، احساس کردند بین آن چیزی که در نظام و جامعه رخ می دهد و آن آرمان مطلوب که همان اسلام می باشد، فاصله ایجاد شده است.

,

 

,

وی در ادامه افزود: این شکاف روز به روز بیشتر شد که همین امر، مشکلات اجتماعی عدیده ای را نیز به دنبال خود داشت و سبب گردید تا آرمانخواهی به اوج خود برسد، تا اینکه در سالهای 56-57 ریشه های شکل گیری حوزه هنری دوانده شد و جمعی از انقلابیون و کسانی که دغدغه ایجاد تغییر و تحول را داشتند احساس کردند که باید یک مجموعه و مرکز فرهنگی هنری تشکیل شود و در عین حال که با انقلاب خود به صورت سیاسی رفرم ایجاد می کنیم و رژیم را تغییر می دهیم، لازم است که کارهای فرهنگی و هنری نیز انجام دهیم.

,

 

,

, ,

 

,

حسینی تاکید کرد: در واقع از همان ابتدای شکل گیری انقلاب اسلامی ضرورت پرداختن به مقوله هنر و فرهنگ نیز احساس شد؛ تا اینکه تقریباً آبان سال 57 یا کمی زودتر بود که این هسته به عنوان کانون شکل گرفت چراکه احساس کردند نیاز است بخش قابل توجهی از جامعه را از طریق هنر، در جریان امور قرار داد.

,

 

,

رئیس حوزه هنری استان با اشاره به اینکه رفته رفته با پیروزی انقلاب اسلامی ساختار این تشکیلات نیز منسجم تر شد، تصریح نمود: یکی دو سال بعد از انقلاب که سازمان تبلیغات اسلامی شکل گرفت، حوزه هنری از طرف سازمان تبلیغات به عنوان نهادی که وابسته به نهاد رهبری است، اعلام شد و از همان زمان به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد.

,

 

,

حسینی در ادامه به هدف تشکیل حوزه هنری اشاره کرد و گفت: در یک جمع بندی کلی باید عرض کنم که هدف از تشکیل حوزه هنری تبیین آرمانهای انقلاب اسلامی در قالب هنر بوده است.

,

 

,

, ,

 

,

وی افزود: هر چند ممکن است در یک برهه هایی فاصله هایی کم و بیش ایجاد شده باشد اما نهایتاً هدف اصلی حوزه گام برداشتن در راستای اهداف اسلام و انقلاب اسلامی است.

,

 

,

رئیس حوزه هنری استان ادامه داد: با بروز جنگ تحمیلی، این مقوله نیز جزو فعالیت های حوزه هنری قرار گرفت و پوشش داده شد.

,

 

,

حسینی گفت: به همین شکل به تمامی مسائل مرتبط با انقلاب اسلامی توجه ویژ می شود و در واقع می توان گفت که حوزه هنری ارتباط مستقیمی با آرمان های اسلام دارد.

,

 

,

, ,

 

,

در دهه اول انقلاب دفتر حوزه هنری در تهران بود و چند دفتر نیز در دو سه نقطه دیگر داشت اما گستره کارش به صورت کشوری بود و از همان زمان در شاخه های شعر، داستان، هنرهای تجسمی، سینما، تئاتر، موسیقی و سرود بسیار فعال بود.

,

 

,

رئیس حوزه هنری استان با اشاره به اینکه حوزه هنری در راستای آنچه انقلاب اسلامی ایران لازم داشت در جهت تهییج مردم برای دفاع از کشور و دفاع از کیان اسلام، بسیار فعال بود، تاکید کرد: حوزه هنری کارهای مصداقی به روز انجام می داد تا جوان ها و مردم، متوجه ارزشهای انقلاب شده و ضرورت دفاع از انقلاب و حضور در صحنه را درک کنند و باید گفت در قیاس با امکانات و بودجه ای که در اختیار داشت، در این زمینه نیز به نسبت موفق عمل کرده چراکه یک تولیدکننده بوده و صرفاً به ارائه یک سری خدمات بسنده نکرده است.

,

 

,

 

,

وی ادامه داد: شاید وزارت ارشاد و دستگاه های زیر مجموعه ارشاد در استانها کارشان خدماتی و نظارتی باشد اما تصدی بخش تولید را نداشته باشند در حالی که حوزه هنری تصدی گری بخش تولید را نیز به عهده دارد و وارد عرصه تولید نیز می شود، چون به هر حال اثر هنری در جامعه، باید بروز و ظهور عینی داشته باشد تا کودک، نوجوان و جوان ما و نیز آحاد مردم با آن برخورد مستقیم داشته باشند و بتوانند از آن الهام بگیرند.

,

, ,

 

,

حسینی به تاثیرگذاری هنر بر جامعه اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال هنرمندانی چون صادقی، فاضل چلیپا و... در آن زمان می آمدند نقاشی دیواری می کشیدند، یک تابلو هنری از یک شهید می کشیدند که اثر خود را داشت و درصد قابل توجهی از مردم را به این فکر انداخت تا با حضور در جبهه به جانفشانی برای دفاع از کشور و ناموس و انقلاب خود بپردازند. خوب این کارکرد حوزه هنری به صورت عملی بود.

,

وی افزود: فعالیتهای حوزه هنری بسیار کاربردی و عملگرا دهه به دهه ادامه داشته و با فراز و فرودهایی این مسیر را تا به امروز ادامه داده است. امروز نیز همین کارکردها را دارد؛ کارکردهایی که به صورت مستقیم با مردم ارتباط دارد.

,

حسینی فعالیت های حوزه هنری را در سه سطح مطرح کرد و عنوان داشت: در یک سطح مسائل مرتبط با اسلام، ارزشهای اسلامی، مناسک، آئین ها، شعائر مذهبی، مناسبت ها، تاریخ اسلام و هر آنچه که در زمینه اسلام در نظر بگیرید در قالب کارهای هنری در ساختار کار حوزه هنری قرار گرفته است.

,

وی سطح بعدی را مسائل مرتبط با جامعه اسلامی از جمله اتفاقات، رویدادها، اصلاحات، جنگ، انقلاب، تغییراتی که به وجود می آید و تحولاتی که در جهان اسلام به وجود می آید، هر حرکتی که در هر جای عالم علیه مستکبر رخ دهد، دانست و گفت: حوزه هنری می تواند در حد توان خود در این سطح نیز ورود پیدا کند و به این مقوله بپردازد.

,

 

,

رئیس حوزه هنری استان سطح سوم را فراگیرتر عنوان کرد و تاکید نمود: در سطح دیگر به مسائلی پرداخته می شود که عام تر هست؛ نظیر فضایل اخلاقی، کمالات انسانی، محاسن و هنجارهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و ... که از این رهگذر به عنوان مثال حوزه هنری موضوع خانواده را فارغ از بحث مکتب و آئینِ این خانواده که اسلامی باشد یا خیر، پیش کشیده و به بیان این مطلب پرداخته که یک خانواده سالم در جامعه چگونه خانواده ای باید باشد. همچنین در مقوله کودک، نوجوان و جوان نیز فعالیت داشته است.

,

وی در ادامه به دو رویکرد در فعالیتهای حوزه هنری اشاره کرد و گفت: رویکرد اول رشد و پرورش استعدادهای هنری و رویکرد دوم تولید آثار فاخر و نمونه که تاثیرگذار هم باشد و برای بخش قابل توجهی از هنرمندان و مخاطبان الگودهی کند.

,

 

,

, ,

حسینی تصریح داشت: با این دو رویکرد، در سه سطح ذکر شده می توان کار کرد.

,

 

,

وی افزود: گاهی در پوسته و رویه اصلی اثر هنری عیناً یکی از مسائل و ارزشها یا یکی از آئین ها و مناسک و یا مواردی که مربوط به یک مناسبت اسلامی است، مطرح می شود؛ از جمله می توان به جشنواره شعر رضوی که در هفته های گذشته برگزار شد، اشاره نمود که عیناً در مصداق اول جا می گیرد.

,

رئیس حوزه هنری استان گفت: از جمله کارهای دیگر حوزه هنری برگزاری جلسات معرفی و نقد کتاب هست؛ در روزهای گذشته از شاعر تهرانی دعوت به عمل آمد و در جلسه ای که با حضور آقای محقق، میری، یحیوی و جمعی دیگر از اساتید و شعرای همدانی برگزار و به معرفی کتاب وی و نیز نقد نقاط ضعف و قوت کتاب پرداخته شد تا به این شکل برای شاعران جوان همدانی الگودهی صورت بگیرد.

,

حسینی ادامه داد: در سطح دوم نیز سعی حوزه هنری در این بوده به تولید آثار هنری بپردازد تا در زمینه تربیت کودک و نوجوان مفید واقع گردد. در این مورد نیز شاعران و نویسندگان عرصه کودک و نوجوان را فعال نموده ایم و با آنها همکاری داشته، آنها را تشویق و اقدام به چاپ آثارشان نمودیم؛ از جمله این آثار نیز می توان به کتاب امروز من شاعر شدم اشاره کرد که اخیراً به چاپ رسیده و مجموعه ای از آثار شعرای همدانی از جمله آقای مصطفی رحماندوست است.

,

رئیس حوزه هنری استان افزود: گاهی اوقات در لایه های زیرینِ کار است؛ به عنوان مثال شما یک کاری را می بینید و در ظاهر به نظر می رسد که اثری از مناسک دینی نظیر نماز و ... در آن دیده نمی شود اما لایه های درونی این اثر ناخودآگاه شما را به سمتی هدایت می کند که احساس کنید باید شکرگذار باشید و لازم است که به سمت یک هدف برتری حرکت کرده و خداجو باشید، خوب این هم یک سبک کار است که پیچیدگی ها و سختی های خاص خود را دارد.

,

وی افزود: البته اینکه ما بتوانیم ارزشهای دینی را طوری در قالب هنر جا کنیم که بیننده را پس نزند و برایش جذابیت داشته باشد نیز تبحر خاصی را می طلبد و اگر بتوان اینگونه ارزشها را در قالب هنر عرضه نمود طوری که برای بیننده، شنونده و یا خواننده آن اثر، الهام بخش باشد، بسیار ارزشمند خواهد بود و کاری بس دشوار است که البته در سطح کشوری و استانی الحمدلله آثار موفقی داشته ایم.

,

 

,

, ,

حسینی گفت: در زمینه رویکردهای تعریف شده در حوزه هنری برنامه هایی اندیشیده ایم از جمله برگزاری کارگاه های هفتگی، ماهانه و فصلی که در برخی از این کار گاه ها از اساتید استانی استفاده می شود و در برخی نیز از اساتید کشوری دعوت شده است.

,

رئیس حوزه هنری استان تصریح کرد: از جمله کارگاه های فعال در حوزه، کانون شعر ما هست که از افراد 15-16 ساله تا 25 ساله را پذیرش می کند و تحت آموزش خود قرار می دهد. کارگاه داستان را داریم؛ مدرس این کارگاه سیدمیثم موسویان است که روانشناس نیز هستند و سالها است تدریس داستان نویسی در حوزه هنری را به عهده دارند و از طریق همین کارگاه ها خیلی از افراد موفق شده اند مسیر داستان نویسی را طی کنند. این افراد به حال خود گذاشته نشدند بلکه برای آنها در ادامه اقدام به برگزاری دوره های پیشرفته داستان نویسی کردیم، این دوره نیز با تدریس آقای فرجی برگزار می شود در گام سوم نیز خانه رمان را داریم که پس طی دو مرحله قبل افراد وارد مرحله رمان نویسی می گردند و کارگاه های دیگری که در بخشهای عکاسی و ... برگزار می شود خلاصه ای از فعالیت های حوزه هنری استان است.

,

وی گفت: در بخش تولید نیز آثاری چون کتاب، مجله، فیلم، تئاتر، موسیقی و ... تهیه شده است. حتی در بخش مولتی مدیا ورود پیدا کرده ایم. در بخش فضای مجازی نیز حوزه هنری فعال هست و حتی مسابقاتی از جمله مسابقات موضوعی عکاسی را به صورت هفتگی برگزار می کند و در پایان عکسهای منتخب در قالب نمایشگاه در معرض دید عموم قرار می گیرد.

,

حسینی افزود: در سالهای گذشته جشنواره های متعددی نیز برگزار شده اما در حال حاضر به دلیل بودجه زیادی که برای برگزاری هر جشنواره لازم است غالباً به صورت مستقل برگزار نمی کنیم و تمرکزمان بیشتر روی بحث تولیدات و برگزاری کارگاه ها است.

,

 

,

 رئیس حوزه هنری در پایان ادامه داد: اما علاوه بر رویکردهای اصلی حوزه، یک سری رویکردهای فرعی و ویژه نیز داریم که بر اساس علایق، نیازها و مصالحی که به نظر می رسد عملکردهایی را داشته و کارهایی انجام شده است. در این بخش هم به ضرورتهایی می رسیم و می بینیم که کارهایی هست که زمین مانده و باید اقدامی در جهت اصلاح آن صورت گیرد در نتیجه وارد عمل می شویم.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه