اخبار داغ

به مناسبت روز جهانی مسجد؛

چرا تعامل مردم با مساجد کم شده است؟

چرا تعامل مردم با مساجد کم شده است؟
اگر کمرنگ شدن ارزش‌ها و اخلاقیات در جامعه را که خود به خوبی از آن‌ها خبر داری و نیاز نیست نگارنده لیستی از آن‌ها پیش چشمانت قطار کند را تنها ناشی از کم شدن تعامل مردم با مسجد ندانیم ولی حتما یکی از عوامل این افسارگسیختگی‌های فرهنگی همین مسئله است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  به جرأت می‌توان گفت مراکز فرماندهی عملیات پیروزی انقلاب مساجد بودند، این حقیقت را از هر بازمانده‌ از نسل انقلاب بپرسی تأیید می‌کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  , پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، , پایگاه خبری تحلیلی قم فردا, پایگاه خبری تحلیلی قم فردا,

کمی به عقب‌تر برگرد، به آن زمان که امام صادق(ع) ریشه‌های اسلام را در کلاس‌های خود که با حضور جمعیت چشمگیر مسلمانان برگزار می‌شد آبیاری می‌کرد، در آن زمان نیز پایگاه فعالیت‌ امام و شاگردانشان «مسجد» بود.

,

باز هم به عقب برگرد، در هنگامه اوج گرفتن و غلبه اسلام بر سایر مذاهب و رشد روز افزون جمعیت مسلمانان در دوره پیامبر(ص) نیز «مسجد» مرکز اصلی تجمع و فعالیت‌های مختلف مسلمانان بود.

,

در هر نقطه از تاریخ اوج مسلمانان نظر اندازی خواهی دید که «مساجد» نقشی مهم و غیر قابل جایگزین داشته‌اند، حتی در دوران دفاع مقدس که وقوع آن فاصله چندانی با حیات تو و من ندارد.

,

اکنون به دور و برت دقت کن، کمرنگ شدن برخی از اصول اساسی اسلام مانند حفظ حریم در روابط بین نامحرمان، بی‌توجهی به نماز، دوری از اخلاقیات و هزاران مورد دیگری که خود می‌دانی و نیاز نیست نگارنده لیستی از آن‌ها پیش چشمانت قطار کند، این‌ها را اگر تنها ناشی از کم شدن تعامل مردم با مسجد و کاهش تأثیرگذاری مساجد در زندگی مردم ندانیم ولی حتما یکی از عوامل این افسارگسیختگی‌های فرهنگی همین مسئله است.

,

 

,  ,

*آیت‌الله کعبی: سنگر مساجد را باید حفظ کرد

, *آیت‌الله کعبی: سنگر مساجد را باید حفظ کرد,

آیت‌الله عباس کعبی، عضو مجلس خبرگان رهبری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری قم فردا ابراز داشت: مساجد در حقیقت محور و هسته مرکزی جامعه اسلامی هستند، اگر مساجد در کنار توسعه عمرانی و آبادانی ساخت و ساز به عمران معنوی بر پایه ایمان و تقوا با حضور شورانگیز آحاد مختلف مردم به ویژه جوانان اهتمام ورزند شبکه بزرگ و گسترده مساجد در سطح کشور می‌توانند انقلاب فرهنگی یا نهضت فرهنگی بزرگی را سامان دهند.

,

وی محوریت امام جماعت و فعالیت کانون‌های فرهنگی و هنری در مساجد، تلاش بی‌وقفه هیأت امنا در راستای جذب جوانان به سوی مساجد و همچنین اقامه نماز جماعت اول وقت در مساجد را از عوامل مهم در زمینه رونق معنوی مساجد و به دنبال آن افزایش سطح معنویت جوانانی که با مساجد در تعامل هستند دانست و افزود: حوزه‌های علمیه باید به شکل ویژه نیازهای معنوی و فکری مساجد را تأمین کنند هم از نظر تأمین و تربیت امام جماعت و هم از نظر تغذیه فکری مساجد، این موارد از وظایف مهم حوزه‌های علمیه است.

,

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مساجد رسانه‌های بزرگ جامعه اسلام هستند عنوان داشت: اساتید و فضلای جوزه باید از این رسانه بزرگ تبلیغی به بهترین شکل ممکن استفاده کنند.

,

آیت‌الله کعبی ادامه داد: ضمن اینکه نقش محوری مردم در مساجد نباید نادیده گرفته شود و مساجد باید با کمک مردم اداره شود ولی حکومت نیز باید به رونق امور مساجد کمک کند.

,

وی با اشاره به سخنان و تأکیدات متعدد امام خمینی(ره) درباره حفظ جایگاه و تأثیر فعالیت‌های مساجد در بین مردم گفت: این جمله امام خمینی(ره) که فرمودند:« مساجد سنگر هستند و نباید سنگرها را رها کرد.» همواره باید مورد توجه مسؤولان امور فرهنگی و مردم به ویژه جوانان قرار گیرد.

,

تعبیر امام خمینی(ره) که مساجد را سنگرهای جامعه اسلامی برشمردند بهترین توصیف برای جایگاه و اهمیت مساجد در جامعه است.

,

کم و بیش برخی از دلایل کم رونقی حضور اخیر مردم در مساجد به اطلاع رسیده است، این دیگر تهدید نیست بلکه معضل است چرا که به مرحله آسیب‌زایی رسیده است و رشد سرطانی شبهات در اذهان عمومی نسبت به تاریخ و احکام اسلامی و همچنین دور شدن جامعه از اخلاقیات که خود مولد انواع بزه‌های اجتماعی و خانوادگی است را سبب شده است.

,

در نگاه کلی به مسئله کم رونقی اخیر حضور مردم و تعامل آنان با مساجد دلایل متعددی را به عنوان نقاط اصلی می‌توان یافت.

,

 

,

* نگاهی به علل کاهش تعامل مردم با مساجد

, * نگاهی به علل کاهش تعامل مردم با مساجد,

حجت‌الاسلام ابوالقاسم علیدوست عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری قم فردا با اشاره به دلایل کم رونقی حضور مردم در مساجد ابراز داشت: در این زمینه دلایل متعددی وجود دارد که به چند مورد از اصلی‌ترین موارد اشاره می‌کنم.

,

وی نخستین عامل را کم‌رنگ شدن تبلیغات بین مردم از سوی رسانه‌ها، روحانیون و متولیان مسائل فرهنگی کشور برای حضور در مساجد برشمرد و افزود: ضرورت حضور در مساجد باید برای مردم شرح داده شود تا آن‌ها بدانند حضورشان در مساجد چه اهمیتی دارد، بیان این ضرورت هم فقط بیان آیات و روایات نیست؛ در کنار شرح آیات و روایات مربوط به این قضیه سیاست رسانه‌ای داخلی و سیاست‌گذاری‌های مسائل فرهنگی نیز باید به این سمت پیش رود، مثلا در هنگامه اذان برنامه‌های تلویزیون به مقدار اقامه نماز تعطیل شود و در همین حین به جوانان تذکر داده شود که اکنون وقت نماز و مسجد است.

,

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: اینکه در زمان اذان و نماز برنامه‌های شیک و جذاب از رسانه ملی پخش می‌شود و فرصت اقامه نماز در آن زمان داده نمی‌شود سبب بی‌توجهی نسل جوان به نماز می‌شود.

,

حجت‌الاسلام علیدوست بیان داشت: جوانان اگر در رفتار بزرگترهای خود حضور در مساجد را ببینید قطعا در حضور پررنگ‌تر آنان در مساجد تأثیر خواهد داشت، حضور افراد مهم و بزرگ در مساجد مثلا رییس یک نهاد در آن منطقه، افراد امین و تأثیرگذار در بین مردم در مساجد سبب جذب افراد بیشتر به ویژه جوانان به سوی مساجد می‌شود.

,

وی ضمن تأکید بر پرهیز از انجام اموری که سبب فاصله مردم از مساجد می‌شود عنوان داشت: متأسفانه مشاهده می‌شود که برخی از مساجد تبدیل به پایگاه تبلیغی برخی از جریان‌ها می‌شود، بنده مخالف طرح مسائل سیاسی، انقلابی، ولایی، نظام و همچنین مباحث بصیرتی در مساجد نیستم ولی اینکه مساجد جناحی شود با این مسئله فرق دارد؛ وقتی مسجدی به پایگاه جریان سیاسی خاصی تبدیل شود عده‌ای که نظر نزدیک به آن جریان ندارند از حضور در آن مسجد خودداری می‌کنند که البته اگر کسی به این دلیل از حضور در مساجد امتناع کند مرتکب اشتباه شده است.

,

عضو مجلس خبرگان رهبری جناحی کردن برخی جریانات و نهادهای مذهبی را کار نادرستی دانست و بیان داشت: این اقدامات به مجموعه‌های مذهبی ضربه می‌زند و در صورت تداوم باز هم ضربه خواهد زد.

,

حجت‌الاسلام علیدوست احترام به افرادی که در مسجد حاضر می‌شوند را از دیگر لازمه‌های حفظ و تقویت حضور مردم به ویژه جوانان در مساجد برشمرد و گفت: جوانانی که در مسجد حضور می‌یابند باید مورد احترام و تکریم بزرگان و روحانیون حاضر در مسجد قرار گیرند ولی مممکن است برخی مواقع جوانان ضمن حضور در مساجد به دلیل نوع پوشش یا فرم تیپ و موهایشان نه تنها مورد احترام قرار نگیرند بلکه مورد توهین نیز قرار گیرند؛ متولیان مساجد را باید به این مسائل آگاه کرد چون تأثیر مهمی دارد.

,

وی اذعان داشت: «لقمه حلال» نیز مسئله دیگری است که در این زمینه یعنی تمایل جوانان به سمت ارزش‌ها از جمله حضور در مساجد تأثیرگذار است، در روایات متعدد نیز آمده است که ابتدا لقمه خود را پاکیزه کنید سپس «اعملو‌الصالحات» را در دستور کار قرار دهید چرا که وقتی لقمه حلال، پاک و بدون شبهه باشد خانواده و فرزندان خود به خود به سمت مسائل معنوی میل پیدا می‌کنند.

,

کمرنگ شدن برخی از اصول اساسی اسلام مانند حفظ حریم در روابط بین نامحرمان، بی‌توجهی به نماز، دوری از اخلاقیات و هزاران مورد دیگری که خود می‌دانی و نیاز نیست نگارنده لیستی از آن‌ها پیش چشمانت قطار کند، این‌ها را اگر تنها ناشی از کم شدن تعامل مردم با مسجد و کاهش تأثیرگذاری مساجد در زندگی مردم ندانیم ولی حتما یکی از عوامل این افسارگسیختگی‌های فرهنگی همین مسئله است.

,

مساجد باید مردم محور باشند و نباید برای رونق آنان منتظر حکم دولتی یا اقدام از سوی فلان نهاد وابسته به دولت ماند، از این رو بر اساس نظر کارشناسان مسائل دینی هر فردی که بتواند در این زمینه گامی هر چند کوچک بردارد حتما مسؤولیتی در حد توان بر دوش خواهد داشت که باید ادا کند.

,

 

,

انتهای پیام/130

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه