اخبار داغ

گزارشی از بهشتی گمنام در دل بلوچستان؛

کوشوک، ماشین زمانی برای سفر به گذشته/ قصرقند بهشت گردشگری و باستان شناسی ایران

کوشوک، ماشین زمانی برای سفر به گذشته/ قصرقند بهشت گردشگری و باستان شناسی ایران
به هر نقطه از استان سیستان و بلوچستان که سفر کنیم با طبیعتی بکر و آثار تاریخی به قدمت پیدایش بشریت روبه رو می شویم که در این میان قصرقند را میتوان بهشت گردشگری و باستان شناسی ایران دانست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پاپایا، سیستان و بلوچستان را میتوان بهشت گردشگری و باستان شناسی ایران دانست به گونه ای که به هر نقطه از این استان مرزی که سفر کنیم با طبیعتی بکر، دست نخورده و آثار تاریخی به قدمت پیدایش بشریت روبه رو خواهیم شد که هر کدام به نوبه خود دارای ویژگی های خاص برای تبدیل شدن به بهترین مکان گردشگری و توریستی است اما متاسفانه تنها به دلیل عدم معرفی توسط رسانه ها و عدم حمایت های دولتی و بخش خصوصی تاکنون یا به صورت کلی ناشناخته مانده و یا در حد و اندازه های آن اثر تاریخی و محل گردشگری به آن پرداخته نشده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پاپایا,

در جنوب این استان مرزی کشورمان روستایی زیبا وجود دارد که همه خواص گردشگری را درخود جای داده است به گونه ای که این محل علاوه بر طبیعتی چشم نواز دارای آثار تاریخی عجیبی است که یک بار دیدن آن موجب میشود تا برای همیشه این روستای کوچک شهرستان قصرقند در خاطرتان بماند.

,

روستای "کوشوک" در بخش ساربوک از توابع شهرستان قصرقند قرار دارد و به دلیل زیبایی‌های طبیعی و آثار تاریخی فراوان به عنوان یکی از بهترین جاذبه‌های توریستی منطقه محسوب می‌شود، این روستا از طرف شمال به کوه‌های زیبا و بلند، از طرف جنوب به روستای "بگ" یکی دیگر از روستاهای زیبای قصرقند، از طرف مشرق به روستاهای "کند" و "گهجن" و از طرف مغرب به روستای "لوریانی" و "ساربوک" منتهی می‌شود.

,

 

,

, ,


بهشتی زیبا در جنوب شرقی ایران

,
, بهشتی زیبا در جنوب شرقی ایران, بهشتی زیبا در جنوب شرقی ایران,

از زیبایی های طبیعی این منطقه میتوان به جنگل زیبای کوشوک که همچون بهشتی زیبا در دل بلوچستان جای گرفته است اشاره کرد، این محل زیبا دل هر گردشگری را به سوی خود جذب میکند چراکه "دسکی گزان" با درختان انبوه و نخل های سر به فلک کشیده اش همچون ماشین زمانی طبیعی ما را به گذشته برده و خاطرات کودکی و هیاهوی آن دوران را در ذهن ها مجسم می سازد و "ککدر"  نیز که با سرسبزی همیشگی چراگاهی بسیار مناسب برای دام های اهالی روستا به شمار می رود یادآور دشت های سرسبزی است که در خوابهای کودکی هریک از ما جای گرفته است.

,

 

,

, ,

 

,

قبرستان 750ساله سنگی

, قبرستان 750ساله سنگی, قبرستان 750ساله سنگی,

در شرق روستای "کوشوک" قبرستان عجیب و شگفت انگیز قرار گرفته است که قدمت تاریخی خیلی زیادی دارد و ظاهرش به هیچ یک از دیگر نقاط جهان هستی شباهت ندارد.

,

 به گفته ریش سفیدان روستا، کسی از قدمت این گورستان‌ها اطلاعی ندارد که سابقه‌اش به چه دوره‌ای از تاریخ تعلق دارد، اما در آزمایش های انجام شده بر مبنای کربن14بر روی قطعات سفالی کشف شده در این محل نشان دهنده قدمتی بیش از 750 ساله برای این محل است.

,

 

,

, ,


قلعه شهداد نگهبان تاریخ بلوچستان

,
, قلعه شهداد نگهبان تاریخ بلوچستان, قلعه شهداد نگهبان تاریخ بلوچستان,

یکی از دیگر بناهای چشم نواز روستای کوشوک قلعه زیبای" شهداد "است که همچنان برخی دیوارهای آن پابرجا بوده و در گذشته ای دور حافظ مردمان این دیار و تاریخ پر افتخار ایران بوده است.

,

 به گفته تاریخ شناسان آزمایش های انجام شده بر مبنای کربن14بر روی قطعات سفالی کشف شده در این محل نشان دهنده قدمت بیش از 700ساله این بنای مرتفع است و به بهشت باستان شناسی شباهت دارد به گونه ای که اگر 30 سانتی متر خاک داخل این قلعه را بکنیم به انواع و اقسام ظروف‌های سفالی فرسوده‌ای دست می‌یابیم که با نقش و نگاره‌های عجیب نقاشی شده‌اند و هر یک میتوانند بیانگر تاریخ و گذشته این محل و مردمان آن دوره باشد.

,

 

,

, ,

 

,

مسجد تاریخی کوشوک همچنان میزبان نماز گزاران

, مسجد تاریخی کوشوک همچنان میزبان نماز گزاران, مسجد تاریخی کوشوک همچنان میزبان نماز گزاران,

این مسجد در قسمت شرقی روستای و در مسیر "گهجن کوشوک" واقع است و با قدمتی بیش از 350 ساله خود همچنان میزبان نماز گزاران است.

,

این مسجد زیبا توسط شخص مذهبی به نام "کرم بیک" ساخته شده و  تمامی مصالح به کار رفته در آن از خشت، گل و چوب نخل خرما میباشد که از زمان ساخت تاکنون 9 بار به دلایل مختلف توسط اهالی روستا مرمت شده است.

,

درختان کّنار، نخل که این محل را در برگرفته اند و انجیر معابد داخل محوطه مسجد در کنار زیبایی معماری این محل نمای زیبایی را خلق کرده است که برای ابد در خاطر هر بیننده ای خواهد ماند.

,

 

,

, ,

 

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه