اخبار داغ

زنان سرپرست خانوار در تله مشکلات اقتصادی و اجتماعی

زنان سرپرست خانوار در تله مشکلات اقتصادی و اجتماعی
مشکلات زنان سرپرست خانواده زمانی حل می‌شود که نگرش جامعه به این افراد تغییر کند؛ زیرا تغییر نگرش جامعه بر این اساس است که آن‌ها بتوانند به خودشان کمک کنند و منافع حاصل از خدمات ارائه‌شده را اخذ کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آرمان زنان؛ سال هاست که فروشندگی شده است منبع درآمد او؛ از هنگامی که همسرش را در سانحه تصادف از دست داده است او مانده و دو فرزند کوچک؛ عصمت هم برای تامین معاش باید کار کند؛ چون تحصیلات عالیه ندارد مجبور است کار فروشندگی کند؛ او می گوید: «هر جا دنبال کار رفتم مناسب نبوده ولی از طریق یکی از همکاران این شغل را شروع کردم. صبح از ساعت 9 تا 5 عصر سرکارم و هنگامی که به خانه می آیم خسته و کوفته باید شام درست کنم و به وضعیت بچه ها و خانه رسیدگی کنم.»

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آرمان زنان,

عصمت 33 ساله شده؛ زنی که سرپرست خانواده است. او روزها برای امرار معاش خانواده تلاش می کند و شب ها به کارهای خانه و بچه ها رسیدگی می کند و می گوید: «از شغلم راضی هستم اما حقوقم ناچیز است و کفاف زندگی را نمی دهد. کار از یک طرف و رسیدگی به به بچه ها از طرف دیگر باعث شده که توانم را برای وقت گذاری با بچه ها از دست بدهم اما چه کنم که بدون کار کردن زندگیم فلج می شود و نمی توانم مخارج زندگی را تامین کنم.»

,

عصمت با همه مشغله هایی که دارد دو فرزند تربیت کرده است که هر کدام از آنها از نظر تحصیلی در سطح عالی هستند؛ او بیان می کند: «پسرم 8 ساله و دخترم 12 ساله است و هر دوی آنها از لحاظ درسی در سطح عالی هستند و معلمان از آن ها راضی هستند.»

,

مریم صابری در گفت و گو با آرمان زنان از پیامدهای شاغل بودن زنان سرپرست خانوار چنین گفت: زنان از جمله اقشار آسیب پذیر در جامعه هستند که در این میان زنان سرپرست خانوار بیش از سایر زنان در معرض آسیب های اجتماعی قرار می گیرند.

,

وی افزود: آن ها علاوه بر نقش مادری وظیفه سنگین پدری را نیز سرپرستی خانواده خود را برعهده گرفته اند؛ زنی که تاکنون در نقش همسر و مادر ایفای وظیفه می کند باید بار سنگین خانواده را به دوش بکشد.

,

به اعتقاد او، توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در کاهش آسیب‌های اجتماعی مؤثر است اما این توانمندسازی نباید به منزله رهایی زن از فرزندان و رسیدگی به امورات آنها شود و چه بسا که چنین اتفاقی می افتد.

,

صابری بیان کرد: دولت باید تلاش کند تا از زنان سرپرست خانوار حمایت های مالی و معنوی شود تا آنها بتوانند نقش مادری خود را به خوبی ایفا کنند.

,

به گفته این روانشناس اجتماعی، قطعاً تلاش‌های زیادی برای ساماندهی زنان سرپرست خانوار در ایران شکل‌گرفته و تداوم‌یافته است اما هنوز تا رسیدن به سطحی مطلوب از خدمات، فاصله‌داریم.

,

وی تشریح کرد: زن سرپرست خانواری که مسکن ندارد و باید آتیه فرزندان خود را هم فراهم کند باید حمایت شود؛ هیچ زن سرپرست خانواری نباید دغدغه مسکن داشته باشد چرا که دغدغه مسکن باعث می شود که او به فکر اشتغال بیفتد و از مسائل دیگر برای زندگی و تربیت فرزندان غافل شود.

,

این جامعه شناس با بیان اینکه در جامعه ما شمار تشکیلات حمایتی حاکمیتی، دولتی و خیریه کم نیست، اضافه کرد: سازمان بهزیستی و کمیته امداد و انجمن حمایت از خانواده زندانیان و خیریه‌های متعددی که مدام بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود می توانند در این زمینه راهگشا باشند اما به صرف اینکه به خانواده ای در ماه تغذیه بدهند مشکل حل نمی شود باید به فکر مشکلات بلند مدت آنها بود.

,

وی تاکید کرد: به عقیده کارشناسان مشکل اصلی زنان سرپرست خانواده غیر از بعد اقتصادی و اشتغال، عدم‌حمایت‌های اجتماعی است؛ این موضوع بسیار مهم است که در جامعه به زن سرپرست خانوار به چشم دیگری نگاه شود؛ منظور این نیست که حمایت‌های اجتماعی وجود ندارد، بلکه منظور این است که این‌گونه حمایت‌ها از قدرت پایینی برخوردار است؛ به‌گونه‌ای که نمی‌توان نسبت به حل مشکلات امیدوار بود.

,

این روانشناس اجتماعی ابراز کرد: مشکلات زنان سرپرست خانواده زمانی حل می‌شود که نگرش جامعه به این افراد تغییر کند؛ زیرا تغییر نگرش جامعه بر این اساس است که آن‌ها بتوانند به خودشان کمک کنند و منافع حاصل از خدمات ارائه‌شده را اخذ کنند.

,

به اعتقاد صابری، سوق دادن نظام حمایتی به فعالیت‌های توسعه اجتماعی و شناساندن استعداد و قابلیت‌های فردی و جمعی زنان سرپرست خانوار، مطمئناً می‌تواند قدم مثبتی برای آنان باشد.

,

این جامعه شناس گفت: افزایش مشارکت‌های مردمی، جلب همکاری و مساعدت سازمان‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی را نیز می‌توان جز راه‌حل‌های اصلی مناسب برای کم کردن مشکلات زنان شاغل به خصوص زنان سرپرست خانوار دانست.

,

صابری بیان کرد: همه رسانه‌ها وظیفه‌دارند مشکلات مردم را به گوش مسئولان برسانند چراکه کمتر به مشکلات خانواده‌های بی‌سرپرست و بد سرپرست پرداخته شده و رسانه ها در این زمینه می توانند راهگشا باشند؛ همه رسانه ها موظف هستند بخشی از مطالب خود را برای حل مشکلات این قشر مظلوم قرار دهند چرا که کم کم این قشر در حال فراموشی هستند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه