اخبار داغ

استاد حوزه علمیه کرمان مطرح کرد؛

محوریت مساجد در تمدن و فرهنگ اسلامی

محوریت مساجد در تمدن و فرهنگ اسلامی
حجت الاسلام والمسلمین شیخ بهایی گفت: حضور در مسجد محل نزول رحمت های معنوی و مادی است؛ مشکلات مختلف اجتماعی و اقتصادی در مساجد حل می شود چرا که وقتی افراد در این مکان مقدس دور هم جمع می شوند، سراغ یکدیگر را گرفته و از مشکلات هم آگاه می شوند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام والمسلمین احمد شیخ بهایی در گفتگو با ناب نیوز در خصوص اهمیت مساجد و کارکرد آنها گفت: مسجد در اسلام به عنوان خانه خدا و بیت الله مطرح است و از مهم ترین مساجد می توان به مسجدالحرام، مسجدالنبی و مسجد الاقصی اشاره کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ناب نیوز,

استاد درس خارج حوزه علمیه کرمان ابراز کرد: پیامبر اکرم (ص) قبل از ورود به مدینه ابتدا مسجد قباد را ساختند و پس از ورود به این شهر، مسجدالنبی را ساختند؛ در مکه نیز مسجدالحرام مرکز فعالیت های ایشان بود.

,

وی تصریح کرد: کلمه مسجد به معنی محل سجده است و کارکرد اصلی مسجد عبادت است که مظهر عبادت، نماز است لذا به برگزاری نماز در مسجد سفارش اکید شده است و به همین مناسبت احکامی نیز دارد مانند اینکه باید پاک باشد، افراد آلوده نباید وارد مسجد شوند و ورود به مسجد آدابی دارد.

,

حجت الاسلام والمسلمین شیخ بهایی عنوان کرد: به مسجد ساختن نیز در دین اسلام سفارش شده است؛ در قرآن کریم خداوند به دوپیامبر خود یعنی حضرت ابراهیم و اسماعیل دستور داد که مسجد را تعمیر کرده و دیوارهای مسجد را بالا آورند.

,

این استاد حوزه علمیه مطرح کرد: در روایات آمده است سه گروه قرآن، عترت پیامبر و مسجد روز قیامت شکایت می کنند ومسجد می گوید که مرا تعطیل وضایع کردند؛ یعنی از مسجد استفاده نشده است.

,

این کارشناس مسائل مذهبی خاطرنشان کرد: در روایتی از امیرالمومنین آمده است که هرکس به مسجد برود به هشت چیز می رسد که این هشت مورد در کلام امام علی (ع) نشان می دهد کارکرد مسجد صرفا منحصر به نماز نیست؛ یک مورد ایجاد تجمع در مسجد و ایجاد رابطه برادری است که در راه خدا از یک دیگر کمک بگیرند.

,

وی افزود: مورد دیگر فراگرفتن علم و حکمت است که مسجد در آن زمان محل ترویج علم و آموزش علوم بوده است؛ همچنین حضرت به شنیدن و نشستن پای سخنرانی ها در مسجد اشاره دارد که فرد در مسجد نشسته و گوش می دهد به سخنانی که اورا به راه صحیح هدایت می کند یا سخنی که اورا از بدی ها باز می دارد.

,

حجت الاسلام والمسلمین شیخ بهایی اذعان داشت: همچنین حضور در مسجد محل نزول رحمت های معنوی و مادی است؛ مشکلات مختلف اجتماعی و اقتصادی در مساجد حل می شود چرا که وقتی افراد در این مکان مقدس دور هم جمع می شوند، سراغ یکدیگر را گرفته و از مشکلات هم آگاه می شوند.

,

استاد درس خارج حوزه علمیه یادآور شد: به شیعیان به ویژه در جاهایی که در اقلیت هستند سفارش شده است که به مسجد بروید، در نماز جماعت شرکت کنید و به عیادت مریض ها بروید؛ این کارکرد مسجد به عنوان محور برادری مسلمین باهم است.

,

این کارشناس مسائل مذهبی بیان کرد: مسجد نیز مراتبی دارد؛ مسجدالحرام محل تجمع مسلمین از سراسر جهان است و قسمت عمده اعمال حج در این مسجد صورت می گیرد که این امر توجه به مسجد را می رساند؛ مسجد جامع شهر که همه در آن جمع می شوند و کارکرد آن برگزاری نماز جمعه بوده است و مسجد محله ها که افراد یک محل درآن جمع می شوند.

,

وی با اشاره به اینکه مسجد در تمدن اسلامی یک مرکزیت است، تصریح کرد: مسجد در قالب مرکزی عبادی با کارکردهای اجتماعی است.

,

حجت الاسلام والمسلمین شیخ بهایی گفت: روزی پیامبر وارد مسجد النبی شدند و دو گروه را دیدند که یکی مشغول ذکر خدا و دیگری در حال آموزش و تعلیم بودند؛ ایشان فرمودند هردو گروه بر خیر هستند اما من برای آموزش و تعلیم فرستاده شده ام و در آن گروه نشستند.

,

وی با بیان اینکه یکی از کارکردهای مسجد آموزشی و علمی است، ابراز کرد:  مساجد محل ترویج علوم الهی بوده و در حوزه های علمیه نیز می بینیم بعضی دروس مراجع بزرگ در مساجد مانند مسجد اعظم قم برگزار می شود.

,

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: در زمان جنگ، مسجد محل بسیج عمومی و آماده کردن لشکر بوده است؛ در زمان امیرالمؤمنین(ع) نیز مسجد محل قضاوت بوده و در آن به مشکلات رسیدگی می شد که امروز هم در مساجد مردم سوالات مختلف خود را از ائمه جماعت می پرسند و مسائل اقتصادی، اجتماعی و اختلافات زیادی در آن رفع می شود.

,

حجت الاسلام والمسلمین شیخ بهایی با اشاره به حضور چشمگیر جوانان در مساجد عنوان کرد: زمانی که اعتکاف در مساجد برگزار می شود شاهد هجوم و اشتیاق جوانان برای حضور در این مراسم هستیم؛ همچنین در شب های قدر برگزاری مراسم معنوی احیا در مساجد موجب ایجاد معنویت، کاهش تنش ها و اختلافات و ایجاد اطمینان و آرامش می شود که از دیگر کارکردهای مسجد است.

,

وی تاکید کرد: در زمان ظهور امام زمان (عج) شروع حرکت ایشان از مسجدالحرام و محل حکومت ایشان مسجد کوفه است؛ در انقلاب اسلامی هم اصل انقلاب از مساجد شروع شد که سخنرانی های ضدطاغوت در آن صورت می گرفت و همچنین آغاز و پایان راهپیمایی ها از مساجد بود؛ در کرمان نیز راهپیمایی ها اغلب بین مسجد جامع و مسجد امام بود.

,

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه کارکرد مسجد در تمدن اسلامی و فرهنگ اسلامی محوریت دارد، خاطرنشان کرد: بعد از انقلاب نیز می بینیم برای بسیج مردمی در مساجد کانون های بسیج شکل گرفت و امروز هم مراسمات شهدا و یادواره ها در مساجد برگزار می شود که نشان دهنده محوریت این مکان در زمان دفاع و مبارزه با دشمنان اسلام است.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه