اخبار داغ

کمبود جذابیت مساجد در نگاه نسل امروز/ لزوم حل مشکلات جامعه و جوانان در مسجد

کمبود جذابیت مساجد در نگاه نسل امروز/ لزوم حل مشکلات جامعه و جوانان در مسجد
مساجد مهمترین پایگاه معرفت و روشنگری دینی در طول تاریخ بوده و می باشند که باید همیشه آن ها را آباد نگه داشت ضمن این که روحانیان نقش مهمی در جذب و برنامه ریزی فرهنگی در مساجد را بر عهده دارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، بیست و یکم آگوست هر سال مصادف با 31 مرداد به نام روز جهانی مساجد نامگذاری شده است زیرا در چنین روزی  در سال 1348 مسجدالاقصی که قبله اول مسلمین جهان است توسط صهیونیست های خبیث به آتش کشیده شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, قم فردا، , قم فردا،, قم فردا, قم فردا,

مساجد در طول تاریخ و انقلاب اسلامی نقش اساسی در پیش برد اهداف داشته اند و همیشه نقش محوری و کلیدی در تحولات اجتماعی و سیاسی ایفا کرده اند ؛ اعزام نیروهای انقلابی به جبهه، محافل سخنرانی ، تدارکات جنگ، منابر ضد رژیم طاغوت و ...از برنامه های محوری مساجد بوده که اکنون تکریم و بزرگداشت روزی به نام روز جهانی مساجد ادای دین نسبت به نقش مساجد در طول تاریخ است.

,

عدم حصار و خاکریز فرهنگی، جامعه را نابود می کند

, عدم حصار و خاکریز فرهنگی، جامعه را نابود می کند,

می توان گفت که مساجد پایگاه اجتماع، مشورت، مقاومت، برنامه ریزی، حرکت اجتماعی و فرهنگی است که با توجه به ضرورت تقویت ایمان دینی مردم به عنوان تکیه‌گاه اصلی انقلاب برای تشخیص تکلیف در قبال مسائل جاری باید با نگاهی کلان و فرهنگی، روند کلی حرکت جامعه را تحلیل و جریان‌شناسی کرد.

,

مساجد مهمترین پایگاه معرفت و روشنگری دینی در طول تاریخ بوده و می باشند که باید همیشه آن ها را آباد نگه داشت ضمن این که روحانیان نقش مهمی در جذب و برنامه ریزی فرهنگی در مساجد را بر عهده دارند.

,

رهبر انقلاب نیز مساجد را «هسته مقاومت» به‌ویژه مقاومت فرهنگی دانسته اند و فرموده اند: اگر حصار و خاکریز فرهنگی نباشد، همه چیز از دست می رود.

,

لزوم حل مشکلات جوانان در مساجد

, لزوم حل مشکلات جوانان در مساجد,

حجت الاسلام والمسلمین صمصام الدین قوامی در گفتگو با خبرنگار قم فردا، در خصوص علت کمرنگ شدن حضور مردم در مساجد ، ضمن بیان دلیل نام گذاری 31 مرداد به عنوان روز جهانی مساجد اظهار داشت: هدف از نام گذاری روز جهانی مساجد را حمایت از مسجد الاقصی و مسجدالاحرام دانست.

, قم فردا،, قم فردا،, قم فردا, قم فردا,

وی با یادآوری اولین نقطه ای که از زیر آب نمایان شد همان مسجد الحرام و کعبه است، افزود: همه این ها الهام بخش این مطلب است که مسجد محور و مرکز مراجعات و امورات مردم است و همان طور که از ذائقه اسلام چشیده ایم مساجد محل اداره ، رهبری و سیاست گذاری مردم در دین و دنیا هستند.

,

امام جمعه پردیسان ضمن تأیید اینکه عمده جذابیت مساجد باید مخصوص جوانان باشد ، ادامه داد: نسل جوان زینت مسجد است و زمانی به سمت این مکان مقدس جذب می شود که مسجد در تراز اسلام باشد. مسجدی که تنها به موعظه و امر به معروف بپردازد، محدودیت برای جوانان ایجاد می کند و اگر به امور اشتغال، مسکن و سایر مشکلات جوان ها  اهمیت ندهد در ذهن جوانان به شکل معبد و کلیسا به نظر می آید با یک منبر و جماعتی با امور معنوی که بسیار محدود است که جذابیت لازم را نخواهد داشت.

,

وی با بیان اینکه مسجد از نظر اسلام به عنوان یک مرکزی است که به حل کلیه مشکلات جامعه می پردازد، تصریح کرد: پیشنماز و امام جماعت مسجد دو فرد متفاوت هستند، جایگاه امام مسجد تنها بر عهده یک نفر می تواند باشد که مدیریت مسجد و محله را به عهده دارد و همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند امام جماعت، امورات شهری، محلی، تمدن سازی و کارهای امنیت و مقاومت را به عهده دارد بنابراین باید از نگاه سنتی مسجد خارج شود و به بیرون از مسجد توجه ویژه داشته باشند.

,

حجت الاسلام قوامی تأکید داشت : وقتی جوانان در مساجد همه زندگی دنیا و آخرت را احساس کنند و به این نتیجه برسند که تنها محل عبادت و استتخاره نیست به آرامی جذب مسجد می شوند و تأمین همه سرنوشت خود را در مسجد می بینند و اگر مسجد از جهت تأثیرگذاری بالاترین درجه را داشته باشد ، مقابل نظام قرار نگیرد، شاهد جذابیت های روزافزون درآن خواهیم بود.

,

ایجاد رقابت سالم همراه با شور و نشاط راهی برای جذب جوانان به سمت مسجد

, ایجاد رقابت سالم همراه با شور و نشاط راهی برای جذب جوانان به سمت مسجد,

حجت الاسلام محمد حسین پرهیزگار امام جماعت مسجد امام رضا (ع) در پردیسان در گفتگو با خبرنگار قم فردا، اظهار داشت: باید برای حضور مردم به خصوص نسل جدید در مسجد با ایجاد و تقویت شور، نشاط و تشویق مردم در برنامه های مسجد و استفاده از اساتید مجرب و قاریان ممتاز با داشتن هیئت دانش آموزی، گروه سرود و تواشیح جهت شکوفایی استعدادها و شناخت نخبگان در عرصه های مختلف فرهنگی تلاش کرد.

, قم فردا،, قم فردا،, قم فردا, قم فردا,

وی افزود: ایجاد رقابت سالم در بین حاضرین مسجد همراه با گزارشات تصویری از برنامه های برگزار شده و اطلاع رسانی مراسمات و مسابقات مسجد به شیوه های مناسب، فضاسازی مسجد در حد مطلوب و  بسیاری از کارهای فرهنگی دیگر می تواند ایجاد انگیزه برای حضور و جذب مردم به سمت مسجد باشد.

,

حجت الاسلام پرهیزگار گفت: مسجد باید سبب تعمیق ارتباط جوانان و نوجوانان با خداوند و معارف غنی اهل بیت (ع) باشد و باعث تقویت نگرش ها ، باورها و رفتارهای دینی گردد، در عین حال مسجد باید سبک زندگی اسلامی و افزایش مهارت های رویارویی با مشکلات فردی و اجتماعی را به جوانان و نوجوانان بیاموزد.

,

وی افزود: یکی از مسائلی که سبب حضور مردم به خصوص نسل جدید در مسجد می شود سلسله کلاس های آموزشی  جهت افزایش مهارت های تلاوت قرآن و انتقال مفاهیم قرآنی با موضوعاتی مانند روخوانی، روانخوانی، صوت ، لحن ، حفظ و مفاهیم است. از طرفی دیگر استفاده از سخنرانان و مداحان مجرب می تواند در جذب نوجوانان و جوانان جوابگو باشد.

,

حجت الاسلام پرهیزگار تأکید کرد: ایجاد شادابی و نشاط در مردم با داشتن برنامه های جذاب و متنوع تفریحی و سرگرمی همراه با مسائل و نکات تربیتی می تواند یکی دیگر از راه های جذب افراد به سمت مسجد باشد.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه