اخبار داغ

مدیر مرکز کرمان شناسی مطرح کرد؛

ساخت یکی از کهن ترین مساجد تاریخ جهان اسلام در کنار بزگترین بنای خشتی دنیا

ساخت یکی از کهن ترین مساجد تاریخ جهان اسلام در کنار بزگترین بنای خشتی دنیا
مدیر مرکز کرمان شناسی گفت:بنابراین کهن ترین مسجدی که در استان کرمان داشتیم مسجد معروف به پیامبر اعظم است که در کنار ارگ بم در سال 34 هجری ساخته شده و بعد از آن مساجد مختلف دیگری دراستان کرمان ساخته شده و اولین مسجد بر اساس آنچه شواهد نشان می دهد مسجد گل مشکی است .
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛سید محمدعلی گلاب زاده مدیر مرکز کرمان شناسی در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی آرمان کرمان؛ در خصوص قدمت و پیشینه ساخت مساجد در استان و شهر کرمان گفت: یکی از سرافرازی های مردم کرمان در طول تاریخ این است از نخستین سال هایی که بانگ توحید در سراسر شبه جزیره عربستان طنین انداز شد و این ندا به ایران رسید مردم کرمان از اولین گروه هایی بودند که به اسلام گرویدند و آیین مقدس محمدی را پذیرفتند و گفته می شود یکی از اولین مساجدی که در تاریخ جهان ساخته شده مسجدی است که عبدالله بن عامرلقب آن هم کریب بوده در سال 34 هجری در بم بنا شده این مسجد یکی از قدیمی ترین مساجدی است که در تاریخ جهان می توان از آن یاد کنیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه اطلاع رسانی آرمان کرمان, شبکه اطلاع رسانی آرمان کرمان,


گلاب زاده بیان کرد: بنابراین کهن ترین مسجدی که در استان کرمان داشتیم مسجد معروف به پیامبر اعظم است که در کنار ارگ بم در سال 34 هجری ساخته شده و بعد از آن مساجد مختلف دیگری دراستان کرمان ساخته شده و اولین مسجد بر اساس آنچه شواهد نشان می دهد مسجد گل مشکی است ولی تاریخ مدونی از این مسجد نداریم اما می توان به مسجد امام خمینی اشاره کنیم که در اوایل قرن پنجم هجری به وسیله ملک دوران شاه سلجوقی بنا شد.

,
,


وی افزود: یکی از ویژگی های شاخص مسجد این است که در طبقات بالای این مسجد محراب هایی وجود دارد و عده ای معتقدند که ملک شاه این مسجد را به جای یکی از مساجدی که آن زمان وجود داشته وبه دلایلی تخریب شده ساخته به همین دلیل سعی کرده حتی محراب های فوقانی را حفظ کند پس بنابراین مسجد امام را به عنوان قدیمی ترین مسجد می توان شناخت وبه دلیل همین قدمت ابتدا آن را مسجد جامع می گفتند.

,
,


این کارشناس تاریخی اظهار داشت: زمانی که محمد مظفر میبدی در سال 724 هجری قمری بنای مسجد مظفری را گذاشت این لقب، یعنی جامع بودن مسجد ازمسجد امام به مسجد مظفری انتقال یافت به همین دلیل گفته می شود مسجد جامع مظفری.

,
,


گلاب زاده تصریح کرد: ازمساجد دیگری که می توانیم به آن اشاره کنیم مسجد گنجعلی خان می باشد این مسجد در زمان گنجعلی خان و شاه عباس بزرگ ساخته شد و سلطان محمد معمار یزدی معمار این مسجد تمامی تلاش خود را به کار گرفت تا آن زیبایی هایی که بیانگرعظمت و بزرگی بنای مذهبی می تواند باشد در این مسجد متجلی شود و به همین دلیل می بینید این مسجد به رغم اینکه مساحت کمی دارد ولی از چنان عظمت و زیبایی برخوردار است که در واقع می تواند با بزرگترین مساجد مقابله کند.

,
,


وی در ادامه گفت: مساجد دیگری هم داریم از جمله مسجد حاج آقا علی که حاج آقا علی زعیم الله در قرن سیزدهم هجری قمری بنا کرد و این مسجد از چنان عظمتی برخوردار است که در آن روزگار حاج آقا علی 150 هزارتومان خرج آن کرد که رقم بسیار قابل توجهی بود و به مسجد چهل ستون هم شهرت دارد. و همچنین مساجد دیگری که در محله ها و محورهای مختلف شهر کرمان بنا شده و قدمت تاریخی زیادی هم دارند .

,
,


گلاب زاده پیرامون نمادها و نمودهایی که در ساخت این مساجد به کار گرفته شده  گفت: از جمله هنر معماران ما در آن عصر این بود که معماری سنتی ایرانی را با معماری اسلامی به هم آمیختند و طرحی نو خلق می کردند و زمینه ای بوجود آوردند که ما امروز زیباترین و با ارزش ترین هنرها را در مساجد می توانیم ببنیم.

,
,


رئیس مرکز کرمان شناسی تاکید کرد: از شاهکارهای معماری این مساجد میتوان به پیشانی ظلع غربی مسجد امام اشاره کرد که آیات قرآن را اینگونه زیبا توانستند بر پیشانی اش نقش بزنند و این هنر ارزشمند را در عصر سلجوقی خلق کنند به راستی که قابل ستایش و ستودنی است.

,
,


وی افزود: ازهنرهای دیگری که در معماری این مسجد تاریخی استفاده شده از جمله منبت کاری کاشی کاری و... می باشد واین کار را آنقدر زیبا توانستند انجام دهند که یک شخصیت هنر شناس مثل پروفسور خف آن کاشی کاری ستون های پیچ در پیچ مسجد جامع را به عنوان یک ارزش هنری و تاریخی مورد ستایش قرار می دهند.

,
,


گلاب زاده در پایان با اشاره به  مجموعه تاریخی، علمی، مذهبی ترکان خاتون  خاطر نشان کرد:  در قرن هفتم هجری در زمان قراختاییان ترکان خاتون موفق شد در مجموعه ای که به عنوان قبه سبز امروز مطرح است موفق شد یک مجموعه مذهبی را بسازد که شامل مسجد و پایگاه های مذهبی نیز بوده  که خوشبختانه امروز دوستان ما در میراث فرهنگی در حال کاووش و مرمت آن هستند امیدواریم که ما بتوانیم جزئیاتی ازاین مسجد را در کاووش ها پیدا کنیم.

,
,

 

,

 

,

انتهای پیام/م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه