اخبار داغ

بعد از خانه امیر مجاهد؛

تخریب یک اثر ملی دیگر در رامهرمز / صدایی از تخریب خانه تاریخی وحید به گوش نرسید

تخریب یک اثر ملی دیگر در رامهرمز / صدایی از تخریب خانه تاریخی وحید به گوش نرسید
خانه تاریخی وحید در رامهرمز در حالی به تلی از آوار تبدیل شد که صدای تخریب این بنای تاریخی متعلق به دوران قاجار به گوش هیچ کسی نرسید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از رامهرمزنیوز،"دیگر سراغی از این خانه نگیرید،تخریب شد" این جمله را یکی از کسانی که در همسایگی خانه تاریخی وحید قرار دارد می‌گوید، خانه‌ای که روزی تاریخ ادوار مختلفی را به دوش می‌کشید، اکنون خود به تاریخ پیوسته و دیگر اثری از آن باقی نمانده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, رامهرمزنیوز,

وارثان خانه وحید سهم‌ خود را می‌خواستند، آنان میراث‌دار میراثی بودند که پس از تخریب صدایی از آن به گوش نرسید و در سکوت رسانه‌ای در بن بست 6 متری و در کنار بانک ملی رامهرمز در هم فرو ریخت.

,

اگر امروز کسی قصد بازدید از خانه وحید را داشته باشد، آواری از تاریخ را مشاهده می‌کنید که روزی خانه‌ای دوره‌ای ساز بود با حوض آبی در وسط حیاط که البته بعدها این حوض هم به باغچه تبدیل شد.

,

ستون‌های زیرزمین، درهای چوبی با نقوش خاص، پنجره‌های رنگی اُرُسی و مشبک آن که روز حس نوستالژی را به هر بیننده‌ای القا می‌کرد، از ویژگی‌های این خانه تاریخی بود.

,


 میراث فرهنگی هیچ گاه سراغی از آن نگرفت
یکی از فعالان میراث فرهنگی در رامهرمز بیان کرد: این خانه زمانی ثبت ملی بود اما مالک بنا آن را با شکایت حقوقی از ثبت خارج کرد و به این ترتیب زمینه تخریب آن فراهم شد و اکنون فقط آواری از آن باقی مانده است.

,
, میراث فرهنگی هیچ گاه سراغی از آن نگرفت, میراث فرهنگی هیچ گاه سراغی از آن نگرفت,
,

حشمت الله دهقان گفت: بارها وضعیت بد این خانه تاریخی را به میراث فرهنگی گوشزد کردیم اما اداره میراث فرهنگی هیچ گاه برای مرمت یا احیا به سراغ این خانه نیامد.

,

وی با بیان این که اکنون دیگر چیزی از این بنا باقی نمانده توضیح داد: وظیفه میراث فرهنگی حفظ و احیای بناهای تاریخی است اگر هر ساله این سازمان فقط گوشه‌ای از این خانه تاریخی را مرمت می‌کرد شاید امروز شاهد چنین اتفاقی نبودیم

,

خانه وحید رامهرمز

, خانه وحید رامهرمز,


 میراث فرهنگی اعتباری برای خرید خانه نداشت
خانه دکتر وحید متعلق به یکی از دندانپزشکان تجربی قدیمی در رامهرمز بود که بعدها این بنا به فرزندش دکتر منوچهر وحید که او نیز دندانپزشک تجربی در رامهرمز بود رسید، منوچهر وحید متولد سال 1307 بود که در سال 1392در گذشت. خانه وی در تاریخ 23 شهریور 1382 با شمارهٔ ثبت 9952 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است که با تلاش منوچهر وحید پنج سال پیش نیز از ثبت ملی خارج شد.

,
, میراث فرهنگی اعتباری برای خرید خانه نداشت, میراث فرهنگی اعتباری برای خرید خانه نداشت,
,


سرپرست اداره میراث فرهنگی صنایع دستی، گردشگری رامهرمز بیان کرد: متاسفانه به خاطر نبود منابع مالی کافی برای خرید این خانه تاریخی، ورثه آن را 2 ماه پیش تخریب کردند.

,
,


محمد محمدعلی‌نژاد با بیان این که این بنا چند سال پیش توسط مالک از ثبت خارج شد توضیح داد: مکاتبات و نامه نگاری های بسیاری از سوی اداره میراث فرهنگی رامهرمز با اداره کل میراث صورت گرفت تا از تخریب بنا جلوگیری شود ولی نتیجه ای در پی نداشت.

,
,


وی یادآور شد : پس از خروج این خانه از فهرستئ آثار ملی ورثه برای گرفتن سهم خود از این خانه اقدام کردند، البته آن‌ها خواهان واگذاری این منزل به میراث بودند اما مبلغی که برای این واگذاری پیشنهاد دادند از سوی میراث قابل تامین نبود.

,
,


سرپرست اداره میراث فرهنگی صنایع دستی، گردشگری رامهرمز توضیح داد: یکی از برنامه‌های اداره میراث فرهنگی رامهرمز ایجاد یک نمایشگاه صنایع دستی در آن بود تا علاوه بر حفظ تاریخی خانه بتوانیم از آن به عنوان یک موزه استفاده کنیم.

,
,

خانه وحید رامهرمز

, خانه وحید رامهرمز,


بخشی از تاریخ رامهرمز از بین رفت
منصور معتمدی، مسئول انجمن دوستداران رامهرمز که این خانه را در نوع خود خاص و بی نظیر توصیف می‌کند اظهار کرد: ثبت مکانی تاریخی در فهرست آثار ملی بدین معنا است که آن بنای تاریخی از قابلیت‌ها و ویژگی‌های خاصی برخوردار بوده است برای همین خانه تاریخی دکتر وحید نیز ویژگی های خاصی داشته که به ثبت رسیده و تخریب آن از بین بردن بخشی از تاریخ رامهرمز بود.

,
, بخشی از تاریخ رامهرمز از بین رفت, بخشی از تاریخ رامهرمز از بین رفت,
,


وی با اشاره به تاریخ ثبت این خانه در فهرست آثار ملی گفت: وقتی مالک خانه درگذشت ورثه به دنبال سهم خود بودند.

,
,


مسئول انجمن دوستداران رامهرمز یادآور شد: میراث فرهنگی هیچگاه برای مرمت و احیای بنا اقدامی نکرد.

,
,


وی با اشاره به تلاش‌های اداره میراث فرهنگی رامهرمز از طریق واحد حقوقی استان برای تملک بنا اظهار کرد: 3 ماه پیش نماینده ورثه به رییس وقت اداره میراث رامهرمز یک ماه برای خرید این خانه مهلت دادندوموضوع به اداره کل میراث فرهنگی استان منتقل شد.

,
,


معتمدی ادامه داد: پس از گذشت یک ماه اداره کل اعلام کرد دراین مدت کوتاه توان تملک بنا را ندارد برای همین هم منجر به تخریب اثر شد.منبع:ایرنا

,
,

خانه وحید رامهرمز

, خانه وحید رامهرمز,

گفتنی است چند ماه پیش رامهرمزنیوز در گزارشی با عنوان " مرا به خیر تو امید نیست شرمرسان! / به لطف میراث فرهنگی قلعه امیر مجاهد رامهرمز در یک قدمی نابودی قرار گرفت" به ویرانی قلعه امیر مجاهد و کوتاهی میراث فرهنگی در این خصوص پرداخته است.

, مرا به خیر تو امید نیست شرمرسان! / به لطف میراث فرهنگی قلعه امیر مجاهد رامهرمز در یک قدمی نابودی قرار گرفت,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه