اخبار داغ

به بهانه روز جهانی مسجد:

لزوم توجه به نخبگان محلی در امور مساجد/ چه کسی واسطه آشتی نخبگان محلی با مساجد می شود؟

لزوم توجه به نخبگان محلی در امور مساجد/ چه کسی واسطه آشتی نخبگان محلی با مساجد می شود؟
نخبگان فکری و اجرایی به عنوان الگوهای جامعه که با تخصص و تجربه ای که دارند می توانند به عنوان بال های حمایتی برای برطرف کردن مشکلات محله باشند اما چندان مورد توجه مساجد نیستند و لازم است که متولیان امور مساجد با استفاده از راه های مختلف این افراد را به فعالیت در مساجد ترغیب کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از «بسیج زنان کشور»؛ زهرا باقری؛ هر ارگان و سازمانی از نگاه و منظری به تعریف نخبه و شرایط احراز نخبگی پرداخته است، بنیاد ملی نخبگان نخبه را فردی می داند که دارای کارآمدی است و اثرگذاری وی در تولید علم، هنر و فناوری کشور محسوس است، هوش، خلاقیت، کارآفرینی و نبوغ فکری وی در راستای تولید دانش و نوآوری باعث شده که موجب سرعت بخشیدن به رشد و توسعه علمی و متوازن کشور گردد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, «بسیج زنان کشور»؛ , «بسیج زنان کشور»؛ , «بسیج زنان کشور, «بسیج زنان کشور, «بسیج زنان کشور, «بسیج زنان کشور, «بسیج زنان کشور, «بسیج زنان کشور, «, بسیج زنان کشور, بسیج زنان کشور, بسیج زنان کشور, بسیج زنان کشور, »؛ , »؛ , »؛ , زهرا باقری؛ ,

از نظر شهرداری نخبه کسی است که حداقل دارای مدرک کارشناسی یا معادل آن باشد و نیز دارای سوابق تخصصی مثل ابتکارات، اختراعات، تالیفات، مقالات و تحقیقات پژوهشی است و یا سوابق فرهنگی، اجتماعی مانند حافظ قرآنی، قهرمانی‌های ورزشی، مدارک هنری و... باشد.

بر اساس تنوع تعریف نخبه، دسته بندی آن هم متفاوت می شود، مانند نخبگان دانش آموزی، دانشگاهی، حوزوی، علوم قرآنی، فعالان هنری و مخترعان و مکتشفان اما در دسته بندی دیگر نخبگان دو دسته اند، نخبگان فکری شامل اساتید دانشگاه، دانشجویان و افراد اهل نظر، تفکر و تعمقی هستند که درباره مسائل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی اهل نظر و اندیشه‌اند و دسته دوم نخبگان اجرایی که دارای حسن سابقه در کار اجرایی هستند و در نهادهای مختلف مناصب مهّم را در اختیار دارند.

در جامعه امروزی که توجه به مردم برای اداره ی امور محله ها بیش از گذشته است و احساس تعلق به محله و مشارکت در اداره آن، یکی از ضروریات زندگی امروز است استفاده از این سرمایه ضروری به نظر می رسد، نمونه موفق این اقدام شهرداری تهران است که کانون نخبگان تاسیس شود و با تشکیل بانک اطلاعاتی از آن ها، و حمایت هایی هرچند کم در قالب جشنواره سالانه پژواک و برگزاری جلسات سالانه از تجربیات آن ها استفاده می شود.

یکی دیگر از مراکزی که در محلات به شناسایی و جذب نخبگان محلی پرداخته است سازمان بسیج علمی کشور است که در 10 شهریور سال 1387 تاسیس شد و هم اکنون 400 مرکز را در زیرمجموعه خود دارد و و خانه نخبگان علمی بسیج به عنوان کانون علمی در آن شکل گرفته تا به سازماندهی ظرفیت نخبگی و دانشی در عرصه‌های مختلف مورد نیاز در سطح استان بپردازد و از این طریق با استفاده از حضور و مشارکت فعال نخبگان، خبرگان، فرهیختگان و دانش آموختگان بسیجی استان به توسعه و شکوفایی استان بیش از پیش کمک نماید و اکنون با تشکیل معاونت در سطح نواحی توانسته بانک اطلاعاتی از نخبگان را فراه کند و هر ساله در روز پژوهش به نخبگان سطح کشوری جوایزی تعلق می‌گیرد.

 

مساجد پایگاه‌ فعال مردمی

مساجد پایگاه انقلاب اسلامی بوده و باید باشد، همچنان که پایگاه اصلی نهضت عظیم اسلامی در صدر اسلام بود. در پیش از انقلاب و همچنین دهة اول انقلاب مساجد پایگاه فعال برای نیروهای انقلابی بود، پایگاهی برای مبارزه با رژیم پهلوی و همینطور گسترش تفکر انقلاب اسلامی اما متأسفانه در زمان کنونی این کارکرد تضعیف شده است.

مسجد به عنوان مرکزی که روزی سه بار باید در آن باز باشد و یک عده هر روز خود را ملزم به حضور در مسجد می‌دانند، جو معنوی مسجد به خاطر برگزاری نماز و خواندن دعا و در اصل خانه خدا بودن آن، برگزاری برنامه های مذهبی به صورت دسته جمعی مانند مراسم شب‌های قدر و ایام عزاداری امام حسین(ع) و روحیه علاقمندی به فعالیت‌های خداپسندانه و اخلاقی در مردم، باعث برتری مسجد نسبت به دیگر مراکز فرهنگی، آموزشی و اجتماعی در ایران می‌شود.

اما کارکرد این پایگاه عظیم انسان ساز که به فرموده امام راحل(ره) در آن همیشه باید باز باشد، با حضور مراکز فرهنگی، آموزشی مختلف کاسته شده است و کم کم باعث جدایی نخبگان محلی از مساجد شد و اکثر نخبگان نیروهای خود را در مراکز دیگری به کار بردند ولی این فرصت از دست رفته قابل احیا است.

 

نخبگان محلی را دریابیم

یکی از مشکلاتی که در اکثر مساجد وجود دارد، کم لطفی امام جماعت به عنوان سکان دار فعالیت های مسجد در خصوص جذب نخبگان محلی است و به نظر می‌رسد حمایت در ایجاد کانون نخبگان برای شناسایی و بعد سازماندهی آنان و استفاده از ایده ها و افکار آنان از اولویت‌های این اقدام محسوب می‌شود و در مرحله بعد وجود یک نفر به عنوان مسئولی که به تشکیل این کانون اقدام کند و فعالیت های این کانون را به سرانجام برساند.

تشکیل بانک اطلاعاتی از نخبگان محلی

در گام بعدی که هر نهادی ناگزیر از آن است، تشکیل بانک اطلاعاتی از افراد است که در جذب نخبگان محلی نیز متولیان در مساجد باید بانک اطلاعاتی از نخبگان محلی داشته باشند و همانطور که اشاره شد این بانک اطلاعاتی در پایگاه‌های بسیج، سرای محلات(در شهر تهران) و در حافظه افراد اثرگذار محلی(کسانی که سابقه سکونت بالایی در محله دارند و از احوال اکثر افراد مطلعند، خواه بقال محله باشند یا امام جماعت مسجد) موجود و قابل دسترسی است.

برگزاری جلسات هم اندیشی و هم افزایی

تقسیم بندی نخبگان محلی به فکری و اجرایی و بعد از ان برگزاری جلسات منظم، صد البته(مدت زمان) کوتاه و هدفمند در پی حل مشکلات محله از دیگر اقدامات اثرگذار خواهد بود. جلسات هفتگی هیات امنای مسجد با حضور چند نخبه محلی وجاهت و جای پای نخبگان را در مساجد باز کرده و این حضور را قانونی می‌کند.

پیگیری مطالبات

یکی از معایبی که در شهرداری و بسیج شهری به عنوان متولیان در امور محلات به آن اشاره شد، عدم پیگیری مطالبات بود، در سرای محلات، نخبگان پس از برگزاری جلسات هم اندیشی، خواستار پیگیری مطالباتی بودند که متاسفانه در اکثر موارد صورت نمی گرفت.

اگر ما محله را به عنوان شهری کوچک در نظر بگیریم که می‌تواند تا حد زیادی از پس مشکلات خود برآید، می‌توان به گفته دکتر یوسف نیا استناد کرد و یک شبکه از نخبگان محلی را در مسجد ایجاد کرد، نخبگان فکری که به ارائه پیشنهاد در خصوص رفع مشکلات محلی می‌پردازند، واسطه‌ها که این نقطه نظرات را جمع آوری و دسته بندی می‌کنند و بعد نخبگان اجرایی که به اجرای این راهکارها می‌پردازند، و نیز حضور گروه ناظری که از ابتدا بر روی اجرای این روند نظارت دارد، این چرخه را کامل می‌کند.

برپایی کلاسهای آموزشی

پیوند برخی از نخبگان با مسجد، برپایی کلاس‌های آموزشی است تا در سایه آن هم نوجوانان محلی از اطلاعات نخبگان استفاده کنند و هم احساس تعلق به مسجد بیش از پیش در نخبگان ایجاد شود. در این صورت نخبگانی که دارای اخلاق و رفتار نیکو هستند به عنوان الگو برای نوجوانان نیز لحاظ می‌شوند.

تقدیر از نخبگان محلی

به نظر می رسد گام مکمل دیگری در کنار گام های ذکر شده، تقدیر از نخبگان محلی است. بر اساس همکاری ها و پیگیری هایی که نخبگان محلی انجام می دهند و می توانند به مرحله بالاتری از درجه علمی دست می یابد(نخبه فکری) و یا کارگاه موفقی را اداره می‌کند(نخبه اجرایی) اگر در برنامه ای در مسجد مورد تقدیر قرار گیرد، حس تعلق به مسجد در وی تقویت خواهد شد. همچنین تشویق دانش آموزان دارای رتبه‌های برتر در مدارس محله نیز از جمله موارد پیشنهادی برای جذب نخبگان آینده در مدارس پیشنهاد می‌شود.

انتهای پیام/ز

,

از نظر شهرداری نخبه کسی است که حداقل دارای مدرک کارشناسی یا معادل آن باشد و نیز دارای سوابق تخصصی مثل ابتکارات، اختراعات، تالیفات، مقالات و تحقیقات پژوهشی است و یا سوابق فرهنگی، اجتماعی مانند حافظ قرآنی، قهرمانی‌های ورزشی، مدارک هنری و... باشد.

بر اساس تنوع تعریف نخبه، دسته بندی آن هم متفاوت می شود، مانند نخبگان دانش آموزی، دانشگاهی، حوزوی، علوم قرآنی، فعالان هنری و مخترعان و مکتشفان اما در دسته بندی دیگر نخبگان دو دسته اند، نخبگان فکری شامل اساتید دانشگاه، دانشجویان و افراد اهل نظر، تفکر و تعمقی هستند که درباره مسائل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی اهل نظر و اندیشه‌اند و دسته دوم نخبگان اجرایی که دارای حسن سابقه در کار اجرایی هستند و در نهادهای مختلف مناصب مهّم را در اختیار دارند.

در جامعه امروزی که توجه به مردم برای اداره ی امور محله ها بیش از گذشته است و احساس تعلق به محله و مشارکت در اداره آن، یکی از ضروریات زندگی امروز است استفاده از این سرمایه ضروری به نظر می رسد، نمونه موفق این اقدام شهرداری تهران است که کانون نخبگان تاسیس شود و با تشکیل بانک اطلاعاتی از آن ها، و حمایت هایی هرچند کم در قالب جشنواره سالانه پژواک و برگزاری جلسات سالانه از تجربیات آن ها استفاده می شود.

یکی دیگر از مراکزی که در محلات به شناسایی و جذب نخبگان محلی پرداخته است سازمان بسیج علمی کشور است که در 10 شهریور سال 1387 تاسیس شد و هم اکنون 400 مرکز را در زیرمجموعه خود دارد و و خانه نخبگان علمی بسیج به عنوان کانون علمی در آن شکل گرفته تا به سازماندهی ظرفیت نخبگی و دانشی در عرصه‌های مختلف مورد نیاز در سطح استان بپردازد و از این طریق با استفاده از حضور و مشارکت فعال نخبگان، خبرگان، فرهیختگان و دانش آموختگان بسیجی استان به توسعه و شکوفایی استان بیش از پیش کمک نماید و اکنون با تشکیل معاونت در سطح نواحی توانسته بانک اطلاعاتی از نخبگان را فراه کند و هر ساله در روز پژوهش به نخبگان سطح کشوری جوایزی تعلق می‌گیرد.

 

مساجد پایگاه‌ فعال مردمی

مساجد پایگاه انقلاب اسلامی بوده و باید باشد، همچنان که پایگاه اصلی نهضت عظیم اسلامی در صدر اسلام بود. در پیش از انقلاب و همچنین دهة اول انقلاب مساجد پایگاه فعال برای نیروهای انقلابی بود، پایگاهی برای مبارزه با رژیم پهلوی و همینطور گسترش تفکر انقلاب اسلامی اما متأسفانه در زمان کنونی این کارکرد تضعیف شده است.

مسجد به عنوان مرکزی که روزی سه بار باید در آن باز باشد و یک عده هر روز خود را ملزم به حضور در مسجد می‌دانند، جو معنوی مسجد به خاطر برگزاری نماز و خواندن دعا و در اصل خانه خدا بودن آن، برگزاری برنامه های مذهبی به صورت دسته جمعی مانند مراسم شب‌های قدر و ایام عزاداری امام حسین(ع) و روحیه علاقمندی به فعالیت‌های خداپسندانه و اخلاقی در مردم، باعث برتری مسجد نسبت به دیگر مراکز فرهنگی، آموزشی و اجتماعی در ایران می‌شود.

اما کارکرد این پایگاه عظیم انسان ساز که به فرموده امام راحل(ره) در آن همیشه باید باز باشد، با حضور مراکز فرهنگی، آموزشی مختلف کاسته شده است و کم کم باعث جدایی نخبگان محلی از مساجد شد و اکثر نخبگان نیروهای خود را در مراکز دیگری به کار بردند ولی این فرصت از دست رفته قابل احیا است.

 

نخبگان محلی را دریابیم

یکی از مشکلاتی که در اکثر مساجد وجود دارد، کم لطفی امام جماعت به عنوان سکان دار فعالیت های مسجد در خصوص جذب نخبگان محلی است و به نظر می‌رسد حمایت در ایجاد کانون نخبگان برای شناسایی و بعد سازماندهی آنان و استفاده از ایده ها و افکار آنان از اولویت‌های این اقدام محسوب می‌شود و در مرحله بعد وجود یک نفر به عنوان مسئولی که به تشکیل این کانون اقدام کند و فعالیت های این کانون را به سرانجام برساند.

تشکیل بانک اطلاعاتی از نخبگان محلی

در گام بعدی که هر نهادی ناگزیر از آن است، تشکیل بانک اطلاعاتی از افراد است که در جذب نخبگان محلی نیز متولیان در مساجد باید بانک اطلاعاتی از نخبگان محلی داشته باشند و همانطور که اشاره شد این بانک اطلاعاتی در پایگاه‌های بسیج، سرای محلات(در شهر تهران) و در حافظه افراد اثرگذار محلی(کسانی که سابقه سکونت بالایی در محله دارند و از احوال اکثر افراد مطلعند، خواه بقال محله باشند یا امام جماعت مسجد) موجود و قابل دسترسی است.

برگزاری جلسات هم اندیشی و هم افزایی

تقسیم بندی نخبگان محلی به فکری و اجرایی و بعد از ان برگزاری جلسات منظم، صد البته(مدت زمان) کوتاه و هدفمند در پی حل مشکلات محله از دیگر اقدامات اثرگذار خواهد بود. جلسات هفتگی هیات امنای مسجد با حضور چند نخبه محلی وجاهت و جای پای نخبگان را در مساجد باز کرده و این حضور را قانونی می‌کند.

پیگیری مطالبات

یکی از معایبی که در شهرداری و بسیج شهری به عنوان متولیان در امور محلات به آن اشاره شد، عدم پیگیری مطالبات بود، در سرای محلات، نخبگان پس از برگزاری جلسات هم اندیشی، خواستار پیگیری مطالباتی بودند که متاسفانه در اکثر موارد صورت نمی گرفت.

اگر ما محله را به عنوان شهری کوچک در نظر بگیریم که می‌تواند تا حد زیادی از پس مشکلات خود برآید، می‌توان به گفته دکتر یوسف نیا استناد کرد و یک شبکه از نخبگان محلی را در مسجد ایجاد کرد، نخبگان فکری که به ارائه پیشنهاد در خصوص رفع مشکلات محلی می‌پردازند، واسطه‌ها که این نقطه نظرات را جمع آوری و دسته بندی می‌کنند و بعد نخبگان اجرایی که به اجرای این راهکارها می‌پردازند، و نیز حضور گروه ناظری که از ابتدا بر روی اجرای این روند نظارت دارد، این چرخه را کامل می‌کند.

برپایی کلاسهای آموزشی

پیوند برخی از نخبگان با مسجد، برپایی کلاس‌های آموزشی است تا در سایه آن هم نوجوانان محلی از اطلاعات نخبگان استفاده کنند و هم احساس تعلق به مسجد بیش از پیش در نخبگان ایجاد شود. در این صورت نخبگانی که دارای اخلاق و رفتار نیکو هستند به عنوان الگو برای نوجوانان نیز لحاظ می‌شوند.

تقدیر از نخبگان محلی

به نظر می رسد گام مکمل دیگری در کنار گام های ذکر شده، تقدیر از نخبگان محلی است. بر اساس همکاری ها و پیگیری هایی که نخبگان محلی انجام می دهند و می توانند به مرحله بالاتری از درجه علمی دست می یابد(نخبه فکری) و یا کارگاه موفقی را اداره می‌کند(نخبه اجرایی) اگر در برنامه ای در مسجد مورد تقدیر قرار گیرد، حس تعلق به مسجد در وی تقویت خواهد شد. همچنین تشویق دانش آموزان دارای رتبه‌های برتر در مدارس محله نیز از جمله موارد پیشنهادی برای جذب نخبگان آینده در مدارس پیشنهاد می‌شود.

انتهای پیام/ز

,

از نظر شهرداری نخبه کسی است که حداقل دارای مدرک کارشناسی یا معادل آن باشد و نیز دارای سوابق تخصصی مثل ابتکارات، اختراعات، تالیفات، مقالات و تحقیقات پژوهشی است و یا سوابق فرهنگی، اجتماعی مانند حافظ قرآنی، قهرمانی‌های ورزشی، مدارک هنری و... باشد.

بر اساس تنوع تعریف نخبه، دسته بندی آن هم متفاوت می شود، مانند نخبگان دانش آموزی، دانشگاهی، حوزوی، علوم قرآنی، فعالان هنری و مخترعان و مکتشفان اما در دسته بندی دیگر نخبگان دو دسته اند، نخبگان فکری شامل اساتید دانشگاه، دانشجویان و افراد اهل نظر، تفکر و تعمقی هستند که درباره مسائل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی اهل نظر و اندیشه‌اند و دسته دوم نخبگان اجرایی که دارای حسن سابقه در کار اجرایی هستند و در نهادهای مختلف مناصب مهّم را در اختیار دارند.

در جامعه امروزی که توجه به مردم برای اداره ی امور محله ها بیش از گذشته است و احساس تعلق به محله و مشارکت در اداره آن، یکی از ضروریات زندگی امروز است استفاده از این سرمایه ضروری به نظر می رسد، نمونه موفق این اقدام شهرداری تهران است که کانون نخبگان تاسیس شود و با تشکیل بانک اطلاعاتی از آن ها، و حمایت هایی هرچند کم در قالب جشنواره سالانه پژواک و برگزاری جلسات سالانه از تجربیات آن ها استفاده می شود.

یکی دیگر از مراکزی که در محلات به شناسایی و جذب نخبگان محلی پرداخته است سازمان بسیج علمی کشور است که در 10 شهریور سال 1387 تاسیس شد و هم اکنون 400 مرکز را در زیرمجموعه خود دارد و و خانه نخبگان علمی بسیج به عنوان کانون علمی در آن شکل گرفته تا به سازماندهی ظرفیت نخبگی و دانشی در عرصه‌های مختلف مورد نیاز در سطح استان بپردازد و از این طریق با استفاده از حضور و مشارکت فعال نخبگان، خبرگان، فرهیختگان و دانش آموختگان بسیجی استان به توسعه و شکوفایی استان بیش از پیش کمک نماید و اکنون با تشکیل معاونت در سطح نواحی توانسته بانک اطلاعاتی از نخبگان را فراه کند و هر ساله در روز پژوهش به نخبگان سطح کشوری جوایزی تعلق می‌گیرد.

 

مساجد پایگاه‌ فعال مردمی

مساجد پایگاه انقلاب اسلامی بوده و باید باشد، همچنان که پایگاه اصلی نهضت عظیم اسلامی در صدر اسلام بود. در پیش از انقلاب و همچنین دهة اول انقلاب مساجد پایگاه فعال برای نیروهای انقلابی بود، پایگاهی برای مبارزه با رژیم پهلوی و همینطور گسترش تفکر انقلاب اسلامی اما متأسفانه در زمان کنونی این کارکرد تضعیف شده است.

مسجد به عنوان مرکزی که روزی سه بار باید در آن باز باشد و یک عده هر روز خود را ملزم به حضور در مسجد می‌دانند، جو معنوی مسجد به خاطر برگزاری نماز و خواندن دعا و در اصل خانه خدا بودن آن، برگزاری برنامه های مذهبی به صورت دسته جمعی مانند مراسم شب‌های قدر و ایام عزاداری امام حسین(ع) و روحیه علاقمندی به فعالیت‌های خداپسندانه و اخلاقی در مردم، باعث برتری مسجد نسبت به دیگر مراکز فرهنگی، آموزشی و اجتماعی در ایران می‌شود.

اما کارکرد این پایگاه عظیم انسان ساز که به فرموده امام راحل(ره) در آن همیشه باید باز باشد، با حضور مراکز فرهنگی، آموزشی مختلف کاسته شده است و کم کم باعث جدایی نخبگان محلی از مساجد شد و اکثر نخبگان نیروهای خود را در مراکز دیگری به کار بردند ولی این فرصت از دست رفته قابل احیا است.

 

نخبگان محلی را دریابیم

یکی از مشکلاتی که در اکثر مساجد وجود دارد، کم لطفی امام جماعت به عنوان سکان دار فعالیت های مسجد در خصوص جذب نخبگان محلی است و به نظر می‌رسد حمایت در ایجاد کانون نخبگان برای شناسایی و بعد سازماندهی آنان و استفاده از ایده ها و افکار آنان از اولویت‌های این اقدام محسوب می‌شود و در مرحله بعد وجود یک نفر به عنوان مسئولی که به تشکیل این کانون اقدام کند و فعالیت های این کانون را به سرانجام برساند.

تشکیل بانک اطلاعاتی از نخبگان محلی

در گام بعدی که هر نهادی ناگزیر از آن است، تشکیل بانک اطلاعاتی از افراد است که در جذب نخبگان محلی نیز متولیان در مساجد باید بانک اطلاعاتی از نخبگان محلی داشته باشند و همانطور که اشاره شد این بانک اطلاعاتی در پایگاه‌های بسیج، سرای محلات(در شهر تهران) و در حافظه افراد اثرگذار محلی(کسانی که سابقه سکونت بالایی در محله دارند و از احوال اکثر افراد مطلعند، خواه بقال محله باشند یا امام جماعت مسجد) موجود و قابل دسترسی است.

برگزاری جلسات هم اندیشی و هم افزایی

تقسیم بندی نخبگان محلی به فکری و اجرایی و بعد از ان برگزاری جلسات منظم، صد البته(مدت زمان) کوتاه و هدفمند در پی حل مشکلات محله از دیگر اقدامات اثرگذار خواهد بود. جلسات هفتگی هیات امنای مسجد با حضور چند نخبه محلی وجاهت و جای پای نخبگان را در مساجد باز کرده و این حضور را قانونی می‌کند.

پیگیری مطالبات

یکی از معایبی که در شهرداری و بسیج شهری به عنوان متولیان در امور محلات به آن اشاره شد، عدم پیگیری مطالبات بود، در سرای محلات، نخبگان پس از برگزاری جلسات هم اندیشی، خواستار پیگیری مطالباتی بودند که متاسفانه در اکثر موارد صورت نمی گرفت.

اگر ما محله را به عنوان شهری کوچک در نظر بگیریم که می‌تواند تا حد زیادی از پس مشکلات خود برآید، می‌توان به گفته دکتر یوسف نیا استناد کرد و یک شبکه از نخبگان محلی را در مسجد ایجاد کرد، نخبگان فکری که به ارائه پیشنهاد در خصوص رفع مشکلات محلی می‌پردازند، واسطه‌ها که این نقطه نظرات را جمع آوری و دسته بندی می‌کنند و بعد نخبگان اجرایی که به اجرای این راهکارها می‌پردازند، و نیز حضور گروه ناظری که از ابتدا بر روی اجرای این روند نظارت دارد، این چرخه را کامل می‌کند.

برپایی کلاسهای آموزشی

پیوند برخی از نخبگان با مسجد، برپایی کلاس‌های آموزشی است تا در سایه آن هم نوجوانان محلی از اطلاعات نخبگان استفاده کنند و هم احساس تعلق به مسجد بیش از پیش در نخبگان ایجاد شود. در این صورت نخبگانی که دارای اخلاق و رفتار نیکو هستند به عنوان الگو برای نوجوانان نیز لحاظ می‌شوند.

تقدیر از نخبگان محلی

به نظر می رسد گام مکمل دیگری در کنار گام های ذکر شده، تقدیر از نخبگان محلی است. بر اساس همکاری ها و پیگیری هایی که نخبگان محلی انجام می دهند و می توانند به مرحله بالاتری از درجه علمی دست می یابد(نخبه فکری) و یا کارگاه موفقی را اداره می‌کند(نخبه اجرایی) اگر در برنامه ای در مسجد مورد تقدیر قرار گیرد، حس تعلق به مسجد در وی تقویت خواهد شد. همچنین تشویق دانش آموزان دارای رتبه‌های برتر در مدارس محله نیز از جمله موارد پیشنهادی برای جذب نخبگان آینده در مدارس پیشنهاد می‌شود.

انتهای پیام/ز

,

از نظر شهرداری نخبه کسی است که حداقل دارای مدرک کارشناسی یا معادل آن باشد و نیز دارای سوابق تخصصی مثل ابتکارات، اختراعات، تالیفات، مقالات و تحقیقات پژوهشی است و یا سوابق فرهنگی، اجتماعی مانند حافظ قرآنی، قهرمانی‌های ورزشی، مدارک هنری و... باشد.

بر اساس تنوع تعریف نخبه، دسته بندی آن هم متفاوت می شود، مانند نخبگان دانش آموزی، دانشگاهی، حوزوی، علوم قرآنی، فعالان هنری و مخترعان و مکتشفان اما در دسته بندی دیگر نخبگان دو دسته اند، نخبگان فکری شامل اساتید دانشگاه، دانشجویان و افراد اهل نظر، تفکر و تعمقی هستند که درباره مسائل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی اهل نظر و اندیشه‌اند و دسته دوم نخبگان اجرایی که دارای حسن سابقه در کار اجرایی هستند و در نهادهای مختلف مناصب مهّم را در اختیار دارند.

در جامعه امروزی که توجه به مردم برای اداره ی امور محله ها بیش از گذشته است و احساس تعلق به محله و مشارکت در اداره آن، یکی از ضروریات زندگی امروز است استفاده از این سرمایه ضروری به نظر می رسد، نمونه موفق این اقدام شهرداری تهران است که کانون نخبگان تاسیس شود و با تشکیل بانک اطلاعاتی از آن ها، و حمایت هایی هرچند کم در قالب جشنواره سالانه پژواک و برگزاری جلسات سالانه از تجربیات آن ها استفاده می شود.

یکی دیگر از مراکزی که در محلات به شناسایی و جذب نخبگان محلی پرداخته است سازمان بسیج علمی کشور است که در 10 شهریور سال 1387 تاسیس شد و هم اکنون 400 مرکز را در زیرمجموعه خود دارد و و خانه نخبگان علمی بسیج به عنوان کانون علمی در آن شکل گرفته تا به سازماندهی ظرفیت نخبگی و دانشی در عرصه‌های مختلف مورد نیاز در سطح استان بپردازد و از این طریق با استفاده از حضور و مشارکت فعال نخبگان، خبرگان، فرهیختگان و دانش آموختگان بسیجی استان به توسعه و شکوفایی استان بیش از پیش کمک نماید و اکنون با تشکیل معاونت در سطح نواحی توانسته بانک اطلاعاتی از نخبگان را فراه کند و هر ساله در روز پژوهش به نخبگان سطح کشوری جوایزی تعلق می‌گیرد.

 

مساجد پایگاه‌ فعال مردمی

مساجد پایگاه انقلاب اسلامی بوده و باید باشد، همچنان که پایگاه اصلی نهضت عظیم اسلامی در صدر اسلام بود. در پیش از انقلاب و همچنین دهة اول انقلاب مساجد پایگاه فعال برای نیروهای انقلابی بود، پایگاهی برای مبارزه با رژیم پهلوی و همینطور گسترش تفکر انقلاب اسلامی اما متأسفانه در زمان کنونی این کارکرد تضعیف شده است.

مسجد به عنوان مرکزی که روزی سه بار باید در آن باز باشد و یک عده هر روز خود را ملزم به حضور در مسجد می‌دانند، جو معنوی مسجد به خاطر برگزاری نماز و خواندن دعا و در اصل خانه خدا بودن آن، برگزاری برنامه های مذهبی به صورت دسته جمعی مانند مراسم شب‌های قدر و ایام عزاداری امام حسین(ع) و روحیه علاقمندی به فعالیت‌های خداپسندانه و اخلاقی در مردم، باعث برتری مسجد نسبت به دیگر مراکز فرهنگی، آموزشی و اجتماعی در ایران می‌شود.

اما کارکرد این پایگاه عظیم انسان ساز که به فرموده امام راحل(ره) در آن همیشه باید باز باشد، با حضور مراکز فرهنگی، آموزشی مختلف کاسته شده است و کم کم باعث جدایی نخبگان محلی از مساجد شد و اکثر نخبگان نیروهای خود را در مراکز دیگری به کار بردند ولی این فرصت از دست رفته قابل احیا است.

 

نخبگان محلی را دریابیم

یکی از مشکلاتی که در اکثر مساجد وجود دارد، کم لطفی امام جماعت به عنوان سکان دار فعالیت های مسجد در خصوص جذب نخبگان محلی است و به نظر می‌رسد حمایت در ایجاد کانون نخبگان برای شناسایی و بعد سازماندهی آنان و استفاده از ایده ها و افکار آنان از اولویت‌های این اقدام محسوب می‌شود و در مرحله بعد وجود یک نفر به عنوان مسئولی که به تشکیل این کانون اقدام کند و فعالیت های این کانون را به سرانجام برساند.

تشکیل بانک اطلاعاتی از نخبگان محلی

در گام بعدی که هر نهادی ناگزیر از آن است، تشکیل بانک اطلاعاتی از افراد است که در جذب نخبگان محلی نیز متولیان در مساجد باید بانک اطلاعاتی از نخبگان محلی داشته باشند و همانطور که اشاره شد این بانک اطلاعاتی در پایگاه‌های بسیج، سرای محلات(در شهر تهران) و در حافظه افراد اثرگذار محلی(کسانی که سابقه سکونت بالایی در محله دارند و از احوال اکثر افراد مطلعند، خواه بقال محله باشند یا امام جماعت مسجد) موجود و قابل دسترسی است.

برگزاری جلسات هم اندیشی و هم افزایی

تقسیم بندی نخبگان محلی به فکری و اجرایی و بعد از ان برگزاری جلسات منظم، صد البته(مدت زمان) کوتاه و هدفمند در پی حل مشکلات محله از دیگر اقدامات اثرگذار خواهد بود. جلسات هفتگی هیات امنای مسجد با حضور چند نخبه محلی وجاهت و جای پای نخبگان را در مساجد باز کرده و این حضور را قانونی می‌کند.

پیگیری مطالبات

یکی از معایبی که در شهرداری و بسیج شهری به عنوان متولیان در امور محلات به آن اشاره شد، عدم پیگیری مطالبات بود، در سرای محلات، نخبگان پس از برگزاری جلسات هم اندیشی، خواستار پیگیری مطالباتی بودند که متاسفانه در اکثر موارد صورت نمی گرفت.

اگر ما محله را به عنوان شهری کوچک در نظر بگیریم که می‌تواند تا حد زیادی از پس مشکلات خود برآید، می‌توان به گفته دکتر یوسف نیا استناد کرد و یک شبکه از نخبگان محلی را در مسجد ایجاد کرد، نخبگان فکری که به ارائه پیشنهاد در خصوص رفع مشکلات محلی می‌پردازند، واسطه‌ها که این نقطه نظرات را جمع آوری و دسته بندی می‌کنند و بعد نخبگان اجرایی که به اجرای این راهکارها می‌پردازند، و نیز حضور گروه ناظری که از ابتدا بر روی اجرای این روند نظارت دارد، این چرخه را کامل می‌کند.

برپایی کلاسهای آموزشی

پیوند برخی از نخبگان با مسجد، برپایی کلاس‌های آموزشی است تا در سایه آن هم نوجوانان محلی از اطلاعات نخبگان استفاده کنند و هم احساس تعلق به مسجد بیش از پیش در نخبگان ایجاد شود. در این صورت نخبگانی که دارای اخلاق و رفتار نیکو هستند به عنوان الگو برای نوجوانان نیز لحاظ می‌شوند.

تقدیر از نخبگان محلی

به نظر می رسد گام مکمل دیگری در کنار گام های ذکر شده، تقدیر از نخبگان محلی است. بر اساس همکاری ها و پیگیری هایی که نخبگان محلی انجام می دهند و می توانند به مرحله بالاتری از درجه علمی دست می یابد(نخبه فکری) و یا کارگاه موفقی را اداره می‌کند(نخبه اجرایی) اگر در برنامه ای در مسجد مورد تقدیر قرار گیرد، حس تعلق به مسجد در وی تقویت خواهد شد. همچنین تشویق دانش آموزان دارای رتبه‌های برتر در مدارس محله نیز از جمله موارد پیشنهادی برای جذب نخبگان آینده در مدارس پیشنهاد می‌شود.

انتهای پیام/ز

,

از نظر شهرداری نخبه کسی است که حداقل دارای مدرک کارشناسی یا معادل آن باشد و نیز دارای سوابق تخصصی مثل ابتکارات، اختراعات، تالیفات، مقالات و تحقیقات پژوهشی است و یا سوابق فرهنگی، اجتماعی مانند حافظ قرآنی، قهرمانی‌های ورزشی، مدارک هنری و... باشد.

,

بر اساس تنوع تعریف نخبه، دسته بندی آن هم متفاوت می شود، مانند نخبگان دانش آموزی، دانشگاهی، حوزوی، علوم قرآنی، فعالان هنری و مخترعان و مکتشفان اما در دسته بندی دیگر نخبگان دو دسته اند، نخبگان فکری شامل اساتید دانشگاه، دانشجویان و افراد اهل نظر، تفکر و تعمقی هستند که درباره مسائل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی اهل نظر و اندیشه‌اند و دسته دوم نخبگان اجرایی که دارای حسن سابقه در کار اجرایی هستند و در نهادهای مختلف مناصب مهّم را در اختیار دارند.

,

در جامعه امروزی که توجه به مردم برای اداره ی امور محله ها بیش از گذشته است و احساس تعلق به محله و مشارکت در اداره آن، یکی از ضروریات زندگی امروز است استفاده از این سرمایه ضروری به نظر می رسد، نمونه موفق این اقدام شهرداری تهران است که کانون نخبگان تاسیس شود و با تشکیل بانک اطلاعاتی از آن ها، و حمایت هایی هرچند کم در قالب جشنواره سالانه پژواک و برگزاری جلسات سالانه از تجربیات آن ها استفاده می شود.

,

یکی دیگر از مراکزی که در محلات به شناسایی و جذب نخبگان محلی پرداخته است سازمان بسیج علمی کشور است که در 10 شهریور سال 1387 تاسیس شد و هم اکنون 400 مرکز را در زیرمجموعه خود دارد و و خانه نخبگان علمی بسیج به عنوان کانون علمی در آن شکل گرفته تا به سازماندهی ظرفیت نخبگی و دانشی در عرصه‌های مختلف مورد نیاز در سطح استان بپردازد و از این طریق با استفاده از حضور و مشارکت فعال نخبگان، خبرگان، فرهیختگان و دانش آموختگان بسیجی استان به توسعه و شکوفایی استان بیش از پیش کمک نماید و اکنون با تشکیل معاونت در سطح نواحی توانسته بانک اطلاعاتی از نخبگان را فراه کند و هر ساله در روز پژوهش به نخبگان سطح کشوری جوایزی تعلق می‌گیرد.

,

 

,

مساجد پایگاه‌ فعال مردمی

, مساجد پایگاه‌ فعال مردمی,

مساجد پایگاه انقلاب اسلامی بوده و باید باشد، همچنان که پایگاه اصلی نهضت عظیم اسلامی در صدر اسلام بود. در پیش از انقلاب و همچنین دهة اول انقلاب مساجد پایگاه فعال برای نیروهای انقلابی بود، پایگاهی برای مبارزه با رژیم پهلوی و همینطور گسترش تفکر انقلاب اسلامی اما متأسفانه در زمان کنونی این کارکرد تضعیف شده است.

,

مسجد به عنوان مرکزی که روزی سه بار باید در آن باز باشد و یک عده هر روز خود را ملزم به حضور در مسجد می‌دانند، جو معنوی مسجد به خاطر برگزاری نماز و خواندن دعا و در اصل خانه خدا بودن آن، برگزاری برنامه های مذهبی به صورت دسته جمعی مانند مراسم شب‌های قدر و ایام عزاداری امام حسین(ع) و روحیه علاقمندی به فعالیت‌های خداپسندانه و اخلاقی در مردم، باعث برتری مسجد نسبت به دیگر مراکز فرهنگی، آموزشی و اجتماعی در ایران می‌شود.

,

اما کارکرد این پایگاه عظیم انسان ساز که به فرموده امام راحل(ره) در آن همیشه باید باز باشد، با حضور مراکز فرهنگی، آموزشی مختلف کاسته شده است و کم کم باعث جدایی نخبگان محلی از مساجد شد و اکثر نخبگان نیروهای خود را در مراکز دیگری به کار بردند ولی این فرصت از دست رفته قابل احیا است.

,

 

,

نخبگان محلی را دریابیم

, نخبگان محلی را دریابیم,

یکی از مشکلاتی که در اکثر مساجد وجود دارد، کم لطفی امام جماعت به عنوان سکان دار فعالیت های مسجد در خصوص جذب نخبگان محلی است و به نظر می‌رسد حمایت در ایجاد کانون نخبگان برای شناسایی و بعد سازماندهی آنان و استفاده از ایده ها و افکار آنان از اولویت‌های این اقدام محسوب می‌شود و در مرحله بعد وجود یک نفر به عنوان مسئولی که به تشکیل این کانون اقدام کند و فعالیت های این کانون را به سرانجام برساند.

,

تشکیل بانک اطلاعاتی از نخبگان محلی

, تشکیل بانک اطلاعاتی از نخبگان محلی,

در گام بعدی که هر نهادی ناگزیر از آن است، تشکیل بانک اطلاعاتی از افراد است که در جذب نخبگان محلی نیز متولیان در مساجد باید بانک اطلاعاتی از نخبگان محلی داشته باشند و همانطور که اشاره شد این بانک اطلاعاتی در پایگاه‌های بسیج، سرای محلات(در شهر تهران) و در حافظه افراد اثرگذار محلی(کسانی که سابقه سکونت بالایی در محله دارند و از احوال اکثر افراد مطلعند، خواه بقال محله باشند یا امام جماعت مسجد) موجود و قابل دسترسی است.

,

برگزاری جلسات هم اندیشی و هم افزایی

, برگزاری جلسات هم اندیشی و هم افزایی,

تقسیم بندی نخبگان محلی به فکری و اجرایی و بعد از ان برگزاری جلسات منظم، صد البته(مدت زمان) کوتاه و هدفمند در پی حل مشکلات محله از دیگر اقدامات اثرگذار خواهد بود. جلسات هفتگی هیات امنای مسجد با حضور چند نخبه محلی وجاهت و جای پای نخبگان را در مساجد باز کرده و این حضور را قانونی می‌کند.

,

پیگیری مطالبات

, پیگیری مطالبات,

یکی از معایبی که در شهرداری و بسیج شهری به عنوان متولیان در امور محلات به آن اشاره شد، عدم پیگیری مطالبات بود، در سرای محلات، نخبگان پس از برگزاری جلسات هم اندیشی، خواستار پیگیری مطالباتی بودند که متاسفانه در اکثر موارد صورت نمی گرفت.

,

اگر ما محله را به عنوان شهری کوچک در نظر بگیریم که می‌تواند تا حد زیادی از پس مشکلات خود برآید، می‌توان به گفته دکتر یوسف نیا استناد کرد و یک شبکه از نخبگان محلی را در مسجد ایجاد کرد، نخبگان فکری که به ارائه پیشنهاد در خصوص رفع مشکلات محلی می‌پردازند، واسطه‌ها که این نقطه نظرات را جمع آوری و دسته بندی می‌کنند و بعد نخبگان اجرایی که به اجرای این راهکارها می‌پردازند، و نیز حضور گروه ناظری که از ابتدا بر روی اجرای این روند نظارت دارد، این چرخه را کامل می‌کند.

,

برپایی کلاسهای آموزشی

, برپایی کلاسهای آموزشی,

پیوند برخی از نخبگان با مسجد، برپایی کلاس‌های آموزشی است تا در سایه آن هم نوجوانان محلی از اطلاعات نخبگان استفاده کنند و هم احساس تعلق به مسجد بیش از پیش در نخبگان ایجاد شود. در این صورت نخبگانی که دارای اخلاق و رفتار نیکو هستند به عنوان الگو برای نوجوانان نیز لحاظ می‌شوند.

,

تقدیر از نخبگان محلی

, تقدیر از نخبگان محلی,

به نظر می رسد گام مکمل دیگری در کنار گام های ذکر شده، تقدیر از نخبگان محلی است. بر اساس همکاری ها و پیگیری هایی که نخبگان محلی انجام می دهند و می توانند به مرحله بالاتری از درجه علمی دست می یابد(نخبه فکری) و یا کارگاه موفقی را اداره می‌کند(نخبه اجرایی) اگر در برنامه ای در مسجد مورد تقدیر قرار گیرد، حس تعلق به مسجد در وی تقویت خواهد شد. همچنین تشویق دانش آموزان دارای رتبه‌های برتر در مدارس محله نیز از جمله موارد پیشنهادی برای جذب نخبگان آینده در مدارس پیشنهاد می‌شود.

,

انتهای پیام/ز

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه