اخبار داغ

به بهانه روز جهانی مساجد؛

مسجد پامنار، تاریخی ترین و منحصر به فردترین مسجد مهدیشهر+ تصاویر

مسجد پامنار، تاریخی ترین و منحصر به فردترین مسجد مهدیشهر+ تصاویر
یکی از مهمترین و فعال ترین مساجد مهدیشهر، مسجد پامنار (امام حسن مجتبی علیه الاسلام) است که با توجه به تاریخی بودن آن، نسبت به سایر مساجد شهرستان منحصر به فرد می باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خبرنگار نیزوا، امروز سالگرد آتش زدن مسجدالاقصی توسط اسرائیل به عنوان روز جهانی مساجد نامگذاری شده است. به همین بهانه در گزارشی به معرفی قدیمی ترین مسجد شهرستان مهدیشهر می پردازیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نیزوا،,

مسجد پامنار از قدیمی ترین مسجد مهدیشهر و بنایی باستانی در این شهر محسوب می شود. بر اساس شواهد و گفته ها تا حدود 50 سال قبل و پیش از آنکه در بخشی از مسجد بنای جدید فعلی ایجاد گردد، ستونهای عظیم شبستان قدیمی مانند مسجد تاریخانه دامغان وجود داشته و دلالت بر این دارد که از بقایای یکی از پرستشگاههای عهد ساسانی بوده که در صدر اسلام و به فرمان امام حسن (ع) به مسجد مبدل گردیده است.

,

در حقیقت گویا شالوده این مسجد بر روی یکی از پرستشگاه های ساسانی بنا شده و درعصر سلجوقی بخشی از مسجد بازسازی و مناری به سبک سلجوقی در آن ساخته شد که هم اکنون فقط تک منار آن باقی است. این تک مناره قریب به 6 متر بلندی دارد و نمای خارجی آن از یک قشر سیمان پوشیده شده است که از دور این مناره چنین به نظر می آید که آن را از سنگ کوهی ساخته اند.

,

, ,

محمد قدوسی از قدیمی ترین های هیئت امنای مسجد پامنار مهدیشهر که حدود 50 سال در این مسجد فعالیت داشته در گفتگو با خبرنگار نیزوا، در خصوص تاریخچه مسجد، گفت: مسجد پامنار حدود 300سال پیش تجدید بنا شده است و باز دوباره 100 سال پیش نیز بازسازی شده است و به شکل کنونی درآمده است.

,

 وی به بازسازی های مجدد این مسجد تاریخی در مهدیشهر اشاره کرد و افزود: در قرن اخیر نیز مسجد دومرتبه بازسازی شده که یکی در سال 1320 ودیگری در سال 1356 بوده است.

,

, ,

از  هیئت امنای قدیمی مسجد تاریخی پامنار مهدیشهر، اولین امام جماعت این مسجد را آیت الله زیارتی دانست و اظهار کرد: این مسجد در زمان جنگ تحمیلی فعالیت چشم گیری هم در اعزام نیرو که اکثر شهدای مهدی شهر نیز از این مسجد به جبهه اعزام شدند، وهم از لحاظ پشتیبانی داشت که خانم ها لباس ومواد غذایی آماده کرده و به جبهه ها ارسال می شد و هم اکنون نیز برای برای جبهه مقاومت کمک جمع آوری می شود.

,

قدوسی وسعت کنونی این مسجد را حدود 700 متر مربع زیر بنا اعلام کرد و ادامه داد: از جمله امکانات رفاهی این مسجد کتابخانه است که اولین کتابخانه باز در استان سمنان بوده و  همه افراد می توانند به راحتی از کتاب ها استفاده کنند.

,

وی با اشاره به فعالیت های فرهنگی دیگر در مسجد پامنار مهدیشهر، گفت: این مسجد دارای پایگاه مقاومت بسیج وکانون فرهنگی هنری شهدای محراب می باشد که جزو اولین کانون هایی بوده که بعد از انقلاب در مهدیشهر شروع به کار کرده و فعالیت های مختلفی هم داشته است.

,

, ,

عضو هیئت امنای مسجد پامنار مهدیشهر، جذب جوانان را مهم ترین کارکرد مسجد عنوان و تصریح کرد: جذب جوانان به مسجد خوب است اما اوایل انقلاب خیلی بیشتر بود ولی متاسفانه الان کم رنگ شده که مسئولین باید این را بررسی کنند که به نظر من یکی از عمده مشکلات نبود بودجه می باشد که فعالیت ضعیف تر شده است.

,

قدوسی همچنین به طرح توسعه ای مسجد اشاره کرد و افزود: طرح توسعه ای که برای مسجد پامنار در دست اقدام داریم، احداث حسینیه، ساخت کتابخانه ودفتر های پایگاه بسیج وکانون فرهنگی هنری مسجد می باشد.

,

, ,

وی ادامه داد: برای این طرح توسعه زمین های اطراف مسجد خریداری شده ولی برخی زیمن های دیگر باقی مانده که گر مسئولین کمک کنند به زودی آن ها هم خریداری می شود وشروع به کار می کنیم.  

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه