اخبار داغ

مسئول اوقاف و امور خیریه تفرش:

۸۰ درصد مساجد تفرش نیازمند مرمت هستند/مرکز رسیدگی به امور مساجد در شهرستانها تشکیل شود

۸۰ درصد مساجد تفرش نیازمند مرمت هستند/مرکز رسیدگی به امور مساجد در شهرستانها تشکیل شود
مسئول اوقاف و امور خیریه تفرش گفت: ۸۰ درصد مساجد در شهر و روستاهای تفرش نیاز به اقدامات عمرانی دارند که اعتبارات دولتی در این زمینه ناکافی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از ندای تفرش، مسجد در فرهنگ اسلامی، متاثر از قرآن کریم و روایات بزرگان دینی، دارای حرمت و جایگاه ویژه‌ ای است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ندای تفرش,

بنابر آموزه های دینی، مسلمانان خود را موظف به حفظ و تعمیر مساجد می‌دانند و از این رو، می‌کوشند در عمارت، حفظ و مرمت مسجد وظیفه ای بر عهده گیرند. قرآن کریم برپا داشتن و حفظ مسجد را کار کسانی خوانده که به خدا و روز قیامت ایمان دارند. (سوره توبه آیه ۱۸)

,

اگر چه هدف اصلی بنای مسجد، ایجاد مکان ویژه برای عبادت و راز نیاز با خداوند متعال است اما نباید از جنبه های دیگر مسجد غافل شد.

,

نقش محوری مساجد در طول اسلام و انقلاب اسلامی

, نقش محوری مساجد در طول اسلام و انقلاب اسلامی, نقش محوری مساجد در طول اسلام و انقلاب اسلامی,

با نگاهی گذرا به تاریخ صدر اسلام و پس از آن، در می یابیم که مسجد از آغاز پیدایش تاکنون به عنوان مرکز مهمی برای انجام رسالت رسول خدا(ص)، منشأ تحولات و خدمات، و پایگاهی برای ابلاغ پیامهای الهی به شمار می رفته است.

,

همچنین مسجد هسته‌ ی اساسی تشکیلات انقلاب ایران بود، نقش مسجد در پیروزی انقلاب اسلامی به اندازه‌ای بود که نویسندگان مغرب‌ زمین آن را از جمله عناصر بسیار مهم و اساسی نامیده‌اند.

,

امام خمینی در سخنان خود مسجد را رمز پیروزی ملت ایران بیان کردند: «رژیم اسلام این طور است که افرادش از مسجدند، از مسجد نهضت شروع می‌شد و از مسجد می‌رفتند به میدان، به میدان جنگ‌ها. در جمعه‌ها که خطابه می‌خواندند یا غیر جمعه که می‌رفت آن سردارشان منبر وصیت می‌کرد، از آنجا راهشان می‌انداخت برای اینکه بروند مبارزه کنند و یک همچنین روحیه که از مسجد تحقیق پیدا می‌کند، این دیگر نمی‌ترسد از این که حالا من بروم شاید چه بشود این مسجدی است. این الهی است. آدم الهی نمی‌ترسد.»( صحیفه‌ی نور، امام خمینى، ج ۹، ص ۸۹)

,

تنوع فعالیتها، زمینه جذب جوانان به مساجد

, تنوع فعالیتها، زمینه جذب جوانان به مساجد, تنوع فعالیتها، زمینه جذب جوانان به مساجد,

مساجد می توانند در زمینه های مختلف دارای فعالیتهای گسترده باشند؛ هر قدر این فعالیتها و کارکردها از تنوع بیش تری برخوردار باشند مسلماً از جذابیت و اقبال بیش تری برخوردار شده و مورد استقبال گسترده تری از سوی تمامی اقشار جامعه، به ویژه قشر جوان قرار خواهد گرفت که نتیجه آن افزایش اعتقادات مذهبی و دین باوری در سطح جامعه است.

,

در مساجد، امامان جماعت، هیئت امنا و مشارکت مردم می تواند در فعالیتهای مساجد نقش به سزایی داشته باشند.

,

عدم تشکیل مرکز رسیدگی به امور مساجد در شهرستانها

, عدم تشکیل مرکز رسیدگی به امور مساجد در شهرستانها , عدم تشکیل مرکز رسیدگی به امور مساجد در شهرستانها ,

اما مسئله مهم در امور مساجد، مشارکت دستگاههای مختلف فرهنگی است که هریک متولی انجام کار خاصی هستند. البته در این میان این مسئله می تواند به تداخل وظیفه ها، موازی کاری به خصوص در انجام اقدامات فرهنگی و حتی بعضا سبب بی توجهی به امور مساجد شود. هرچند شنیده می شود که در سالهای گذشته مرکز رسیدگی به امور مساجد به عنوان مرکزی که تمام اقدامات مربوط به مساجد را پیگیری و بررسی کند در سطح کلان تشکیل شده است، اما هنوز این مرکز به استانها و شهرستانها تسری پیدا نکرده تا با تشکیل جلسات، امورات مربوط به مساجد بیشتر پیگیری و حتی برنامه ریزی خاصی برای مساجد داشته باشند.

,

اگر چه برنامه های فرهنگی، آموزشی و اجتماعی مساجد در کنار انجام امور عبادی امری مهم در جذب بیشتر به مساجد است، اما برطرف کردن مسائل عمرانی مساجد نیز می تواند لازمه انجام کارهای فرهنگی و عبادی باشد و حتی این اقدامات را تقویت کند.

,

وجود ۱۲۰ مسجد در تفرش

, وجود ۱۲۰ مسجد در تفرش, وجود ۱۲۰ مسجد در تفرش,

در شهرستان تفرش، ۱۲۰ مسجد در شهر و روستا وجود دارد که از این تعداد ۱۲ مسجد در محیط شهری و مابقی در روستاها هستند. مساجدی مانند ششناو، وقف محله، قائمیه، جامع طرخوران از جمله مساجد قدیمی در تفرش هستند که به دلیل قدمت از جمله آثار تاریخی نیز به شمار می آیند.

,

مسئول اوقاف و امور خیریه تفرش:

, مسئول اوقاف و امور خیریه تفرش:,

استفاده از ظرفیت خیرین در انجام اقدامات فرهنگی مساجد نیازمند فرهنگ سازی است

, استفاده از ظرفیت خیرین در انجام اقدامات فرهنگی مساجد نیازمند فرهنگ سازی است, استفاده از ظرفیت خیرین در انجام اقدامات فرهنگی مساجد نیازمند فرهنگ سازی است,

حجت الاسلام حسن دهقان مسئول اوقاف و امور خیریه تفرش در گفتگو با ندای تفرش گفت: مساجد شهری تفرش اغلب دارای امام جماعت جهت اقامه نمازهای یومیه و به خصوص نماز مغرب و عشا هستند ولی در روستاهای تفرش، اکثر مساجد به جز مناسبت های خاص از جمله ماه های محرم و رمضان از حضور امام جمعه محروم اند.

, ندای تفرش, ندای تفرش,

دهقان با تاکید بر نقش محوری مساجد اظهار کرد: مساجد نقش محوری در طول تاریخ اسلام و انقلاب اسلامی داشته اند و فرهنگی، می توان با افزایش کارکردهای فرهنگی مساجد جوانان را در مقابل آسیب های اجتماعی واکسینه کرد.

,

وی اقدامات فرهنگی، آموزشی، اجتماعی در مساجد در کنار امور عبادی را مسئله ای مهم دانست و افزود: تقویت مشارکت مردم و حضور پررنگ تر خیران، در امورات فرهنگی و عمرانی، نیاز به فرهنگ سازی و ایجاد دغدغه دارد. همه باید در حوزه مساجد خود را مسئول بدانند و در این زمینه فعالیت کنند.

,

مسئول اوقاف و امور خیریه تفرش با بیان این مطلب که در حوزه تصمیم گیری و سیاستگذاری مساجد دچار چند پارگی هستیم، بیان کرد: در سطح کشور مرکز رسیدگی به امور مساجد تشکیل شده ولی ساختارهای زیر مجموعه های آن در استانها و شهرستانها تشکیل نشده است. به همین دلیل مردم باید برای امورات ویژه این مرکز به نهادهای مختلف مراجعه کنند که در برخی از موارد محدودیتهای قانونی در پیگیریهای اداری وجود دارد.

,

دهقان، هیئت امنا و امامان جماعت را از جمله ارکان مهم در اثرگذاری مساجد عنوان و اضافه کرد: اگر هیئت امنای کارآمد و توانمندی انتخاب شود و امامان جماعت نیز ضمن آشنایی با کارکردهای مساجد، از مسائل فرهنگی، سیاسی و آسیبهای اجتماعی باخبر باشند، فعالیتهای قوی تری در سطح مساجدصورت می گیرد.

,

وی ادامه داد: برنامه مدونی برای مساجد وجود ندارد و در برخی از مساجد تنها به انجام امورات عبادی اکتفا می شود. اگر باتوجه به کارکردهای مساجد و ظرفیتهای محله ای هر مسجد برنامه ریزی های مدونی وجود داشته باشد، می توان شاهد فعالیتهای بیشتر و با اثرات بهتری در سطح محلات بود.

,

مسئول اوقاف و امور خیریه تفرش در خصوص نیازمندیهای عمرانی مساجد تفرش، خاطر نشان کرد: ۸۰ درصد مساجد در شهر و روستاهای تفرش نیاز به پیگیری های عمرانی نظیر توسعه فضاها، تعمیر سرویس های بهداشتی، تعمیر سقف، محوطه سازی حیاط و... دارند. متاسفانه با توجه به ناکافی بودن اعتبارات دولتی چندان نمی توان گره ای از مشکلات عمرانی مساجد تفرش گشود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه