اخبار داغ

مسئول امور مساجد شهر دامنه؛

«مسجد تراز اسلامی» مورد نظر عالمان و بزرگان تا به امروز محقق نشده است

«مسجد تراز اسلامی» مورد نظر عالمان و بزرگان تا به امروز محقق نشده است
به نظر می رسد که مساجد پویایی و نشاط لازم را ندارند، در اصل مسجد باید پایگاهی برای جوانان و آگاهی دهی به جامعه و حتی محلّ فعالیّت گستردۀ مسئولان باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیار اقوام؛ بهترین نمود تعاون از نظر مکانی در مساجد محقق می شود؛ مسجد بهترین پایگاه برای اتحاد، ایجاد صمیمیتِ قلوب مؤمنین و برنامه ریزی برای زندگی اجتماعی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیار اقوام,

به مناسبت روز جهانی مساجدبا حجت الاسلام ناصر صابری امام جمعه و مسئول امور مساجد شهر دامنه گفتگویی داشته ایم.

,

***

,

تاریخچه ای در مورد نامگذاری روز جهانی مسجد بیان کنید.

, تاریخچه ای در مورد نامگذاری روز جهانی مسجد بیان کنید., تاریخچه ای در مورد نامگذاری روز جهانی مسجد بیان کنید.,

بعد از حملۀ رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی، سازمان کنفرانس اسلامی در حرکتی پربرکت، برای پاسداشت مساجد، این روز را به عنوان روز جهانی مساجد نامگذاری کرد که البته ایران پیشنهاد دهنده این روز بود.

,

مساجد در اسلام چه جایگاهی دارند؟

, مساجد در اسلام چه جایگاهی دارند؟, مساجد در اسلام چه جایگاهی دارند؟,

هر یک از ادیان مختلف پایگاهی دارند، دین مبین اسلام هم، چون یک دین اجتماعی است و برنامه­ ها، دستورهای و معارف آن بیشتر از اینکه فردی باشد، اجتماعی است، دارای مقر و پایگاهی به اسم مسجد است.

,

شاید ادیان دیگر مثل مسیحیت پایگاهی چون کلیسا دارد امّا شاید کلیسا، کنیسه و امثال این­ ها هیچ کدام به اندازه مسجد اعتبار، قداست و جایگاهی را که اسلام برای مسجد قائل است ندارند؛ امّا مسجد طراز اسلامی که مد نظر علما، مراجع و بزرگان بوده تا به امروز به طور کامل محقق نشده است. مسجد بهترین پایگاه برای اتحاد، ایجاد صمیمیتِ قلوب مؤمنین و برنامه ریزی برای زندگی اجتماعی است و مکانی است که مؤمنین می توانند بهتر به اهداف عالیۀ خود برسند. همچنین در آیۀ شریفۀ «تعاونوا علی البرّ و التقوی» بهترین نمود تعاون از نظر مکانی در مساجد محقق می شود.

,

-راهکارهای رسیدن به مسجد تراز اسلامی چیست؟
حکومت اسلامی باید مساجد را سامان دهی کند امّا ادارۀ امور مساجد و برنامه ریزی باید به دست مردم و مطابق با میل مردم باشد، البته مسئولِ امور مساجد، ائمۀ جمعه هستند و هیئت امنای مسجد را با صلاحدید بزرگان محل انتخاب می کنند و هیئت عزاداری هم زیر نظر سازمان تبلیغات اسلامی انتخاب می شود. مسجد باید در مسیر اهداف عالیۀ اسلامی باشد، آرمان های نظام مقدس جمهوری اسلامی را در نظر بگیرد، حزبی و خطی نباشد ولی در عین حال از آرمان های انقلاب بیگانه نباشد.

, -راهکارهای رسیدن به مسجد تراز اسلامی چیست؟, -راهکارهای رسیدن به مسجد تراز اسلامی چیست؟,
,

همچنین فعالیت های به روز و پرنشاطی در مساجد انجام شود تا جوانان بر خلاف این همه لوازم مشغول کننده، به مسجد جذب شوند. مسجد باید دارای روحانیت عالم، خوش فکر، متعهّد و دلسوز باشد، هیئت امنا باید سازمان دهی شود، حتی پخش اذان به صورت زنده باشد و افرادی انتخاب شوند که مؤمنین را با صدای خوش به نماز دعوت کنند و مهمتر از همه حضور جوان ها در مساجد است.

,

مشکلات و موانع رسیدن به مساجد تراز اسلامی چیست؟

, مشکلات و موانع رسیدن به مساجد تراز اسلامی چیست؟, مشکلات و موانع رسیدن به مساجد تراز اسلامی چیست؟,

به نظر می رسد که مساجد پویایی و نشاط لازم را ندارند، در اصل مسجد باید پایگاهی برای جوانان و آگاهی دهی به جامعه و حتی محلّ فعالیّت گستردۀ مسئولان باشد. مسجد باید دارای هیئت امنای فعال، بسیج فعال و کانون های فعال باشد؛ متاسفانه در برخی موارد با صرف هزینه، مسجد احداث شده، امّا افراد مسجدی وجود ندارند و یا مکان مناسب برای فعالیت وجود دارد امّا حالِ کار کردن در ما وجود ندارد.

,

در برخی موارد مساجد فقط برای ماه محرّم فعالیت می کنند و در طول سال فعّالیتی ندارند و یا برای عزاداری امام حسین (علیه السلام) هزینه می کنند امّا برای راه آن حضرت و اقامه نمازی که امام برایش جان داد، هزینه نمی کنند. ما دِین خود را به مسجد ادا نکرده­ ایم و در روایات داریم که در قیامت مساجد از مسلمانان شکایت می کنند که این ها مرا به خشت و آجر آباد کردند ولی به آدم هایش نه.

,

از مسائل دیگری که وجود دارد این است که مساجد و حسینیه ها باید مقبولیّت و اعتمادی در بین مردم داشته باشند و نباید با برخی آسیب ها مانند پخش صوت از بلندگوها در مواردی که ضرورتی ندارد همسایگان مساجد را آزار داد و از مقبولیت مسجد کم کرد.

,

همچنین امور مالی مساجد باید شفاف باشد و محل هزینه ی درآمدها و کمک هایی که مردم به مساجد یا خیریه های زیر نظر مساجد می کنند باید مشخص باشد تا اسباب بی اعتمادی مردم را فراهم نکند؛ اگر اموالی وقف مسجد می شود هیچ کس حق ندارد که آن را در غیر موضع وقف استفاده کند و نمی توان اموال مسجد را به اسم هیئت عزاداری خارج کنیم؛ برخی هزینه ها و درآمدها باید تفکیک شود چون در برخی موارد نذورات و موقوفاتِ مسجد صرف هیئت عزاداری می شود که این مورد به گفتۀ اکثر مراجع اشکال شرعی دارد و هیئت های عزاداری باید در چارچوب هیئت امنا برنامه داشته باشند. البته در این موارد حتماً باید جلسه هایی قبل از شروع ماه محرم با حضور چند سازمان مانند نیروی انتظامی، ادارۀ اوقاف، ادارۀ اطلاعات و هیئت امنا گرفته شود.

,

از مشکلات دیگر برخی مساجد این است که افراد آن نسبت به وضعیت امّت اسلامی و مظلومان عالم و سیاست ها و آرمان های انقلاب بی تفاوت هستند و فقط مسجد را محل عبادت می دانند و در حقیقت مسجد، مسجدی سکولار است. به بیان دیگر ما در جامعۀ اسلامی زندگی می کنیم البته ممکن است در همه موارد صد در صد اسلامی نباشد امّا ما در رژیم طاغوت هم زندگی نمی کنیم که بعضاً در برخی موارد حتی جرأت نشود از امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبری و شهدا صحبت شود؛ به برکت همین انقلاب مساجد از لحاظ عمرانی حداقل، آباد شد و شهیدانِ ما در همین مساجد پرورش یافتند و افتخار آفریدند. مسجد سکولار عاقبتی مانند کلیسای مسیحیت دارد و دچار انحراف می شود و ما اجازه نمی دهیم چنین مسائلی رایج شود.

,

-و صحبت پایانی؟

, -و صحبت پایانی؟, -و صحبت پایانی؟,

مساجد فقط محل نماز جماعت نیست بلکه محلی برای تبیین احکام دین و پایگاهی برای تمام امور فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و حتی اقتصادی و همین طور رفع مشکلات در تمام زمینه هاست. در برخی موارد مشکلاتی که مردم با آن دست و پنجه نرم می کنند با یک فرد اسلام شناس به راحتی حل می شود؛ توصیه می کنیم که پدر و مادرها اگر برای جوانانشان دغدغه دارند آن ها را به مسجد بیاورند و ما از همۀ علاقه مندان و نخبگان برای همکاری در برنامه ها و امور مساجد دعوت کرده و از آنها استقبال می کنیم.

,

انتهای پیام / 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه