اخبار داغ

مسئول انجمن حامیان فرهنگ قرض الحسنه و کارآفرینی اجتماعی سمنان:

ترویج فرهنگ قرض الحسنه راهگشای مشکلات اقتصادی است/ عضویت 3 هزار و 500 نفر در 70 کانون اجتماعی و کارآفرینی استان

ترویج فرهنگ قرض الحسنه راهگشای مشکلات اقتصادی است/ عضویت 3 هزار و 500 نفر در 70 کانون اجتماعی و کارآفرینی استان
مسئول انجمن حامیان فرهنگ قرض الحسنه و کارآفرینی اجتماعی سمنان از عضویت 3 هزار و 500 نفر در 70 کانون اجتماعی و کارآفرینی استان سمنان خبر داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، نامگذاری سالهای اخیر توسط رهبر معظم انقلاب نشان می دهد رفع مشکلات اقتصادی اصلی ترین اولویت مسئولان در برنامه ریزی های کلان کشوری است. شاید بتوان گفت خلاهای موجود درنظام پولی و بانکی کشور به یکی از اصلی ترین چالش های اقتصادی تبدیل شده است که بدون تغییرات اساسی در این ساختار معیوب که بارها مورد انتقاد مراجع عظام تقلید نیز قرار گرفته است نمی توان انتظار داشت اوضاع اقتصادی کشور متحول شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

از سویی دیگر در نظام اقتصادی کشور به فرهنگ قرض الحسنه که بارها مورد تاکید قرآن کریم و بزرگان قرار گرفته است توجه شایسته ای صورت نگرفته به گونه ای که امروزه بانکهای ایران بالاترین نرخ بهره بانکی را در بین کشورهای جهان به خود اختصاص داده اند.

,

در همین شرایط اما بانک قرض الحسنه رسالت با هدف ترویج فرهنگ قرض الحسنه پا به عرصه گذاشته است و با همکاری انجمن های دوستدار فرهنگ قرض الحسنه تلاش می کند بخشی از مشکلات اقتصادی و اجتماعی جامعه را مرتفع کند.

,

به همین منظور شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان با دعوت از "درویش علی حافظی" مسئول انجمن حامیان فرهنگ قرض الحسنه و کارآفرینی اجتماعی استان سمنان به بررسی فعالیت های صورت گرفته در این خصوص پرداخت.

, شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان,

, ,

متن این گفتگو را در ادامه می خوانید:

,

مرآت- لطفا در خصوص ماموریت های انجمن حامیان فرهنگ قرض الحسنه و کارآفرینی اجتماعی توضیح دهید.

, مرآت- لطفا در خصوص ماموریت های انجمن حامیان فرهنگ قرض الحسنه و کارآفرینی اجتماعی توضیح دهید.,

حافظی- این انجمن یک تشکل غیرسیاسی، غیرانتفاعی و غیردولتی است که فعالیت های خود را به صورت مردمی و داوطلبانه انجام می دهد. دو هدف عمده را دنبال می کنیم که شامل ترویج فرهنگ قرض الحسنه و کارآفرینی اجتماعی می شود. کارآفرینی اجتماعی همان ترویج فرهنگ تعاونی و کار گروهی است که بارها مورد تاکید قرآن کریم نیز قرار گرفته است.

,

اولین فعالیت ما در این زنجیره اقدامات شامل استعدادیابی، به هم رسانی، گفتمان سازی و رشد و تعالی افراد و مجموعه های مختلف اجتماعی و اقتصادی است. استعدادیابی به معنای بررسی ظرفیت ها و پتانسیل های مجموعه های مختلف به منظور حمایت از آنها است. وقتی یک مجموعه تحت بررسی انجمن ما قرار می گیرد برای افراد آن یک کانون تشکیل می شود که افراد پس از آن برای حمایت بیشتر به بانک قرض الحسنه رسالت هدایت می شوند. طبیعتا  افراد در بانک قرض الحسنه رسالت نیز پس از افتتاح حساب و گردش مالی مورد حمایت قرار می گیرند که تفاوت اصلی این حمایت قرض الحسنه بودن تسهیلات اعطایی آن است. میانگین کارکرد ماهیانه افراد بررسی و احصا می شود و در نهایت به میزان 20 درصد سپرده افراد، وامی با کارمزد 2 درصد پرداخت می شود.

,

, ,

مرآت- اقدامات انجمن شما در ادامه این فرآیند چیست؟

, مرآت- اقدامات انجمن شما در ادامه این فرآیند چیست؟,

حافظی- موضوع دیگر به بحث ضمانت تسهیلات اعطایی مربوط است که در این خصوص موسسه ای داریم به نام موسسه پارت که افراد را اعتبار سنجی می کند. این اعتبار سنجی با استفاده از با سیستم های موجود در نظام بانکی صورت می گیرد که درپی آن مشخص می شود فرد مورد نظر توان پرداخت چه میزان قسط را دارد. طبیعتا وام ها باید هدفی داشته باشند که یا برای تولید و ایجاد اشتغال هستند یا برای خرید کالا و.... در کنار این مجموعه گروهی با نام گروه توسعه ثمین ایجاد شده است که بیش از 3 هزار کالا را در بانک اطلاعاتی خود دارد و چنانچه سفارشی به این مجموعه صورت گیرد کالای مورد نظر در درب منزل فرد متقاضی تحویل وی خواهد شد.

,

در خصوص وام های اشتغال زایی نیز با پژوهشکده ای به نام پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف ارتباط برقرار کرده ایم تا توجیه اقتصادی طرح ها را بررسی کند. بنابراین ما پنج مجموعه هستیم که ارتباط بسیار خوبی با یکدیگر برقرار کرده ایم اما به لحاظ حقوقی و جایگاه مستقل از یکدیگر فعالیت می کنیم که به کل این مجموعه ها شبکه اجتماعی رسالت می گوییم.

,

مرآت- فعالیت شما در سطح استان سمنان چگونه بوده است؟

, مرآت- فعالیت شما در سطح استان سمنان چگونه بوده است؟,

حافظی- بیش از یکسال از فعالیت ما در سطح استان می گذرد و تاکنون 70 کانون اجتماعی و کارآفرینی در استان به ثبت رسیده است. حدود 3 هزار و 500 نفر عضو این کانون ها هستند و از خدمات بانکی، بازار اعضا و پژوهشکده استفاده می کنند. نکته ای که لازم است بیان کنم آن است که سپرده افراد نزد بانک آزاد است و حتی اگر فردی بعد از مدتی که به وی وام تعلق گرفت به هر دلیل نخواست یا نتوانست از آن استفاده کند تا 3 سال این وام محفوظ خواهد بود.

,

مرآت- این سوال ایجاد می شود که در شرایطی که بیشتر بانکها با نرخ سودهای کلان با یکدیگر رقابت می کنند بانک قرض الحسنه رسالت چه هدفی را دنبال می کند؟

, مرآت- این سوال ایجاد می شود که در شرایطی که بیشتر بانکها با نرخ سودهای کلان با یکدیگر رقابت می کنند بانک قرض الحسنه رسالت چه هدفی را دنبال می کند؟,

حافظی- صراحتا بگویم ما دنبال آن هستیم تا سود را از نظام بانکی حذف و ربا را از کشور بیرون کنیم. هدف دیگر آنکه تسهیلات اعطایی به افراد و گروههای اجتماعی هدفمند شود نه آنکه در جایی غیر از محل مشخص خود هزینه شود. تمام اعضای این شبکه چنین هدفی را برای خود درنظر گرفته اند چراکه معتقدیم مبانی دینی و اسلامی در امور اقتصادی نیز بسیار راهگشا خواهد بود.

,

مرآت- از اینکه پاسخگوی سوالات ما بودید صمیمانه تشکر می کنم.

, مرآت- از اینکه پاسخگوی سوالات ما بودید صمیمانه تشکر می کنم.,

حافظی- من نیز از شما و همکارانتان در شبکه اطلاع رسانی مرآت تشکر می کنم و امیدوارم در مسئولیتی که برعهده گرفته اید موفق باشید.

,

, ,

گفتگو و تنظیم: مسعود تبریزی

,

عکس: محمد نجم

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه