اخبار داغ

لابی حرف اول را می زند؛

چک سفید امضای مجلس برای دولت/ انتخاباتی که عیار و چینش مجلس دهم را مشخص کرد

چک سفید امضای مجلس برای دولت/ انتخاباتی که عیار و چینش مجلس دهم را مشخص کرد
زنگنه خواسته و یا ناخواسته از پشت صحنه هر آنچه که در مجلس رقم می خورد پرده برداشت، پول و پست و جایگاه دست دولت و وزرا و معاونین است و فرصت رد و تایید دست نمایندگان.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از زیتون، دو سال قبل شب فردای انتخابات مجلس دهم، بحث اصلی سر این بود که چه کسی انتخابات را برده است. هر چند لیست امید 30 بر هیچ انتخابات تهران را به نفع خود به پایان رسانده بودند، اما آنچه که در شهرهای کوچکتر مشاهده می شد، پیروزی اصولگرایان بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, زیتون,

این کشمکش و مچ اندازی دوطرف تا روز انتخاب رئیس و هیئت رئیسه مجلس هم ادامه پیداکرد و سر انجام لاریجانی از دل این مجلس رئیس شد و دو چهره نزدیک به اصلاحات و لیست امید نواب رئیس شدند. ترکیب هیئت رئیسه هم به همین منوال بود.

,

آنچه که در نگاه اول از شاکله مجلس دهم به دست می آمد، ترکیب نزدیک به نصف به نصف از امیدی ها و اصولگرایان بود. ترکیبی که هرچه پیش رفتیم تفکراتشان بیشتر به هم نزدیک تر شد.

,

 رای یک دست و بالای روز گذشته بهارستانی ها به دولت و وزرای روحانی نشان داد اختلاف سلایق در این مجلس آنچنان هم که در اول می تمود بیشتر نیست. وزرایی که تا دیروز بیشترین انتقادات از جریان رقیب روحانی متوجه آنها بود، بالاترین آرا را از مجلسی که گفته می شد ترکیب نصف_نصف دارد را کسب کرده اند.

,

هرچند رای بالا و یک دست مجلس نشینان به وزرای میلیاردی روحانی به خودی خود عجیب به نظر می رسید، اما عمق فاجعه زمانی بیشتر روشن می شود که فایل سخنان بیژن زنگنه را یک بار دیگر مجددا گوش کنیم.

,

زنگنه خواسته و یا ناخواسته از پشت صحنه هر آنچه که در مجلس رقم می خورد پرده برداشت، پول و پست و جایگاه دست دولت و وزرا و معاونین ... است و فرصت رد و تایید دست نمایندگان و همین موضوع با توجه به عدم نظارت درست و حسابی فرصت لابی گری و معامله را فراهم می آورد.

,

جای دوری نرویم در همین ماجرای حادثه ریلی برای قطار تبریز مشهد و آتش سوزی و جان باختن 50 نفر از هموطنانمان، برخی نمایندگانی که پای برگه استیضاح وزیر راه را امضا کرده بودند، یک شبه زیر میز زدند و شروع به تعریف و تمجید از وزیر کردند و سرانجام رای به ماندنش در دولت دادند.

,

به هر حال با همه این تفاسیر مجلس دهم به ریاست لاریجانی به نوعی چک سفید امضا به دولت روحانی ضادر کرد و بی سابقه ترین رای اعتماد را به وزرای پیشنهادی داد. اتفاقاتی که نشان داد ترکیب مجلس همانیست که در انتخابات هیئت رئیسه هم خود را نشان داد، یعنی اکثریت طیف لاریجانی و دو اقلیت دیگر اصلاح طلبان و منتقدین دولت.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه