اخبار داغ

یادداشت؛

مراقب باشیم جوانان را از مساجد نرانند!

مراقب باشیم جوانان را از مساجد نرانند!
باید بپذیریم سطحی نگری نسبت به جوانان در بسیاری از اماکن دینی و مذهبی یکی از اصلی ترین دلایل کمرنگ شدن حضور این قشر در اینگونه فضاها است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ یادداشت اختصاصی مرآت- "30 مرداد" روز جهانی مسجد فرصت مغتنمی است تا ضمن گرامیداشت این نهاد مقدس و معنوی، به آسیب شناسی رفتارهای صورت گرفته در برخی از مساجد کشور طی سالهای اخیر بپردازیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

بی تردید آنچه فضای مسجد را از سایر موقعیت ها متفاوت می کند بعد معنویت و رنگ و بوی خدایی آن است. در مسجدی که سازه هایش مدرن، ساختمانش شیک و امکاناتش اصطلاحا به روز شده باشد اما فرصت خلوت با خدا را از مخاطبش بگیرد بی اغراق نقض غرض صورت گرفته است. هرچند اقدامات سخت افزاری صورت گرفته در توسعه و تجهیز مساجد طی سالهای اخیر ستودنی و قابل تقدیر است اما تقویت این پایگاه مهم و دیرین، نیازمند تقویت ابعاد نرم افزاری و محتوایی است. چه بسیار مساجد کهنی که با یک بازسازی ساده، زمینه حضور پرشور اقشار مختلف مردم بویژه جوانان را فراهم آورده و چه بسیار مساجدی که با وجود امکاناتی گسترده در اتصال صفوف نمازگزاران خود به بخش بانوان با مشکل مواجه شده اند.

,

بدون تعارفات رایج، یکی از موضوعاتی که در سالهای اخیر در بین اهالی مساجد بویژه جوانان به چالشی مهم تبدیل شده است نحوه برخورد و ارتباط برخی بزرگان و ریش سفیدان مساجد با این قشر از جامعه است. در جامعه ای که ابزار غفلت از یاد خدا به وضوح در آن خودنمایی می کند حقا و انصافا باید قدردان آن جوان و نوجوانی بود که از راه های دور و نزدیک خود را به مسجد می رساند تا ساعاتی در یک مراسم دینی و معنوی حضور داشته باشد. این اما گوشه ای از ماجرا است. تاریخ اسلام و نیز ایران پر است از جوانانی که گوی سبقت را از بزرگان خود ربودند و مسجد را به نرده بانی برای صعود و جاودانه شدن مبدل ساختند.

,

در این میان متاسفانه در سالهای اخیر، غفلت بزرگان و عناصر محوری برخی از مساجد گوشه گیری و بعضا طرد جوانان و نوجوانان از محیط و حال و هوای مساجد را به دنبال داشته است که اگر نیک بنگریم ریشه این موضوع به ضعف برخی پیشکسوتان مساجد در برقراری ارتباط سازنده و صمیمی با جوانان و و عدم درک فضای ذهنی این قشر پرشور و با انگیزه باز می گردد.  

,

باید بپذیریم سطحی نگری و ظاهربینی نسبت به جوانان در بسیاری از شرایط و موقعیت ها و بویژه اماکن دینی و مذهبی یکی از اصلی ترین دلایل کمرنگ شدن حضور جوانان در اینگونه فضاها و هدایت ناخودآگاه آنها به مسیری است که انتهایی مبهم و پرتردید دارد.

,

از آن سو نیز هستند مساجدی که با شناختی دقیق از اقتضائات جوانان و نوجوانان و به محوریت امام جماعت خود از این ظرفیت برای اثرگذاری بر محیط معنوی خود بهره گرفته و توانسته اند مدلی از یک اجتماع پویا و سازنده را در میان انبوه نامهربانی ها و التهابات ارائه کنند.

,

صادقانه معتقدم چنانچه متولیان و دست اندرکاران مساجد، زیست خود را با فضای ذهنی جوانان همراه کنند انبوهی از مشکلات و معضلات فرهنگی و اجتماعی از این سرزمین رخت می بندد و ازآن سو اگر روند آسیب زای کنونی همچنان ادامه یابد شاهد چالش های فراوانی در نسل های پیش رو خواهیم بود که دامان متولیان و دلسوزان مسجد را نیز خواهد گرفت.

,

مسعود تبریزی

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه