اخبار داغ

دبیر اتاق فکر تبلیغ استان خراسان رضوی:

امام جواد(ع) هم در حوزه معرفت و هم زیارت مظلوم واقع شده‌اند

امام جواد(ع) هم در حوزه معرفت و هم زیارت مظلوم واقع شده‌اند
دبیر اتاق فکر تبلیغ خراسان رضوی گفت: امام جواد و امامان عسکریین(ع)، هم در حوزه معرفتی و شناخت جامعه از آن‌ها و هم در حوزه توجه و زیارت مظلوم هستند به گونه‌ای که ما حتی عزاداری مناسب و در خور شأن این بزرگواران را انجام نمی‌دهیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کاشمربصیر؛ حجت الاسلام محمدهادی مشیری که دوشنبه شب در جمع عزاداران نهمین امام همام در محل زیارتگاه شهید آیت الله مدرس(ره) کاشمر سخن می‌گفت با اشاره به تأثیر عمیق و فراوان امام جواد(ع) در روزگار خود تا به امروز اظهار کرد: از سه جهت وضعیت زندگی حضرت جوادالائمه(ع) را می شود بررسی کرد و جهت اول آن این است که اولین امامی که در دوران کودکی به امامت می‌رسد ایشان هستند چون هشت سال بیشتر نداشتند که منصب امامت را بر عهده گرفتند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کاشمربصیر,

 

,

وی ادامه داد: برای شیعیانی که تا آن زمان با امامانی با سنین بالا مواجه بودند و حالا با کودکی مواجه می‌شوند که می خواهد امامت را بر عهده بگیرد و در برابر خلیفه با سیاست و با کیاستی مثل مأمون بایستد پذیرش امامت امام بسیار سخت بود و حتی شیعیان نزدیک آن حضرت به مدینه می‌آمدند و امام را امتحان می‌کردند که این یک پدیده جدید بود و ما تا آن زمان، مقوله امتحان امام را نداشتیم.

,

 

,

مشیری افزود: بنا براین در شرایط شخصی آن حضرت ما با امامی مواجه هستیم که نه تنها در کودکی به امامت می‌رسد، بلکه در انتها هم در جوانی به شهادت می‌رسد و لذا فرصت چندانی در اختیار ندارد.

,

 

,

این سخنران مذهبی خاطرنشان کرد: دومین موضوعی که باید مد نظر باشد شرایط حکومتی است که آن حضرت در مقابلش هستند و در این رابطه باید بگوییم هارون که قوی‌ترین خلیفه بنی عباس بود می‌گفت زرنگ‌ترین و عالم‌ترین خلیفه بنی عباس کسی نیست مگر مأمون! و همین مأمون نقشه‌های متعددی کشید و امام را داماد خود کرد تا هم به افکار عمومی بگوید شهادت امام رضا(ع) کار او نبوده و هم امام جواد(ع) را تحت نظر بگیرد و همچنین فرزند امام جواد(ع) که قرار است جانشین ایشان بشود، نوه مأمون و وابسته به خاندان عباسی باشد و به این ترتیب سلسله امامت را مخدوش کند.

,

 

,

مشیری گفت: مأمون کسی بود که در کنار زرنگی و سیاستی که داشت در خونخواری و ریختن خون مخالفان حتی برادر خود هم کوتاهی نمی‌کرد.

,

 

,

وی افزود: یکی از نقشه‌های موذیانه او برای امام جواد این بود که امام چون کودک است اگر علما با او مناظره کنند کم می‌آورد و رسوا می‌شود و لذا یحیی ین اکثم از علمای بزرگ وقت را مأمور کرده بود که امام را مورد تهاجم علمی قرار دهد و او هم در جلسه‌ای همین کار را انجام داد و سؤالات متعددی مطرح کرد، ولی سیلی علمی محکمی از امام خورد.

,

 

,

حجت الاسلام مشیری خاطرنشان کرد: حتی در همان مجلس عقد امام جواد(ع) با دختر مأمون هم به دستور مأمون، یحیی بن اکثم 10 شبهه را مطرح کرد و امام همه را پاسخ دادند و حتی علمای مجلس را تحت تاثیر قرار دادند و یحیی دید ممکن است حتی علما تغییر مذهب بدهند و لذا به اشاره مأمون ساکت شد.

,

 

,

وی ادامه داد: سومین مسأله این است که امام محمدتقی(ع) بعد از مأمون هم با خلیفه خبیثی مثل متوکل مواجه بودند که در خباثت و دشمنی او با شیعه همین بس که هیچ خلیفه‌ای دستور تخریب قبور ائمه و امام حسین(ع) را نداد مگر متوکل و لذا دستور داده بود که امام جواد(ع) را دختر مأمون مسموم کند ضمن اینکه آزار و اذیت‌های زیادی هم به امام روا داشت.

,

 

,

این سخنران مذهبی تصریح کرد: با توجه به این وضعیت امامی با این جوانی نباید بتواند در جامعه اثر بگذارد؛ اما بزرگان علمای شیعه و سنی جملاتی در مورد امام دارند که مشهور است به عنوان مثال جاحظ که مشهور به مخالفت با تشیع است می‌گوید امام جواد(ع) در جوانی و کودکی از نظر مقام علمی، تقوا، ورع و فضل چیزی از پدران بزرگوارش کم نداشت.

,

 

,

مشیری گفت: در تاریخ بیش از یکصد شاگرد بزرگوار برای امام جواد(ع) بر می‌شمارند که یکی از آنها حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) است که مقام والای آن مشخص است و یکی دیگر علی بن مهزیار اهوازی است که تألیفات فراوانی داشت و یکی دیگر از شاگردان امام جواد هم زکریابن آدم است که در قم مدفون است و در مقام او همین بس که فردی از امام پرسید آیا برای شفاعت اهل قم حضرت فاطمه معصومه(س) کفایت می‌کنند که امام در پاسخ فرمودند حضرت معصومه(س) در قیامت کارهای بزرگتری انجام می‌دهند؛ برای شفاعت مردم قم، زکریابن آدم کفایت می‌کند.

,

 

,

وی با اشاره به روایات، آموزه‌های دینی و نکات تفسیری باقی مانده از امام نهم گفت: وقتی این موارد را بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم که آن امام بین ما شیعیان هم مظلوم است آن هم امامی که از همه جهت در اذیت و آزار و تحت نظر بود؛ اما در همان سن کمی که در اختیارش بود آثار علمی فراوانی برای شیعیان و جهانیان به جا گذاشت.

,

 

,

این سخنران مذهبی تصریح کرد: امامان شیعه همه مظلوم هستند؛ اما برخی از دو جهت مظلومند.

,

 

,

وی افزود: برخی امامان مورد توجه خاص مردم می‌باشند؛ اما معرفت کافی نسبت به آن‌ها وجود ندارد به عنوان مثال در مورد امام رضا (ع) گفته شده است که «نورالله فی الأرض» هستند یعنی ما باید از ایشان نورانیت بگیریم و دوم گفته شده است که «عالم آل محمد» هستند، بنابراین باید به بعد علمی ایشان توجه شده و علوم ایشان را فرا بگیریم؛ اما هر وقت صحبت از آن امام می‌شود ما فقط به یاد گنبد و ضریح و کبوترهای حرم می‌افتیم!.

,

 

,

حجت الاسلام مشیری خاطرنشان کرد: امام جواد و امامان عسکریین(ع)، هم در حوزه معرفتی و شناخت جامعه از آن‌ها و هم در حوزه توجه و زیارت مظلوم هستند به گونه‌ای که ما حتی عزاداری مناسب و در خور شأن این بزرگواران را انجام نمی‌دهیم، بنابراین باید در این مناسبت‌ها مانند سالروز شهادت امام جواد(ع) حق آن‌ها را ادا و محافل عزاداری آن حضرت را باشکوه برگزار کنیم.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه