اخبار داغ

امام جواد علیه السلام به دست چه کسی و چگونه به شهادت رسید؟

امام جواد علیه السلام به دست چه کسی و چگونه به شهادت رسید؟
گرچه در اینکه «معتصم عباسی» در به شهادت رساندن امام محمد بن علی بن موسی الرضا جواد الائمه(ع) اختلافی نیست؛ اما درباره عامل این فاجعه بزرگ دو نقل اصلی وجود دارد؛ یکی مسموم کردن آن حضرت را به وزیران خلیفه عباسی نسبت می دهد، و دیگری به «ام الفضل» همسر آن امام.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  وجود امام علیه‏السلام بزرگترین دغدغه خلیفه عباسی بود. معتصم که او را بزرگترین خطر برای دستگاه خلافت و پادشاهی خود می‏دید، برای از میان برداشتن آن حضرت راهی را می ‏جست که کار آمدتر و کم ضررتر باشد. او پس از سبک و سنگین کردن‏ های فراوان ام ‏الفضل دختر مأمون و همسرامام جواد علیه ‏السلام را بهترین گزینه برای عملی ساختن هدف شوم خود یافت. از نظر معتصم، ام‏ الفضل می‏توانست بدون انگیزش هیاهو و آشوب در میان امت، براحتی امام جواد علیه ‏السلام را بکشد.

معتصم دو ویژگی مطلوب در ام‏ الفضل می ‏دید که می ‏توانست در کشتن امام جواد علیه‏ السلام انگیزه خوبی برای او باشد:

نخست: ام ‏الفضل پیوند و وابستگی محکمی با خط خلافت عباسی داشت، زیرا دختر خلیفه سابق [مأمون] و برادرزاده خلیفه وقت [معتصم] بود. وانگهی از نظر اعتقادی نیز در شرایطی نبود که امامت را به پیوندهای خویشاوندی ترجیح دهد؛ لذا به آسانی تسلیم خواسته معتصم شده و طرح او را در مورد امام جواد علیه ‏السلام عملی می ‏کرد.

دوم: حسادت و کینه او نسبت به امام جواد علیه‏ السلام بود، زیرا ام ‏الفضل از داشتن فرزند محروم بود و از دیگر سو، امام علیه‏ السلام زنان دیگری داشت که یکی از آنان امام هادی علیه‏ السلام را برای حضرت به دنیا آورد و دیگر این که حسادت او از دید مردم پنهان نبود. تاریخ نگاران در این باره آورده ‏اند: «مردم نقل می ‏کردند که: ام ‏الفضل طی نامه ‏ای خطاب به پدرش از ابوجعفر شکایت کرده، نوشته بود: او با بودن من، همسر[ان] دیگری برگزیده است و همین امر حسادت مرا بر می ‏انگیزد.

مأمون در پاسخ دخترش نوشت: تو را به همسری او در نیاوردم تا حلالی ‏را بر او حرام کنم. مبادا از این پس چنین مطالبی را برای من بنویسی!».(6)

پس از مرگ مأمون، معتصم در تکاپو بود تا راهی برای کشتن ابوجعفر علیه ‏السلام بیابد. از آن‏جا که می ‏دانست ام ‏الفضل [از این که او همسر دیگری نیز دارد] از او رویگردان و سخت نسبت به او خشمگین است، او را برای انجام این مأموریت مناسب یافت و ام‏ الفضل نیز پیشنهاد او را پذیرفت.

وی مقداری انگور رازقی را به زهر آلوده کرد و برای ابوجعفر آورده، نزد او گذارد. چون ابوجعفر از آن انگور خورد ام ‏الفضل از کرده خود پشیمان شد و گریه سر داد. ابوجعفر به او گفت: چرا گریه می کنی؟ به خدا سوگند، خدا به فقری جبران‏ ناپذیر و به بیماری ای که نتوان پنهانش کرد گرفتارت خواهد نمود.

ام‏ الفضل در اثر نفرین ابوجعفر از ناحیه اندام زیرین خود دچار بیماری شد و هرچه اندوخته بود هزینه بیماری خود کرد و تهیدست شد، به گونه ای که بر او ترحم کرده، اندک مالی به او می ‏دادند. سرانجام، آن بیماری ام‏ الفضل را از پای درآورد.(8)

امام جواد علیه‏ السلام با خوردن انگور زهرآلودی که ‏ام ‏الفضل فراهم آورد، سخت رنجور شد و مسموم از دنیا رفت؛ اما تا واپسین دم از یاد خدا غافل نبود و نام و ذکر حضرتش را بر زبان داشت.

با وفات او یکی دیگر از ستارگان درخشان امامت و رهبری معصومِ اسلام، خاموشی گرفت. هرچند عامل ظاهری به شهادت رساندن امام جواد علیه ‏السلام کینه و حسادت زنانه بود، اما در واقع، اختلاف دیرینه حق و باطل بود که این جنایت را بر صفحه تاریخ نگاشت و طاغوت روزگار معتصم عباسی، حق و حقیقت را که در وجود امام جواد علیه‏ السلام تبلور داشت، تحمل نکرده، آن حضرت را از میان برداشت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/ غ

,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه