اخبار داغ

مسجدی که پاییز و زمستان تعطیل میشود + تصاویر

مسجدی که پاییز و زمستان تعطیل میشود + تصاویر
مسجد به عنوان یک جایگاه مهم دینی و فرهنگی نقش ارزنده ای در تربیت افراد داشته و همواره از ان به عنوان یک سنگر یاد می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صبح زاگرس ، مسجد، درجایگاه پایگاه اجتماعی اسلام، همواره کانون جذب تربیت دینی جوانان بوده است و مردم و مربیان دینی و مذهبی به آن توجه کرده‌اند. تحولات روزافزون دنیای مدرن‌ و تهاجم فرهنگی در عصر جهانی‌شدن ازیک‌سو و تربیت دینی جوانان به‌مثابه‌ی یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های عالمان تربیتی و فرهیختگان دینی مسلمان ازسویی‌دیگر‌ اهمیت مسجد را در تربیت دینی بیش‌ از پیش روشن کرده است. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح زاگرس,

به گفته کارشناسان امر برنامه‌ها و نشست‌های آموزشی مسجد برای دانش‌آموزان و نوجوانان مزایای تربیتی زیادی با خود به همراه دارد که از جمله انها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

,

مزایای تربیتی نشست‌های آموزشی مسجد

, مزایای تربیتی نشست‌های آموزشی مسجد,

۱- شرکت در آن‌ها آزاد است و برای شرکت‌کردن اجباری در کار نیست. همه‌ی کودکان، نوجوانان و جوانان، بدون ملاحظه‌ی شغلی و تحصیلی و مالی والدین، براساس علاقه و رغبت در فعالیت‌های فوق‌برنامه شرکت می‌کنند و این خود اصلی تربیتی است.

,

۲- چون در این نشست‌ها افراد مختلفی با سن‌های متفاوت شرکت می‌کنند، اعتمادبه‌نفس و احساس حمایت اجتماعی در جوانان بیشتر می‌شود.

,

۳- نمودهای متفاوتی از گردهمایی و چینش افراد در مساجد، برای آموزش فعال، می‌توان ایجاد کرد، ازجمله حلقه‌های درس، جلسه‌های مناظره و جلسه‌های پرسش و پاسخ.

,

۴- مسجد می‌تواند به اجرا و برگزاری برنامه‌های مکمل آموزشی بپردازد، ازقبیل برگزاری جشن تکلیف، اقامه‌ی نمازهای جماعت، برگزاری اردو و بازدید، برگزاری مسابقه‌های فرهنگی- هنری مانند خطاطی، طراحی، نقاشی، هنرهای دستی و ....

,

چند راهکار عملی را برای بهبود عملکرد مسجد و جـذب بیشتر کودکان، نوجوانان و جوانان به مساجد

, چند راهکار عملی را برای بهبود عملکرد مسجد و جـذب بیشتر کودکان، نوجوانان و جوانان به مساجد,

کارشناسان چند راهکار عملی را برای بهبود عملکرد مسجد و جـذب بیشتر کودکان، نوجوانان و جوانان بیان می کنند که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

,

۱- زیباسازی و تقویت مساجد ازنظر امکانات ظاهری، مانند رسیدگی به ساختمان مسجد، نظافت و بهبود امکانات گرمایشی و سرمایشی.

,

۲- دقت در انتخاب امام جماعت و همچنین خادم مناسب برای مسجد.

,

۳- تلاش امام جماعت برای رعایت حال نمازگزاران، برای مثال تنظیم وقت مناسب برای به‌جاآوردن نمازها با درنظرگرفتن موقعیت افرادی که برای نماز می‌آیند.

,

۴- تشکیل و تقویت کتابخانه‌ی مناسب مسجد و برگزاری مسابقه‌های کتابخوانی، قصه‌نویسی و خلاصه‌نویسی کتاب.

,

۵- بیان آثار معنوی رفتارهای دینی؛ مانند بیان این مطلب که رفتارهای دینی موجب دوری انسان از فساد و فحشاست و موجب سلامتی جسمی و روانی انسان‌هاست.

,

۶- تشویق و تحسین کودکان و نوجوانان با اعطای جوایز متنوع.

,

۷- تشکیل کمیته‌های مختلف، مانند کمیته‌ی نماز، تواشیح، سرود، دکلمه، نمایشنامه و کمیته‌ی پژوهش.

,

۸- فراخوان مقاله با موضوع‌های متنوع، مانند خاطره‌های نماز، باورهای مذهبی و موفقیت‌ها، نماز و پرورش اخلاق نیکو، گفت‌وگو با خالق یکتا و بهداشت در دین.

,

۹- تشکیل ستاد رفع مشکلات جوانان و معتمدان محل از اهل مسجد برای ساماندهی معیشت جوانان، کاریابی، آسان‌سازی ازدواج و غیره.

,

۱۰- ایجاد ارتباط عاطفی بین مدرسه و مسجد: اگر مربیان مدارس در کنار دانش‌آموزان در نماز جماعت مساجد حضور یابند و ازسوی‌دیگر متصدیان امور مساجد رابطه‌ی خود را با مدرسه تقویت کنند، فضای مناسبی برای حضور جوانان در مساجد ایجاد خواهد شد.

,

نتیجه‌گیری با توجه‌به اهمیت دوره‌ی جوانی در رشد ارزش‌ها و برهان‌پردازی‌های ارزش‌بنیاد مراکز مذهبی، به‌خصوص مساجد، نقش ارزنده‌ای در زمینه‌ی تعلیم‌وتربیت دینی جوانان در دنیای اسلام دارند.

,

شهر یاسوج نیازمند ساخت مساجد جدید

, شهر یاسوج نیازمند ساخت مساجد جدید,

در شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد گرچه مساجدی از قبل برای انجام امور دینی و شرعی مردم ساخته شده است اما به دلیل گسترش حاشیه نشینی و افزایش جمعیت نیاز به ساخت مساجد جدید بیش از پیش احساس می شود.

,

برنامه ریزی مدون و اصولی برای تربیت جوانان و نوجوانان و همچنین جذب قشرهای مختلف از طریق مساجد در شهر یاسوج از دیگر نیازهایی است که باید به ان توجه شود.

,

مسجد داربستی در بلهزار یاسوج 

, مسجد داربستی در بلهزار یاسوج ,
یکی از مساجد فعال شهر یاسوج که به دلیل نداشتن امکانات و تجهیزات با داربست فلزی راه اندازی می شود و در فصل پاییز و زمستان برای درامان ماندن از سرما تعطیل می شود مسجد امام سجاد علیه السلام در روستای بلهزار است .
,
 
,
 
,
, ,
 
,
این مسجد داربستی همواره محلی برای جذب قشرهای مختلف مردم به ویژه جوانان و نوجوانان است و نیاز است که مسئولان امر برای پایداری فعالیت های مذهبی و تربیتی در این مسجد اهتمام ویژه ای داشته باشند.
,
 
,
 
,
, ,
 
,
در زیر تصاویری از فعالیت های فرهنگی تابستانی که با حضور جوانان و نوجوانان در مسجد امام سجاد (ع) بلهزار در حال انجام است را مشاهده می کنید.
,

 
 
 
 
 
 
,
,
, ,
 
,
, ,
 
,
, ,
 
,
 
,
 
,
, ,
 
, ,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه