اخبار داغ

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم؛

جود و بخشش در زندگی را از سیره جواد الائمه (ع) بیاموزیم

جود و بخشش در زندگی را از سیره جواد الائمه (ع) بیاموزیم
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بر لزوم الگوگیری از سیره و زندگانی نورانی امام جواد(ع) به خصوص در زمینه جود و بخشش تاکید کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از قم فردا، امام جواد(ع) تنها امامی است که در سن 8 سالگی به مقام امامت نائل آمدند و در اوج جوانی یعنی در سن 25 سالگی نیز به شهادت رسیدند. ایشان همچون جد بزرگوارشان پیامبر اکرم(ص) متخلق به اخلاق نیکو و حسنه بودند. همچنین امام جواد (ع) همچون پدر بزرگوارشان امام رضا (ع) دارای علم فراوان و وسیعی بودند که نسل به نسل به ایشان منتقل شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, قم فردا، , قم فردا، , قم فردا، , قم فردا,

علاوه بر این، ایشان همانند سایر امامان شیعه الگوی کامل تقوا و پارسایی و نمونه بارز عبادت و بندگی بودند. امام جواد (ع) در ادب و گشاده رویی با دوست و دشمن سرآمد بودند، به طوری که حتی این امر موجب جذب مخالفان امام به سوی ایشان می شد.

,

حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسم علیدوست استاد حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرنگار قم فردا، ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت امام جواد (ع)، در خصوص ویژگی های اخلاقی ایشان اظهار داشت: در زندگی همه امامان ما، گاهی یک ویژگی اخلاقی برجسته تر از سایر ویژگی های آن بزگوارن است که در خصوص امام جواد (ع)، عبادت و نیایش های شبانه آن حضرت مشهور بود.

, قم فردا, قم فردا, قم فردا, قم فردا,

 وی با بیان اینکه امام جواد (ع) فردی ساده و دور از تجملات و تشریفات بودند، افزود: امروزه متاسفانه می بینیم که در برخی از خانواده ها تجملات حرف اول را می زند و چشم و همچشمی این موضوع را تشدید کرده است، اما امام جواد (ع) در اوج سادگی زندگی و همچون تنگدستان جامعه غذا تناول می کردند.

,

علیدوست ادامه داد: یکی دیگر از ویژگی های بارز امام جواد (ع)، بخشش در راه خدا وکمک به نیازمندان بود. 

,

وی ابراز داشت: از دیگر خصوصیات اخلاقی حضرت جواد الائمه، صبر و بردباری ایشان بود، چرا که ایشان در دوران امامتشان با بردباری در برابر ستم های حاکمان دوران خود ایستادند.

,

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: امام جواد (ع) از همان دوران کودکی اهل تفکر بودند، به طوری که ایشان با وجود کوتاهی دوران حیات و امامت خود، شاگردان بزرگی همچون عبدالعظیم حسنى را تربیت کردند.

,

همچنین امام رضا(ع) با توجه به ویژگی های امام جواد(ع) است که می فرماید: این مولودی است که با برکت تر از او برای شیعیان ما به دنیا نیامده است. (بحارالانوار، ج50، ص23، ح14)

,

ایشان در بیان این برکت و بزرگواری امام جواد(ع) در جایی دیگر می فرماید: او راستگو، صبور و بردبار، دارای فضیلت نور چشم مؤمنان و مایه خشم کفار است. (مستدرک عوالم العلوم، ج 32، ص 72)

,

به هر تقدیر اینها تنها گوشه ای از فضائل اخلاقی امام جواد (ع) می باشد که اگر آنها را الگوی زندگانی خود قرار دهیم، یقینا می توانیم زندگی و جامعه خود را دگرگون کنیم.

,

لذا جا دارد تا به عنوان یک شیعه از تمامی ابعاد زندگی ایشان آگاهی یابیم و به تحقیق و مطالعه در خصوص سایر فضائل اخلاقی ایشان بپردازیم و آنها را سرلوحه زندگی خود قرار دهیم و در نشر آنها پیشگام باشیم.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه