اخبار داغ

برگزاری مراسم شهادت امام جواد علیه السلام در ابوموسی

برگزاری مراسم شهادت امام جواد علیه السلام در ابوموسی
مراسم عزاداری و سوگواری شام شهادت حضرت جواد الائمه علیه السلام با حضور دوستداران اهل بیت در مسجد جامع امام حسن مجتبی علیه السلام شهرستان ابوموسی برگزار شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از نافذ آنلاین، آئین بزرگداشت شام شهادت جانسوز پیشوای نهم شیعیان جهان حضرت امام محمد تقی جواد الائمه علیه السلام ، میوه دل ولی نعمتمان آقا ثامن الحجج(ع)، با حضور دوستداران و پیروان مکتب اهل بیت علیهم السلام در مسجد جامع ابوموسی برگزار شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نافذ آنلاین،,

حجت الاسلام شیرزاد حسنی امام جماعت ابوموسی در این مراسم گفت: آگاهی های تاریخی درباره زندگی امام جواد علیه السلام چندان گسترده نیست؛ زیرا افزون بر آن که محدودیتهای سیاسی همواره مانع از انتشار اخبار مربوط به امامان معصوم علیه السلام می گردید، تقیه و شیوه های پنهانی مبارزه که برای " حفظ امام و شیعیان از فشار حاکمیت" بود، عامل مؤثری در عدم نقل اخبار در منابع تاریخی است. افزون بر آن، زندگی امام جواد علیه السلام چندان طولانی نبوده است که اخبار فراوانی هم از آن در دسترس ما قرار گیرد.

,

امام جماعت ابوموسی اظهار کرد: پس از شهادت امام رضا علیه السلام توسط مأمون عباسی، نوبت به امام جواد علیه السلام رسیده بود تا مانند پدربزرگوارشان توسط مأمون کنترل شود به همین دلیل مأمون دختر خود را به عقد ایشان درآورد و از طرف دیگر آمد و شد شیعیان و تماس های آنان را با آن حضرت زیر نظر بگیرد.

,

حسنی با اشاره به مقام علمی امام جواد علیه السلام، افزود: امام جواد علیه السلام با وجود سن و سال اندک درجات معنوی و علمی را از پدر بزرگوارشان به ارث برده بودند و در بزرگی مقام این امام بزرگوار همین بس که توانستند در مناظره ای که با یحیی بن اکثم، بزرگترین عالم اهل سنت آن دوره داشت، او را مغلوب کند.

,

وی تصریح کرد: یکى از ابعاد بزرگ زندگى ائمه ما، بعد فرهنگى آنها است. آنان برای نشر علوم اهل بیت علیهم السلام به تربیت شاگردانی می پرداختند اما به عکس دوره امام صادق علیه السلام که توانستند 4 هزار شاگرد تربیت کنند؛ از زمان امام جواد علیه السلام تا امام حسن عسکری علیه السلام به دلیل وجود خفقان سیاسی و فشارهای متعدد، امام جواد علیه السلام تنها 110 شاگرد داشتند و از این امام بزرگوار تنها دویست و پنجاه حدیث نقل شده است. البته در میان این شاگردان محدود چهره هایی بزرگی چون: على بن مهزیار، احمد بن محمد بن ابى نصر بزنطى، زکریا بن آدم، محمد بن اسماعیل بن بزیع، حسین بن سعید اهوازى، احمد بن محمد بن خالد برقى بودند که هر کدام در صحنه علمى و فقهى وزنه خاصى به شمار مى‏رفتند، و برخى داراى تالیفات متعدد بودند.

,

امام جماعت ابوموسی خاطر نشان کرد: ام فضل، دختر مأمون عباسی، پس از مرگ پدر، امام را در بغداد مسموم کرد و راه یافتن او به حرم خلیفه و برخورداری از مواهب موجود در آن، نشانی از آن است که این عمل به دستور معتصم انجام شده است. و بالاخره امام جواد علیه السلام به شهادت رسید و حرم مطهر ایشان در کاظمین عراق قرار دارد که ملجا و پناهگاه عاشقان ایشان است .

در ادامه مداحان اهل بیت علیهم السلام در رثای شهادت امام جواد(ع) به مداحی و نوحه سرایی پرداختند و عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام در سوگ ایشان بر سر و سینه زدند و در رثای این امام بزرگوار اشک ماتم ریختند.

,
,
,

, , , , ,

انتهای پیام/





 

,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه