اخبار داغ

کارشناس مذهبی:

امام جواد(ع) بر مذهب های باطل برخاسته از درون جامعه اسلامی خط بطلان کشید

امام جواد(ع) بر مذهب های باطل برخاسته از درون جامعه اسلامی خط بطلان کشید
کارشناس مسائل مذهبی گفت: همه امامان معصوم(ع) نظر به شرایط و زمان خود تلاش می کردند که در مقاطع مختلف اسلام را به مردم معرفی کنند و بر مذهب های باطل چه برخاسته از درون جامعه اسلامی بودند و چه از بیرون خط بطلان بکشند، امام جواد(ع) نیز راه پدرانش را در این راستا ادامه داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام والمسلمین عباس گروهی،کارشناس مسائل دینی و مذهبی در گفتگو با رودبار ما ضمن تسلیت سالروز شهادت نهمین اختر تابناک آسمان ولایت و امامت حضرت امام محمد تقی الجواد(ع) به عموم شیعیان ،گفت: درایت و آگاهی امام جواد(ع) از اوضاع سیاسی زمان خود موجب ضعف و شکست اهداف شوم دستگاه عباسی شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, رودبار ما,

وی ادامه داد: همه امامان معصوم(ع) نظر به شرایط و زمان خود تلاش می کردند که در مقاطع مختلف اسلام را به مردم معرفی کنند و بر مذهب های باطل چه برخاسته از درون جامعه اسلامی بودند و چه از بیرون خط بطلان بکشند، امام جواد(ع) نیز راه پدرانش را در این راستا ادامه داد.

,

گروهی اظهار کرد: امام جواد(ع) در دوره ای امامت خویش را آغاز کرد که به رغم اقتدار شیعیان، عرصه سیاسی و اجتماعی جامعه گرفتار چالش های عمیق عقیدتی و درگیری های مختلف شده بود.

,

وی افزود: مأمون به دلیل این که با قتل امام رضا(ع) دچار بدنامی و تزلزل شده بود، صلاح نمی دید که بیش از آن به آزار امام جواد(ع) بپردازد. هم چنین به دلیل قدرت شیعیان در آن روزگار تمام سعی خود را بر آرام نگه داشتن اوضاع مصروف می داشت، لذا به منظور دست یابی به چنین هدفی ناچار شد آن حضرت را مانند پدرش امام رضا(ع) در قدرت سهیم کند. امام ولایتعهدی را قبول کرد، مشروط بر این که هرگز در کاری دخالت نکند و این امر مشروع بودن حکومت خلیفه را با سؤال روبه رو می کرد. امام جواد با گذاشتن شروطی مبنی بر دخالت نکردن در امور، عملاً ناچار شدن خود را به پذیرش ولایتعهدی به نمایش گذاشت و نقشه خلیفه را که با این هدف درصدد کسب مشروعیّت بود، ناکام گذاشت.

,

این کارشناس مسائل دینی و مذهبی درباره برخورد دستگاه خلافت عباسی با امام نهم(ع) گفت: امام جواد (ع) در مدینه اقامت داشت پس از شهادت امام رضا (ع) و انتقال مقر خلافت  از خراسان به بغداد مأمون خلیفه عباسی که همچون سایر خلفای  بنی عباس از پیشرفت معنوی و نفوذ باطنی امامان معصوم و گسترش فضایل آنها در بین مردم هراس داشت ، سعی  کرد ابن الرضا را تحت مراقبت خاص خویش قرار دهد.
وی ادامه داد: از اینجا بود که مأمون نخستین کاری که کرد ، دختر خویش ام الفضل را به ازدواج حضرت امام جواد (ع ) درآورد ، تا مراقبی  دایمی و از درون خانه ، بر امام گمارده باشد . رنجهای دایمی که امام جواد (ع ) از ناحیه این مأمور خانگی  برده است ، در تاریخ معروف است.

,
,

حجت الاسلام گروهی برگزاری مناظره دانشمندان با امام جواد (ع) را روش حکومت عباسی برای در تنگنا قرار دادن امام (ع) عنوان کردو افزود: از روشهایی که مأمون در مورد حضرت رضا (ع ) به کار می بست ، تشکیل مجالس بحث و مناظره بود .مأمون و بعد معتصم عباسی می خواستند از این راه به گمان باطل خود امام (ع ) را در تنگنا قرار دهند به خصوص که در آغاز امامت هنوز سنی از عمر امام جواد (ع ) نگذشته بود . مأمون نمی دانست که مقام ولایت و امامت که موهبتی است الهی ، بستگی به کمی  و زیادی سالهای عمر ندارد.

,

این کارشناس مذهبی بیان داشت: مظلومیت امام جواد(ع)به نوعی مضاعف است غربت این امام به این جهت است که در خانه خود غریب بود و همسر که باید محرم اسرار او می شد او را به شهادت رساند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه