اخبار داغ

آیت الله عالمی:

امام جواد(ع) هیچ فرصتی را برای بیان حقیقت از دست ندادند/ یکی از عرصه‌های زندگی امام جواد(ع) مبارزه مناظراتی بود

امام جواد(ع) هیچ فرصتی را برای بیان حقیقت از دست ندادند/ یکی از عرصه‌های زندگی امام جواد(ع) مبارزه مناظراتی بود
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: امام جواد(ع) هیچ فرصتی را برای بیان حقیقت از دست ندادند و از هر فرصت ممکن برای تبیین ابعاد غیر مشروع خاندان عباسی استفاده می‌کردند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ 29 ذی القعده سالروز شهادت امام محمد تقی(علیه السلام) معروف به امام جواد است، ایشان بعد از امام علی بن موسی علیه السلام نهمین امام و مقتدای شیعیان هستند که در عنفوان نوجوانی یعنی 9 سال و به روایتی هفت سال داشت وقتی پدرش در خراسان درگذشت به این مقام رسیدند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

 

,

پس از شهادت پدر بزرگوارشان یعنی وقتی مأمون، امام جواد(ع) را از مدینه به بغداد فراخواند و ایشان را به رغم مخالفت عباسیان به ازدواج دخترش ام فضل درآورد؛ اما امام پس از زندگی هشت ساله در بغداد به مدینه برگشت.

,

 

,

 در مدینه با بانویی به نام سمانه ازدواج کردند و از ثمره این ازدواج  پسری به دنیا آمد که به عنوان امام دهم جانشین امام جواد (ع) شدند.

,

 

,

بی شک مهم ترین نقش زندگی امامان معصوم(ع) سیره سیاسی این بزرگواران و مبارزه با حکومت طاغوت بود و امام جواد (ع) نیز بر همین اساس سبک زندگی سیاسی ویژه ای دارند.

,

 

,

تبیین ابعاد سیاسی زندگی امام جواد(ع)

, تبیین ابعاد سیاسی زندگی امام جواد(ع),

 

,

آیت الله حسن عالمی در گفتگو با خبرنگار ما به تبیین ابعاد سیاسی امام جواد (ع) پرداخت و اظهار کرد: امام جواد (ع) بعد از شهادت پدر بزرگوارشان نه ساله بوده و با داشتن این سن منصب امامت را مقتضی شدند.

,

 

,

وی افزود: در طی این مدت حضرت هم کار پدرشان را در ابعاد سیاسی و مبارزاتی و هم در جهت افشای علم و دانش و کلام و فقه اهل بیت (ع) در بین مردم ترویج کردند.

,

 

,

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به زندگی سیاسی امام جواد (ع)، عنوان کرد: استحضار دارید مامون بر حسب ظاهر ادعای شیعه بودن داشت ولو اینکه شیعه ای بوده است که امام را به شهادت رساند؛ اما سعی می کرد این قتل را پنهان کند و طوری وانمود می کرد که برای شهادت امام هشتم(ع) سوگوار است.

,

 

,

وی ادامه داد: از طرفی نیز برای اثبات دروغین ارادتش به اهل بیت، دختر خود ام فضل را به همسری حضرت جواد (ع) در آورد تا از این طریق به مردم القا کند که من با خاندان پیامبر مشکلی نداشته و دختر خود را به این خانواده واگذار کرده ام تا بدین وسیله خود را از قتل امام رضا(ع) مبری کند.

,

 

,

آیت الله عالمی با تاکید بر اینکه امام جواد(ع) هیچ فرصتی برای بیان حقیقت از دست ندادند و از هر فرصت ممکن برای تبیین ابعاد غیر مشروع خاندان عباسی استفاده می‌کردند، گفت: به علاوه در هر مجلس و مناظره‌ای که ایشان با علمای بزرگ جهان اسلام برگزار می کردند در آن حضور پیدا کرده و به بیان حقایق می پرداختند.

,

 

,

وی اضافه کرد: از اواخر دوره‌ بنی‌امیه و اوایل دوره‌ بنی‌عباس، ماجرایی آغاز شد که آن‌ها خود آن را «نهضت ترجمه» نام‌ نهادند؛ نهضت ترجمه به بنی‌عباس ربطی ندارد، ولی آن‌ها خیلی طرفدار این جریان بودند.

,

 

,

نماینده مردم مشهد در مجلس خبرگان با اشاره به اینکه در این جریان متون معرفتی ایران، روم و یونان به زبان عربی ترجمه شد و فضاهای جدید معرفتی در حوزه‌ مسلمان‌ها پدید آمد، بیان کرد: مثلاً مسلمانان در سده‌ نخست، بیشتر نقل‌گرا بودند و تفکر عقلانی به این معنی که خودشان فکر کنند و سؤال کنند، کمتر جریان داشت و ائمه(ع) نیز طبیعتاً محدودیت داشته و امکان بروز و عرضه برای مردم را نداشتند.

,

 

,

وی تصریح کرد: یکی دیگر از عرصه های زندگی امام جواد(ع) مبارزه مناظراتی بود که با مدعیان اسلام داشتند و البته در تمام این مناظرات با همان سن کم و استفاده از علم لایزال الهی موفق بودند؛ اما معتصم، جانشین مأمون، که از امام جواد (ع) خوشش نمی‌آمد در سال ۸۳۵ ایشان را به بغداد فرا خواند و امام جواد (ع) فرزندشان، امام هادی (ع) را با مادرش سمانه در مدینه تنها گذاشته و عازم بغداد شدند که در نهایت در این سفر به شهادت رسیدند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه