اخبار داغ

پای دردل کوره داران سه قلعه سرایان:

بر دل کوره داران سه قلعه جز آه و افسوس نمانده است

بر دل کوره داران سه قلعه جز آه و افسوس نمانده است
تعطیلی وکسادی وازرونق افتادن صنعت آجرپزی کوره داران شهرسه قله سرایان فقط آه وافسوس این قشرزحمتکش را بدنبال داشته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل ازسرایان بیدار، چندسالی است پس ازهدفمندی یارانه هاوافزایش قیمت سوخت فعالیت 17 کوره آجرپزی سه قلعه که زمانی نه تنها منبع اصلی درآمدمردم این منطقه بلکه مردم روستاهای همجوارنیز بودروبه تعطیلی وکسادی گذاشته وباعث بیکاری تعدادزیادی ازجوانان و میانسالان شده و آه اوفسوسرا بر دل کوره داران گذاشته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سرایان بیدار، ,

 غلامرضادولتی مسئول یک کوره آجرپزی به فعالیت این کوره ازسال 72 اشاره داردکه90کارگربه طور مستقیم و300 نفربه صورت غیرمستقیم را مشغول به کار کرد اما با هدفمندی یارانه ها، قیمت سوخت مصرفی کوره از لیتری 95ریال به 2هزار ریال افزایش یافت وباعث تعطیلی بیشتر کوره های سه قلعه شد.

,

وی ازکاهش نیروهای کاری این کوره آجرپزی از90به 30نفر صحبت می کندواین که درحال حاضر به دلیل صنعتی بودن کوره و مصرف کم امکان ادامه کارفراهم است اما به دلیل زیاد بودن مشکلات سودی عاید نمی شود.

,

این کوره دارسه قلعه ای ظرفیت این کوره با دوخط تولید سالانه 20 میلیون قالب آجراست اما درحال حاضر با یک چهارم ظرفیت تولید کار می کند وحتی توان پرداخت هزینه قبوض سنگین و دستمزد کارگران را ندارد.

,

دولتی گفت: به این نکته هم اشاره دارد که بازارفروش نیزاز مشهد، نهبندان و تایباد کاهش یافته وفقط به چند مشتری جزء در شهرستان رسیده است.

,

تسهیلات کم بهره

,

وی با اشاره به میزان اشتغال زایی این کوره ها در منطقه سه قلعه در شرایط فعلی لازمه افزایش تولید را  ارائه تسهیلات کم بهره از سوی دولت می داند تا صاحبان کوره ها بتوانند خط تولید را تغییر داده و در اشتغال زایی نقش داشته باشند.

,

دولتی با بیان این که در سرایان آجر بلوک سخت وجود ندارد و نزدیکترین محل برای تهیه این نوع آجر سبزوار و یزد است تصریح می کند: درخواست بسیاری از مردم سرایان ساخت این آجرها در منطقه است تا از هزینه های حمل ونقل آن کاسته شود . وی در ادامه تاکید می کند:  برخلاف برخی اظهار نظرها  تولید این آجرها توجیه اقتصادی دارد چراکه نه تنها نیاز شهرستان سرایان پاسخ داده می شود بلکه برای صادرات این محصول به افغانستان نیز می توان اقدام کرد .

,

 این کوره دار ادامه می دهد: در حال حاضر تنها قادربه تولید آجرفشاری هستیم درحالی که با ارائه تسهیلات و تغییر خط علاوه بر آجر فشاری 6 نوع آجر دیگرمی توان تولید کرد .

,

به گفته وی با وجود توجیه اقتصادی در این زمینه  از ابتدای سال گذشته پیگیری های جدی برای این تغییر انجام شده اما  تاکنون هیچ اقدام و حمایتی نشده است .

,

نه به کوره داران

,

دولتی اظهارکرد:: درمراجعه به بنیاد برکت و پیگیری مسئولان این نهاد با پایتخت اعلام شد ظرفیت بنیاد برای سرمایه گذاری در تولید آجر کامل شده و در جای دیگری نمی توان سرمایه گذاری کرد این درحالی است که برای تغییر کاربری این کوره به طرح جدید مانند بتن سبک و خط های تولیدی دیگر باید هزینه 10 میلیارد ریالی که تا کنون شده است ، کنار گذاشته  و تشکیلات جدید ساخته شود که برای کوره دار مقدور نیست.

,

مسئول کوره آجرپزی در بیان دیگر مشکلات می گوید : به دلیل نبود سوله و با وجود پوشش آجرها با پلاستیک هر سال بالغ بر 100 میلیون ریال از آجرهای تولیدی  تخریب می شود ضمن این که خیلی از کارگران سابق این کوره یا از کار بیکار شده اند و یا به معادن زغال سنگ طبس روی آورده اند.

,

به گفته وی با وجود پیگیری های متعدد تاکنون به غیراز فرماندارسابق حتی یک مسئول برای بازدید ازاین کوره که خود سرمایه ای برای منطقه است نیامده و پای درد دل و گلایه های کوره داران ننشسته است.

,

 دولتی از روند ارائه تسهیلات نیز گلایه می کند و آن طور که می گوید: برای گذران امور جاری کوره، خانه و کامیون خود را فروخته است علاوه بر این  تسهیلات با نرخ 33 درصد به  کوره دار ارائه شد و برای دریافت 100 میلیون تومان، سرمایه گذار مجبور به  عبور از هفت خان رستم شد.

,

به گفته وی در حال حاضر نیز با وجود ضرردهی ،  کوره های باقی مانده  مجبور به فعالیت هستند  تا بتوانند اقساط و بهره بانک را  پرداخت کنند.

,

این کوره دارخاطرنشان کرد: به طورحتم این سرمایه 22 ساله اگردربانک پس انداز می شد تا کنون سود بسیار زیادی حاصل می شد اما قصد ما از احداث این کوره و ادامه فعالیت ، رونق کسب و کارواشتغال جوانان منطقه بود که البته حمایتی هم نمی شوند.

,

دولتی اظهارداشت:تنها خواسته ما از مسئولین ارائه تسهیلات کم بهره به تولیدکنندگان و فعالان در عرصه صنعت و تولید است تا بتوانند با افزایش یا تغییر تولید به زندگی ومعیشت خود و دیگران کمک کنند.

,

تغییرکاربری با کدام سرمایه؟

,

یکی از کارگران این مجموعه نیز می گوید : کسانی که کارشان در اینجا تعطیل شده به معادن رفته اند و درآمد حداقلی دارند خیلی ها نیز بیکار شده اند .

,

به گفته وی در شرایطی که بیکاری در این منطقه موج می زند همه امید مردم سه قلعه کار در کوره ها است که البته چراغ  آنها نیز در حال خاموش شدن است.

,

یکی دیگر از کوره داران نیز می گوید : از آغاز فعالیت کوره تا  سال ٩٤، تعداد  50  نفر به صورت مستقیم مشغول به کار بودند این درحالی است که اکنون  این تعداد به 10 نفر رسیده است .این یعنی 40 نفر به صورت مستقیم بیکار شده اند.

,

«فروتن» با اشاره به کاهش میزان تولید کوره ها می افزاید : میزان تولید سال٩٤ بالغ بر 3 میلیون قالب آجر بود که با بروز مشکلات و کاهش تولید به یک سوم این میزان و کمتر از یک میلیون قالب آجر رسیده است .

,

وی ادامه می دهد: این در حالی است که سال٩٠و با هزینه ای حدود500 میلیون ریال گازکشی کوره نیز انجام شد و هزینه اضافه را به کوره دار تحمیل کرد و سوددهی در بر نداشت.

,

وی معتقد است : برخلاف برخی توجیه های کارشناسان اقتصادی اگر با ارائه  تسهیلات کم بهره مشکل نقدینگی حل شود ، مشکل بازار فروش این محصول وجود نخواهد داشت .

,

به گفته وی برخی مسئولان درحالی تاکید بر تغییر کاربری کوره ها دارند که  کوره داران سرمایه کافی برای تغییر ندارند.

,

تراژدی بیکاری و مهاجرت

,

زینلی رئیس شورای اسلامی شهر سه قلعه نیز با تاکید بر لزوم حمایت از کوره داران سه قلعه می گوید: تا همین چند سال پیش کوره های آجرپزی از شریانهای اقتصادی شهر سه قلعه بود که به طور مستقیم با 17 واحد فعال به طور میانگین اشتغال بیش از 400 نفر  به طور مستقیم در منطقه را رقم زد اما با هدفمندی یارانه ها و تغییر نوع سوخت  چون گازرسانی به این کوره ها انجام نشد به جز سه واحد بقیه به تعطیلی گرایید.

,

وی به این نکته هم اشاره دارد که از طرفی نیز جایگزینی بلوک های سفالی در عمل مصرف این نوع آجر را کاهش داد وبیکاری گسترده و مهاجرت را در شهر سه قلعه  رقم زد.

,

رئیس شورای اسلامی شهرسه قلعه اظهارکرد:پس ازطرح هدفمندی یارانه ها وگرانی سوخت کوره قیمت تمام شده آجر نیزافزایش یافت ودرچرخه مصرف با کاهش مواجه شد .

,

وی ادامه می دهد: مردم منطقه هم به دلیل مشکلات اقتصادی نتوانستند به صورت مجتمع یک واحد بزرگ تولیدی راه بیندازند وبه صورت یک تعاونی بزرگ به تولید آجر سفال یا بلوک یا کاشی روی آورند بنابراین با بیکاری مضاعف،  مهاجرت های گسترده ای در این منطقه اتفاق افتاد.

,

زینلی گفت: در این سالها پیگیری برای اعطای تسهیلات به کوره داران زیاد بوده اما با این توجیه که کوره های سنتی دیگر صرفه اقتصادی ندارد و چاه های آب مورد استفاده کوره ها نیز غیر مجاز است  و البته خیلی توجیه های دیگر تاکنون هیچ گونه تسهیلاتی به کوره داران ارائه نشده است.

,

شاید یک خبر خوش

,

رجبی مسئول اداره صنعت ،معدن و تجارت شهرستان سرایان در این زمینه می گوید: کوره های سنتی آجرپزی سه قلعه چون عملکرد سنتی دارند و به عنوان واحد صنفی تولیدی فعالیت می کنند پروانه صنفی داشته و جواز تاسیس یا پروانه بهره برداری ندارند و در آینده نزدیک از طریق ثبت نام در سامانه بهین یاب می توانند درخواست تسهیلات کنند.

,

وی افزود:سامانه بهین یاب برای واحدهای با پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد و همچنین واحدهای تولیدی که نیاز به بازسازی داشته باشند راه اندازی شده است.

,

مسئول اداره صنعت ومعدن سرایان اظهارکرد: بر این اساس این واحدها نیز  در حال حاضر می توانند به سامانه بهین یاب مراجعه و درخواست تسهیلات خود را ثبت کنند و پس از تایید کارگروه ستاد تسهیل رونق در مرکز استان به این واحدها تسهیلات اعطا می شود.

,

انتهای پیام

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه