اخبار داغ

نماز جماعت از برکات دین اسلام است

نماز جماعت از برکات دین اسلام است
در روایات در اهمیت نمازجماعت و فضیلت آن بسیار گفته شده است. از جمله آمده است که امام رضا(ع) فرمود: فضیلت نمازجماعت نسبت به نماز فرادا در هر رکعت دو هزار برابر است. پشت سر گناهکار نماز مگذار و فقط به اهل ولایت اقتدا کن (تحف العقول، ص440، بحارالانوار، ج85، ص435)
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صدای دانشجو؛ از پیامبراکرم(ص) نقل شده است که فرمود: هرکس نماز صبح را به جماعت به جا آورد سپس تا طلوع خورشید به ذکر خداوند بی نیاز و بلندمرتبه پردازد، در بهشت هفتاد درجه خواهد داشت و مابین هر درجه ای به اندازه ای است که اسب دونده عالی و خوش تربیت هفتادسال بتازد؛ و کسی که نمازظهر را به جماعت بخواند در بهشت جاوید، پنجاه درجه خواهد داشت و فاصله بین درجات او به اندازه تاختن پنجاه ساله اسب عالی خواهد بود؛ و هرکس نمازعصر را به جماعت بخواند ثواب آزادکردن هشت نفر از فرزندان اسماعیل را خواهدداشت که هریک از آنها صاحب خانه‌ای باشند؛ وکسی که نمازمغرب را به جماعت بخواند گویا یک حج و یک عمره مقبول به جای آورده است؛ و هرکس نماز عشا را به جماعت بخواند مانند این است که شب قدر را شب زنده داری نموده است. (امالی شیخ صدوق، ص 141، و نیز بحارالانوار، ج85، ص436)

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صدای دانشجو,

, ,

 

,

 

,

بر پایی فریضه های دینی به صورت دسته جمعتی،غیر از پاداش های فراوانی که یاد شد،در زندگی فردی و اجتماعی امت مسلمان نیز،آثارمثبت و فراوانی دارد که به برخی اشاره می شود:

,

1-  آثار اجتماعی

,

نماز جماعت،مقدمه وحدت صفوف و نزدیکی دلها و تقویت کننده روح اخوت است.

,

نوعی حضور و غیاب بی تشریفات،و بهترین راه شناسائی افراداست.

,

نماز جماعت، بهترین،بیشترین، پاکترین و کم خرج ترین اجتماعات دنیاست و نوعی دید و بازدید مجانی و آگاهی از مشکلات و نیازهای یکدیگر و زمینه ساز تعاون اجتماعی بین آحاد مسلمین است.

,

2- آثار سیاسی

,

نماز جماعت،نشان دهنده قدرت مسلمین و الفت دلها و انسجام صفوف است.

,

تفرقه ها را می زداید ، بیم در دل دشمنان می افکند، منافقان را مایوس می سازد، خار چشم بدخواهان است.

,

نماز جماعت ، نمایش حضور در صحنه و پیوند«امام »و«امت » است.

,

3- آثار اخلاقی،تربیتی

,

در نماز جماعت،افراد در یک صف قرار می گیرند و امتیازات موهوم صنفی،نژادی،زبانی،مالی و...کنار می رود و صفا و صمیمیت و نوع دوستی در دلها زنده می شود و مؤمنان،با دیدار یکدیگر در صف عبادت،احساس دلگرمی و قدرت و امید می کنند.

,

نماز جماعت ، عامل نظم و انضباط ، صف بندی و وقت شناسی است.

,

روحیه فردگرایی و انزوا و گوشه گیری را از بین می برد و نوعی مبارزه با غرور و خودخواهی را در بر دارد.

,

نماز جماعت،«وحدت »در گفتار،جهت،هدف و امام را می آموزدو از آنجا که باید پرهیزکارترین و لایق ترین اشخاص،به امامت نمازبایستد،نوعی آموزش و الهام دهنده علم و تقوا و عدالت است.

,

نماز جماعت،کینه ها و کدورت ها و سوء ظن ها را از میان می برد وسطح دانش و عبودیت و خضوع را در جامعه اهل نماز، افزایش می دهد.

,

همانگونه که مطرح شد برگزاری نماز جماعت از اهمیت بالایی برخوردار است ، در این گزارش به روند برگزاری نماز جماعت در برخی از مکان های عمومی شهر همدان می پردازیم :

,

یک از دغدغه های مسئولین ارزشی شهر همدان برگزاری نماز جماعت در پیاده راه خیابان بوعلی بوده که مدتی است به همت برخی مسئولین ؛ خیرین و کسبه ی این خیابان در حال برگزاری می باشد.

,

 

,

 

,

ترویج فرهنگ نمازخوانی

, ترویج فرهنگ نمازخوانی,

بهرام دوست پرست مسئول برگزاری نماز جماعت در پیاده راه بوعلی گفت : برگزاری نماز جماعت در پیاده راه خیابان بوعلی از یک ما و نیم پیش و به تاکید و سفارش آیت الله موسوی اصفهانی نماینده ی مجلس خبرگان رهبری شروع شد ؛ که آیت الله موسوی اصفهانی  تاکید کردند که این اتفاق بیفتاد و نماز در این مکان برگزار بشود. قبل از این موضوع در جلسه ای که با شهردار همدان داشتیم ، ایشان بر برگزاری نماز جماعت در خیابان بوعلی تاکید کردند و خواستار برقراری این فریضه شدند و هم چنین سرکار خانم نورالله زاده عضو شورای شهر هم مساعدت های چشم گیری برای برگزاری نماز داشتند.

,

 

,

, ,

وی افزود : در ادامه ما با با دوستان خودمان در گروه سراج جلسه ای داشتیم و به برسی موقعیت جغرافیایی ، مکان ، امکانات و غیره  پرداختیم و به لطف خدا کار شروع شد و بنا شد که به صورت آزمایشی کار را شروع کنیم و اگر استقبال شد کار را ادامه دهیم .

,

دوست پرست  بیان کرد: برای تهیه ی امکانات با تعدادی از مغازه داران خیابان بوعلی و تعدادی از خیرین و کادر اجرایی نماز صحبت شد که به لطف خداوند و کمک خیرین تعدادی زیر انداز و یک دستگاه صوتی تهیه شد و آب مورد نیاز برای وضو هم باکمک یکی از مغازه داران تامین گردیدو یکی از مغازه داران اتاقی در بالای مغازه ی خود در اختیار ما قرار دادند که ما بتوانیم وسایل و تجهیزات نماز را بعد از اتمام نماز در آنجا مستقر کنیم.

,

وی ادامه داد کادر اجرایی برگزاری نماز از تیم ده نفره ای از مغازه داران و تیپ و سن های مختلف تشکیل شد و به لطف خدا و همکاری گسترده ای که ایجاد شد توانسیم نماز جماعت پیاده راه خیابان بوعلی را برگزار کنیم.

,

بهرام دوست پرست تصریح کرد : قسمتی برا نماز خواندن و وضو گرفتن بانوان تعبیه شد و با تدابیر انجام شده محیط برای بانوان محیا گردید که بتوانند به راحتی وضو بگیرند و از نماز جماعت بهره ببرند ،  که مورد استقبال تعداد زیادی از بانوان قرار گرفت .

,

 

,

وی گفت : کادر برگزاری نماز هنگام اذان وسایل برگزاری نماز را مستقر می کنند و بعد از پایان نماز بالفور وسایل را جمع می کنند که باعث ایجاد مشکل نشود ؛ و تا آنجا که می شده سعی کردیم که برگزاری نماز باعث سد معبر نشود  و مشکلی برا وسایل نقلیه ای که بیمار و مسافر جابجا می کنند ایجاد نشود وهیچ سد معبری نیست که باعث ایجاد مشکل برای کسی بشود.

,

 

,

, ,

دوست پرست  بیان کرد: بنده پیشنهاد دارم که با همکاری شهرداری منطقه ی یک ، هنگام اذان بلندگوهای نصب شده در خیابان بوعلی اذان را پخش نمایند که این موضوع مساعدت و هماکاری دوستانمان در شهرداری را می طلبد .

,

وی در انتها گفت : متاسفانه الان یک تعداد کولی از بیرون استان به استان می آیند و بدون توجه به اوقات شرعی و ایام شهادت ائمه ی معصومین مشغول مطربی و نوازندگی می شوند و جو نامناسبی را ایجاد می کنند ؛  پیشنهاد دوم بنده این است که به مناسبت های مختلف ما بتوانیم برنامه تئاتر خیابانی را داشته باشیم و پیاده راه بوعلی فرصت خوبی برای اجرای کارهای فرهنگی در مناسبت های مختلف است.

,

 

,

 

,

بوستان ارم تابستان هر سال پذیرای تعداد زیادی از نمازگزاران بوده و با سابقه ای 13 ساله در برگزاری نماز جماعت جزء مورد استقبال ترین نماز جماعت های بوستان های همدان است.

,

 

,

 

,

 نماز جماعت در پارک ها و اماکن تفریحی سبب ترویج فرهنگ نماز می شود

,  نماز جماعت در پارک ها و اماکن تفریحی سبب ترویج فرهنگ نماز می شود,

یاسر پرزاد مسئول برگزاری نماز جماعت در بوستان ارم گفت : به لطف خداوند نماز جماعت در بوستان ارم سابقه ای 13 ساله دارد ؛ شروع نماز امسال از 31 خرداد ماه بوده و با استقبال خوب مردم مواجه شد که در طول شب های هفته هر شب حدود 200 نفر در نماز جماعت شرکت می کنند و آخر هفته و جمعه ها این جمعیت به 500 نفر هم می رسد.

,

 

,

, ,

وی افزود : ما با  15 نفر کادر اجرایی کار را شروع کردیم و در کنار برگزاری نماز برنامه های مختلفی چون بیان احکام و مسائل شرعی ، مشاوره های اجتماعی و اخلاقی ، برگزاری جشن ها و اعیاد و مناسبت های دینی و برگزاری مراسم دعا و مناجات خوانی در ایام مخصوص را داریم که مورد استقبال عموم مردم قرار گرفته است.

,

پرزاد گفت: در این بین برنامه های مختلفی برای کودکان تدارک دیده شده که از جمله ی این برنامه ها می توان به برگزاری مسابقه ی نقاشی اشاره کرد .

,

 

,

انتهای پیام

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه