اخبار داغ

بنده تا از نفس نرهد به رب نرسد؛

عرفه،راهی برای شکستن قفسِ آهنین خودپرستی

عرفه،راهی برای شکستن قفسِ آهنین خودپرستی
عرفه روز عبادت و نیاش به درگاه الهی و روز بارش رحمت و مغفرت و عفو عمومی است. عرفه؛ یعنی دعا؛ یعنی ابزاری مناسب برای رابطه سریع عارفانه با شکستنِ قفسِ آهنین خودپرستی.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از رودبار ما، امروز نهم ذی‌الحجه و برابر با روز عرفه است. روز مقدسی که در‌های آسمان را برای پذیرش تضرع‌های عاشقانه‌ بندگان ذات اقدس الهی می‌‌گشایند و باز هم آن فاعل بالعشق خواهان بازگشت اشرف مخلوقاتش به بارگاه امن‌ خویش است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, رودبار ما, رودبار ما,

باز هم خداوند متعال فرصت بازگشت انسان را به اصل و جایگاه اولیه‌اش فراهم کرده و از دریچه نیایشهای خالصانه امام حسین(ع) ما را به خود می‌خواند. امروز، عرفه است، روزی که باید برای ذبح نفسهایمان در قربانگاه معرفت الهی آماده شویم.

,

باز هم خداوند متعال فرصت بازگشت انسان را به اصل و جایگاه اولیه‌اش فراهم کرده و از دریچه نیایشهای خالصانه امام حسین(ع) ما را به خود می‌خواند. امروز، عرفه است، روزی که باید برای ذبح نفسهایمان در قربانگاه معرفت الهی آماده شویم.

,

در واقع عرفه روز بخشش گناهان و پاکی نفس و عبودیت به خداوند و طلب سعادتمندی از درگاه خداوند است.

,

عرفه روز عبادت و نیاش به درگاه الهی و روز بارش رحمت و مغفرت و عفو عمومی است. عرفه؛ یعنی دعا؛ یعنی ابزاری مناسب برای رابطه سریع عارفانه با شکستنِ قفسِ آهنین خودپرستی. دعا؛ یعنی شیوه‌ای در فاصله افکنیِ ممدوح میان دل و گناه. گرایش به سپیدی و شست وشوی تیرگی‌های پیشین. عرفه، سرمایه معنویِ حاصل از سوز و گدازهای حسین(ع) است.

,

معبودا! پاره‌های دل ما را با حاضران در وادی آسمانی عرفات، قرین ساز و با قلم گرفتن بر خطاهای دیروز، این قطراتِ اُنس را ره توشه فردای معاد کن.

,

روز عرفه نیز می‌تواند روز پیروزی انسان بر طاغوت نفس و نقطه درخشانی درتاریخ زندگی هر فردی باشد.

,

روز عرفه روز تحول درونی و انقلاب معنوی با آن همه مزایا و ویژگی‌های ارزشمند برای هر مسلمان بیدار و آگاه است.

,

روز عرفه از مصادیق بارز «ایام‌الله» است که در آن روز زمینه‌ها و مقدمات بیشتری برای راهیابی انسان به‌سوی کمال و سعادت وجود دارد.

,

آمرزش گناهان، قبولی طاعات، آشنایی بیشتر با معارف اسلامی، تفکر و تامل در گذشته و آینده، برآورده شدن حاجات و توجه ویژه خداوند متعال به بندگان ازجمله آن‌هاست. خداوند متعال در این روز به سه مکان و سه گروه از انسانها، توجه ویژه دارد:

,

1. کربلا و زائران امام حسین(ع). 2. صحرای عرفات (در نزدیکی مکه) و حجاج بیت الله. 3. هرجا از دنیا که دستی به‌سوی او بلند شود و دلی بشکند.

, کربلا و زائران امام حسین(ع). , . صحرای عرفات (در نزدیکی مکه) و حجاج بیت الله. , . هرجا از دنیا که دستی به‌سوی او بلند شود و دلی بشکند.,

امّا جایگاه والای روز عرفه، در روایات معصومین علیهم السلام بیشتر نمود پیدا می کند که در زیر به نمونه هایی اشاره می شود.

,

۱. برابری با ماه رمضان

, ۱. برابری با ماه رمضان,

ماه مبارک رمضان، ماه رحمت و مغفرت الهی است؛ چنان که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند: «... قَدْ اَقْبَلَ اِلَیْکُمْ شَهْرُ اللّهِ بِالْبَرَکَةِ وَالرَّحْمَةِ وَالْمَغْفِرَةِ؛ ماه خدا با برکت و رحمت و بخشش به سوی شما روی آورده است.» اگر کسی در ماه رمضان بخشیده نشد و یا این توفیق را پیدا نکرد که خود را در معرض مغفرت الهی قرار دهد، روز عرفه آن قدر عظمت دارد که بتواند جبران ماه رمضان بنماید. در آن روز اگر کسی به درگاه الهی روی آورد، مورد مغفرت خداوند قرار می گیرد.

,

امام صادق علیه السلام فرمودند: «مَنْ لَمْ یُغْفَرْ لَهُ فِی شَهْرِ رَمَضانَ لَمْ یُغْفَرْ لَهُ اِلی قابِلٍ اِلاَّ اَنْ یَشْهَدَ عَرَفَةَ؛ کسی که در ماه رمضان بخشیده نشود، تا سال آینده بخشیده نمی شود، مگر اینکه [روز] عرفه را درک کند.»

,

۲. دعا و برآورده شدن حاجت

, ۲. دعا و برآورده شدن حاجت,

امام صادق علیه السلام در جای دیگری می فرمایند: «تَخَیَّرْ لِنَفْسِکَ مِنَ الدُّعاءِ ما اَحْبَبْتَ وَاجْتَهِدْ فَاِنَّهُ (یَوْمَ عَرَفَةَ) یَوْمُ دُعاءٍ وَمَسْأَلَةٍ؛ هر دعایی که دوست داری برای خود بخوان و [در دعا کردن[ بکوش که آن روز (روز عرفه) روز دعا و درخواست است.» و یقینا درخواستها استجابت را در پی دارد.

,

۳. روز بخشش

, ۳. روز بخشش,

ابن فهد حلّی در عدّة الداعی روایتی به این شرح برای روز عرفه نقل نموده است:

,

«وَفِی الْخَبَرِ اَنَّ اللّهَ سُبْحانَهُ وَتَعالی یَقُولُ لِلْمَلائِکَةِ فِی ذلِکَ الْیَوْمِ یا مَلائِکَتِی اَلا تَرَوْنَ اِلی عِبادِی وَاِمائِی جاؤُا مِنْ اَطْرافِ الْبِلادِ شُعْثاءً غَبْراءً اَتَدْرُونَ ما یَسْئَلُونَ فَیَقُولُونَ رَبَّنا اِنَّهُمْ یَسْئَلُونَکَ الْمَغْفِرَةَ فَیَقُولُ اشْهَدُوا اِنِّی قَدْ غَفَرْتُ لَهُمْ؛ در روایت آمده که خدای سبحان به ملائکه در این روز می فرماید: ای فرشتگان من! آیا نمی بینید بندگان و کنیزان مرا که ژولیده و غبارآلود از اطراف شهرها آمده اند؟ و آیا می دانید آنها چه درخواستی دارند؟ ملائکه می گویند: پروردگار ما! آنها مغفرت می خواهند. پس خداوند می فرماید: شاهد باشید که من آنها را بخشیدم!»

,

۴. تغییر شقاوت به سعادت

, ۴. تغییر شقاوت به سعادت,

شیخ عباس قمی نقل نموده که امام زین العابدین علیه السلام در روز عرفه صدای سائلی را شنید که از مردم درخواست کمک می کرد. حضرت خطاب به او فرمودند: «وای بر تو! در این روز از غیر خدا سؤال و طلب کمک می کنی، حال آنکه در این روز برای بچّه هایی که در شکم مادر هستند نیز امید فضل خدا می رود که آنها سعید گردند!»

,

از روایات فوق، به خوبی اهمیت و جایگاه روز عرفه روشن می شود و این نکته استنباط می گردد که این روز، روز دعا و نیایش است.

,

مهمترین دستاورد روز عرفه برای مؤمنان چیست؟

, مهمترین دستاورد روز عرفه برای مؤمنان چیست؟,

** درک حقیقت هستی، آفرینش خدا و یافتن راه رستگاری در پرتو نیایش و تضرع به درگاه الهی مهمترین دستاورد روز عرفه است و برکات این روز بزرگ در زندگی روزمره ما نیز جریان خواهد داشت، زیرا خداوند در عرفه توبه بندگانش را می‌پذیرد و گناهان گذشته آنها را می‌بخشد و دعا در این روز به اجابت می‌رسد. ضمن اینکه فرصتی ویژه برای امام شناسی هم پیش روی ما قرار دارد و به همین دلیل است که عرفات در برنامه های حج همچون روح حج است و آن قدر اهمیت دارد که امام صادق(ع) وقوف در عرفه را حج اکبر خوانده اند و تأکید دارند هر که عرفه را درک کند حج حقیقی را درک کرده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه